چگونه از اثرات زیان‌بار ریزگردها در امان بمانیم؟

مبتلایان به بیماری‌های قلبی، ریوی و سایر بیماری‌های مزمن، بیش از سایرین در معرض اثرات زیان‌ بار ناشی از گرد و غبار قرار دارند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ذرات گرد و‬ ‫غبار (Dusthaze‬) که بر اثر طوفان شن در هوا معلق است، دید ‫عمودی و افقی را کاهش می‌دهد و باعث به خطر‬ ‫افتادن سلامت انسان‌ها می شود. این آلودگی‌ها بیشترین تاثیر را بر کودکان، افراد مسن و مبتلایان به بیماری‌های تنفسی دارد. مواردی نظیر خشکسالی، کاهش بارندگی و رطوبت موجود در هوا، نبود پوشش گیاهی مناسب، تغییرات فشار هوا و وزش باد شدید، باعث ایجاد گرد و غبار می‌شود. در این گزارش شما را با منابع آلوده‌کننده هوا و راهکارهای کاهش اثرات آن‌ها آشنا می‌کنیم.

منابع آلودگی هوا 

غبار موجود در خانه‌ها در اثر  گرده گیاهان، مواد معدنی موجود در خاک‌ها، ذرات سوزانده شده، الیاف نساجی و بسیاری از مواد دیگر ایجاد می‌شود. گرد و غبار ناشی از حرکت وسایل نقلیه در جاده‌ها نیز ۳۳ درصد از کل آلودگی هوا را به خود اختصاص می‌دهد. این غبارها با اتمسفر هوا مخلوط می‌شوند و بدین ترتیب پیش از رسیدن به سطح زمین در کشورهای مختلف جابه جا می‌شوند، به گونه‌ای که که در بعضی موارد مقدار آلودگی‌ حاصل از آن‌ها می‌تواند از  آلودگی ناشی از میلیون‌ها تن "آئروسل" (آلودگی ناشی از رنگ‌ها، خوشبوکننده‌ها، حشره کش‌ها) بیشتر باشد. از دیگر منابع شناخته شده برای گسترش این ذرات، مناطق مسکونی جدید و در حال ساخت است.

چه افرادی بیشتر در معرض خطر هستند؟

مبتلایان به بیماری‌های قلبی، ناراحتی‌های ریوی و سایر بیماری‌های مزمن، بیش از سایرین در معرض اثرات زیان‌ بار ناشی از گرد و غبار و ذرات معلق موجود در هوا قرار دارند، به صورتی که بیماری‌های آن‌ها در روزهای آلوده تشدید می‌شود. همچنین این ذرات تأثیر بسیاری بر کودکان و افراد مسن دارد و با ایجاد مشکلات شدید در آن‌ها حتی ممکن است نیاز به بستری شدن را برای آن‌ها ایجاد کند. از دیگر اثرات افزایش آلودگی گرد و غبار،  احتمال مرگ و میر مبتلایان به بیماری‌های تنفسی است.

پیشگیری از اثرات مخرب گرد و غبار

توصیه می‌شود مبتلایان به بیماری‌های مزمن، سالخوردگان و کودکان در کشورهایی که با این معضل مواجه هستند از  قرار گرفتن در معرض آلودگی خودداری کنند و با کنترل شاخص کیفیت هوا، فعالیت‌های خارج از منزل خود را به روزهایی محول کنند که سطوح آلودگی ناشی از ذرات معلق پایین باشد. سایر افراد برای حضور در محیط خارج از منزل باید حتی‌الامکان از ماسک مخصوص استفاده کنند.

در منازل نیز لازم است افراد با کاهش  استفاده از منابع آلودگی نظیر شمع‌ها، اجاق‌های گاز سوز و سایر موارد آتش‌زا و همچنین تمیز کردن روزانه منزل، میزان ورود این ذرات را به محیط داخل کاهش دهند. مسئولان دولتی می‌توانند با استفاده از اقدامات ساده‌ای نظیر پاشیدن آب روی منطقه در حال تخریب یا ساخت و سازهای جدید و استفاده از وسایل نقلیه تمیزکننده در جاده‌ها از جابجایی این ذرات پیشگیری  کرده و میزان ورود گرد و غبار به جو را کاهش دهند.

کد خبر 380241

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.