پرسه "گل" در اطراف مدارس لاکچری

رویی زرد و چشم‌هایی قرمزتر از همیشه دارد؛ بی‌حال و خسته، بد اخلاق و بی‌حوصله است، اما خودش می‌گوید حالش خوب است و ذهنش پویا، اما دود تلخ و سنگین دورش را گرفته و دوستانش از او دوری می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فرشاد ۱۷ ساله است، نوجوانی خوش بر و رو و با اخلاق، به گفته دوستانش دل پاکی دارد و حرف‌های خوبی می‌زند اما بوی سیگار و اعتیاد غبار عظیمی روی دلش گسترانده، " از سیگار شروع کردم و یک سال بعد با دوستام گل کشیدیم، حالم خوب شد، هر بار که گل می‌زدیم هر کجا بودیم دراز می کشیدیم، کف پارک، رو صندلی های ایستگاه اتوبوس و هر جایی که می شد، قیمتش هم زیاد نبود قرص‌ها ارزون‌تر از گُله اما دیدن دود گل یه حس دیگه داره، الان یک هفته‌ است گل نمی کشم و ادعا دارم گل اعتیاد جسمی ندارد اما روان آدم رو خراب می‌کنه، جنگ ذهنی میاره که واقعا اذیت کننده ‌است".

فرشاد امسال کنکور دارد، " کنکور بهانه استفاده از گُل بود برای اینکه بیشتر بیدار بمانیم و بیشتر درس بخوانیم، اما به مرور مصرف موادمان بیشتر شد، خیلی از دانش‌آموزان این روزها گل می کشن، اما دوستام که تو مدرسه‌های نزدیک رودخونه یا تو جلفا و مردوایج درس می خونن بیشتر گل مصرف می کنندآخه هوای اون طرفا می‌طلبه گل بزنیم".

اعتیاد دانش آموزی دختر و پسر نمی شناسد، آقای مهدوی یکی از مغازه داران خیابان مرداویج اصفهان است، او که سال هاست در کنار مدرسه دخترانه مغازه دارد، از افرایش تعداد مشتریان دخترش برای تهیه سیگار خبر می دهد" امسال دانش آموزان دختر بیشتر از سال های دیگر برای خرید سیگار، کبریت و فندک مراجعه می کردند، شاید آنها را ببینید باورتان نشود که  اعتیاد دارند، اما دخترانی را دیده ام که برای یک نخ سیگاری حاضر به پرداخت هزینه زیادی هستند".

اعتیاد مرز نمی‌شناسد

مرتضی پدریان، آسیب شناس اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا،  در خصوص شیوع اعتیاد در بین نوجوانان اظهار کرد: اعتیاد امروزه رده سنی، مرزهای طبقاتی و منطقه زندگی نمی‌شناسد و در همه سطوح جامعه ورود کرده‌ و همه  قشری را با خود درگیر کرده است.

وی با اشاره به شیوع مواد مخدر جدید در بین جوانان ادامه داد: امروزه ما شاهد گسترش مواد مخدر جدید در بین نوجوانان هستیم، اگر کسی هم از این رده سنی به سمت مواد مخدر سنتی برود بیشتر دنبال مواد توهم زا یا نعشه کننده هستند.

کنکور یک متغیر تسهیل گر برای موادمخدر است نه یک متغیر مستقل

پدریان ضمن اشاره به گستردگی مواد مخدر در بین نوجوانان اضافه کرد: مصرف حشیش، گل، دستمال و ماری جوانا در بین نوجوانان رو به افزایش است به نحوی که در یکی از دبیرستان‌های اصفهان به آمار تاسف بار استفاده ۴۵ درصدی دانش آموزان به این مواد بودیم و این عدد در کل کشور در حال پیشرفت است.

وی با اشاره به اینکه فشار درسی یک متغیر تسهیل کننده برای اعتیاد است افزود: فشار درسی یا کنکور به عنوان یک عامل اصلی برای اعتیاد قابل بررسی نیست، اما نمی‌توان از نقش آن در اعتیاد در بین نوجوانان چشم پوشی کرد و آن را یک عامل فرعی در گرایش به اعتیاد می‌توان در نظر گرفت.

پیشگیری از اعتیاد نیازمند کلی نگری

این آسیب‌شناس اجتماعی پیشگیری با اشاره به برخی راهکارهای پیشگیری از اعتیاد گفت: می‌توان با ایجاد زیرساخت در مدارس و فرهنگسازی در خانواده‌ها به جلوگیری از نزدیکی نوجوانان به اعتیاد کمک کنیم و راه دیگر توسعه رفتارهای به هنجار ایجاد تفریحات سالم برای آنهاست.

وی تصریح کرد: بحث شیوع رفتارهای به هنجار نیز برای نوجوانان زیاد جوابگو نیست پس باید نظام آموزشی به سمتی برود که به عنوان مثال احساس تعلق را در مدرسه بالا ببرد زیرا بین عدم احساس تعلق به خانواده و مدرسه و گریز از آنها یک عامل مهم در گرایش به اعتیاد با نقش گروه همسان وجود دارد.

