قصر شیرین در شانگهای درخشید/ فیلمی در حال و هوای شاهکار دسیکا

فیلم «قصر شیرین» ساخته سید رضا میرکریمی در اولین حضور بین‌المللی خود در جشنواره فیلم شانگهای خوش درخشید و سه جایزه بهترین فیلم، کارگردانی و بازیگر مرد (حامد بهداد) را از این رویداد سینمایی مهم آسیایی کسب کرد.

به گزارش ایمنا، "قصر شیرین" یکی از ۱۵ فیلم بخش مسابقه این دوره جشنواره شانگهای بود. به‌جز ایران، فیلم‌هایی از آلمان، ایتالیا، هند، چین، ژاپن، قزاقستان، گرجستان، برزیل، روسیه و مکزیک بخت دریافت جام طلایی جشنواره را داشتند.

جشنواره شانگهای از معتبرترین جشنواره‌های قاره آسیا و در گروه جشنواره‌های رده A بین‌المللی است. در این دوره بیش از ۵۰۰ فیلم از حدود ۸۰ کشور در جشنواره به نمایش درآمد.

میرکریمی بعد از دریافت جایزه بر لزوم ارتقای همکاری‌های آسیایی تأکید کرد. بهداد نیز در پیامی ویدئویی جایزه‌ خود را به مناسبت تولد عباس کیارستمی به این فیلمساز فقید تقدیم کرد.

همچنین «دبورا یانگ» منتقد هالیوود ریپورتر در یادداشتی درباره ساخته جدید میرکریمی نوشته است:

زمانی که جوایز اسکار ۲۰۲۰ از راه برسد فیلم خانوادگی و احساسی «قصر شیرین» می‌تواند سومین تجربه حضور میرکریمی را به عنوان نماینده سینمای ایران در این جوایز رقم بزند. این فیلم که با ظرافت نوشته شده و با حساسیت کارگردانی شده یکی دیگر از درام‌های روانشناختی است که به شکلی ماهرانه به معنی پدر بودن و مسئولیت‌های آن می‌پردازد. «قصر شیرین» ریسک قضاوت شدن به عنوان اثری آرام و نه چندان مهم را در مقایسه با درام‌های اجتماعی تند و تیز و تریلرهای پلیسی مهیج را که اخیراً در ایران محبوب شده‌اند را به جان می‌خرد اما همچنان اثری جذاب برای مخاطبان است.

«قصر شیرین» که تا حد زیادی در حال و هوای فیلم کلاسیک «دزد دوچرخه» اثر «ویتوریو دسیکا» است، احساسات متناقضی را درباره مواجه یک مرد تازه از زندان آزاد شده با فرزندان خود در مخاطب برمی‌انگیزد، فرزندانی که همچنان وفاداری متأثرکننده‌ای نسبت به مردی دارند که از لحاظ اخلاقی سقوط کرده است.

گرچه این فیلم برای برانگیختن احساسات مخاطب طراحی شده اما میرکریمی که خود تهیه‌کنندگی و تدوین فیلم را نیز بر عهده داشته به خوبی محتوای احساسی اثر را کنترل کرده که به یک پایان بندی آرام و تأثیرگذار ختم می‌شود.

این اولین حضور بین‌المللی "قصر شیرین" بود و این فیلم قرار است تا یک ماه آینده در ایران روی پرده سینماها برود.

کد خبر 380268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.