پدریان پیشگیری کلی از اعتیاد را طالب یک برنامه کلی‌نگری قلمداد کرد و ادامه داد: در حالت کلی نمی ‌توان گفت خانواده یا مدرسه کاری را انجام دهد که پیشگیری به صورت کامل انجام شود، بلکه اعتیاد یک بحث کلی‌نگری می‌خواهد و تمام عوامل که موجب نزدیک شدن شخص به اعتیاد می‌شود باید متوقف شود.

وی با بیان اینکه شاخه به شاخه شدن در اعتیاد نمی‌تواند موجب ترک فرد درگیر شود، گفت: در اعتیاد وقتی کسی تصمیم به ترک می‌گیرد نمی‌تواند این مسئله را با چیزهایی مثل جایگزینی یک ماده دیگر یا پناه بردن به مشروبات الکی  انجام دهد زیرا خود این جایگزین‌ها واسبتگی می آورد.

آموزش به همه سطوح برای پیشگیری

مریم ژاله، رییس اداره مراقبت از آسیب‌های اجتماعی اداره کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه سیاست اصلی آموزش‌وپرورش در کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی پیشگیری اولیه است، اظهار کرد: پیشگیری اولیه بیشتر با آموزش تحقق می‌یابد که در این زمینه سه برنامه اصلی در این اداره انجام می‌شود.

رییس اداره مراقبت از آسیب‌های اجتماعی اداره کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان در خصوص این سه محور اصلی تصریح کرد: یکی از این محورها آموزش و توانمندسازی است که در این زمینه کارگاه‌های آموزشی و برنامه‌هایی برای کلیه مقاطع در سه دسته دانش‌آموزان، معلمان و والدین درنظر گرفته که شامل برخی آموزش‌های تلفیقی پیشگیری در کلاس درس همچنین آموزش‌های مبتنی بر شواهد میدانی انجام می‌شود..

وی با اشاره به اینکه دومین محور پیشگیرانه نهضت فرهنگی، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است، تصریح کرد: این نهضت فرهنگی شامل برنامه‌های مناسبتی است که بدین منظور هفته مبارزه با اعتیاد در مدارس را از سه سال قبل طراحی کردند که مقارن با آخرین هفته آبانماه است .

ژاله در خصوص طرح‌های اجتماع‌محور آموزش‌وپرورش در کاهش آسیب‌ها افزود: از صددرصد برنامه‌ها نیمی از آنها رشدمدار و نیم دیگر اجتماع‌محور است که در طرح اجتماع‌محور با استفاده از پتانسیل ذینفعان محلی در بیرون از مدارس انجام می‌شود و برای نمونه برای روز دخانیات در محله‌های مختلف از فروشگاه‌ها و مغازه‌هایی که دخانیات عرضه نمی‌کردند تقدیر شد.

رییس اداره مراقبت از آسیب‌های اجتماعی اداره کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان با بیان اینکه در اجرای طرح‌های کاهش آسیب دو مشکل اساسی وجود دارد، گفت: نیروی مستقل و متخصص نداریم و کادر مستقلی برای این کار در مدارس نداریم و دیگر اینکه زمان مستقل و خاصی برای اجرای این طرح‌ها در مدارس نداریم چرا که متاسفانه مهمترین مطالبه والدین از مدارس رویکرد آموزشی است .

پرورش باید مقدم بر آموزش باشد

وی با تاکید بر اینکه باید اولویت پرورش بر آموزش باید مطالبه اصلی والدین باشد، تصریح کرد: طرح توانمندسازی همزمان دانش‌آموزان، والدین و معلمان را در ۴۱۵ مدرسه ابتدایی و در دو دوره متوسطه همه مدارس دولتی اجرایی کردیم که در این طرح ۳۷۶ هزار و ۸۳۳ دانش‌آموز، ۳۳۳ هزار و ۸۸۵ نفر والدین و ۲۳ هزار نفر از کارکنان در کل استان آموزش‌های لازم را در سه جلسه دریافت کردند.

ژاله با اشاره به اینکه از نظر اجرای برنامه‌های کاهش آسیب استان اصفهان وضعیت خوبی نسبت به دیگر استان‌ها دارد، افزود: دستگاه‌های مربوطه در استان اصفهان تعامل درون‌بخشی خوبی با هم دارند که این تعامل منجر به همکاری می‌شود که این تعامل در بسیاری استانها وجود ندارد همچنین همکاران فرهنگی هم همکاری خوبی دارند و کمبود اعتبار یا موانع دیگر به دلیل وجود احساس مسئولیت کمرنگ‌تر است.

گزارش از: سید ایلیا طاووسی - خبرنگار سرویس جامعه ایمنا

کد خبر 380237

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    0 0
    اماکن قانون منع فروش سیگارت نخی را با شدت اجرا و نظارت کند. این آقایی که به دخترای مردم سیگار و فندک می فروخته هم مرتکب جرم شده است.