یک زن و ۱۶ مدیر نفتی

ماجرای قهر جهانگیری از دولت، مهم ترین لوایح دولت اعتدال روی میز بهارستان و سفر معاون امورخاورمیانه وزارت خارجه انگلیس برای دیدار با مقامات ایرانی به تهران از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز دوشنبه -۳تیرماه- است.

به گزارش ایمنا، در روزگاری که رسانه‌های خبری گستردگی امروز را نداشتند، شاید می‌شد جلو انتشار اخبار را گرفت، اما امروز دیگر چنین نیست و حتی اگر کانال‌های رسمی و دوایر اطلاع رسانی نزدیک به دولت که باید این وظیفه را به عهده داشته باشند، به وظیفه خود عمل نمی‌کنند و مردم را از ماجراهایی که در کابینه اتفاق می‌افتد با خبر نمی‌کنند، بازهم نمی‌توان منکر واقعیت‌هایی شد که همه رای دهندگان به آقای روحانی در سال ۹۶ از آن باخبرند. از خودگذشتگی‌ اسحاق جهانگیری دقیقا در این راستا معنا می‌شود. اسحاق جهانگیری همان کسی است که در دولت اول روحانی توانست سروسامان و نظم و نسق قابل قبولی به کابینه بدهد و به‌خصوص در بخش اقتصادی چنان کارآمدی از خود نشان دهد که مسئول پیگیری اقتصاد مقاومتی باشد. در واقع اگر به تاریخ فشرده و شش ساله دولت آقای روحانی نگاه کنیم می‌توانیم نقش پررنگ آقای جهانگیری را در بخش‌ها و آوردگاه‌های متعدد ببینیم. نقش معاون اول چنان تاثیرگذار بود که مخالفان دولت به خوبی متوجه شده بودند که با زدن و از کارانداختن مهم‌ترین عنصر دولت می‌توانند دولت را زمینگیر کنند. با معرفی کابینه دوم و جابه‌جایی برخی مهره‌ها در دولت تدبیروامید، اسحاق جهانگیری زیر فشار بیشتر قرار گرفت. هر چند در این میان برخی نزدیکان آقای روحانی که در کابینه صاحب نفوذ بودند و توانایی ایستادن در برابر حامیان سیاسی خود را هم داشتند، دانسته یا ندانسته موجب فشار بیشتر بر معاون اول شدند، اما جالب این است که جهانگیری در این بین میدان را خالی نمی‌کرد و گاهی حتی انجام کارهایی را قبول می‌کرد که شاید در شرایط عادی کسی در چنین جایگاهی آن را نمی‌پذیرفت. برای مثال در حالی که رئیس کل بانک مرکزی یا یکی از وزرای اقتصادی دولت می‌بایست تصمیم اتخاذ شده درباره دلار ۴۲۰۰ تومانی را به عهده بگیرد، در بزنگاه غیر از جهانگیری کسی در میانه نماند و در حالی که اگر جهانگیری اعلام آن تصمیم را به عهده نمی‌گرفت، هیچ‌کس او را شماتت نمی‌کرد، کاری را انجام داد که بیش از آنکه در درستی یا نادرستی این تصمیم بشود چون و چرا کرد نشان دهنده آن است که جهانگیری بی‌هیچ منتی خود را فدای دولت برآمده از رای اصلاح‌طلبانه مردم می‌کند. در ماجرای سیل اخیر هم این جهانگیری بود که در غیبت موثر بخش‌های مرتبط با رسیدگی به مسائل استانداران، وارد کار شد و تصمیمی جدی برای تغییر در مدیریت استان گلستان گرفت. چنین بود که بخش‌هایی از دولت به‌جای اینکه متوجه اهمیت از خود گذشتگی اصلاح‌طلبانه جهانگیری باشند، هر چه بیشتر در کار کمرنگ کردن نقش او موثر افتادند.

روزنامه آرمان امروز صفحه نخست امروز خود را به بررسی ماجرای قهر جهانگیری از دولت اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت: «ٖبزرگان جهانگیری را برگرداندند» روزنامه آرمان امروز در ادامه توضیخ داد: از کنار هم گذاشتن خبرهای رسمی و غیر رسمی که از کابینه می‌رسید، در کنار توییت‌های منتشر شده، می‌شد فهمید که ظاهرا تنشی در کابینه بین آقای روحانی و جهانگیری اتفاق می‌افتد و اگر چه پادرمیانی علی لاریجانی ماجرا را در آن مجلس ختم بخیر می‌کند. «انتخاب» نوشت؛ «اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور پس از اظهارات تند و تیز روحانی خطاب به وی در جلسه‌ای در روز شنبه، از دولت قهر کرده و از آن روز در محل کار خود حاضر نشده است. گویا در پی بروز مباحثه‌ای در جلسه‌ای در روز شنبه، روحانی خطاب به جهانگیری می‌گوید که شما و اصلاح‌طلبان به دنبال سرنگونی دولت هستید. جهانگیری، اما در واکنش به این سخنان روحانی، تصمیم به ترک جلسه را می‌گیرد، اما لاریجانی از او می‌خواهد جلسه را ترک نکند. جهانگیری پس از پایان جلسه، راهی منزل شده و در محل کار خود حاضر نمی‌شود». اهمیت روشن شدن ابعاد ماجرا موجب شد سخنگوی دولت در گفت‌وگوی زنده با شبکه خبر، شرکت کند و در پاسخ به اینکه ماجرای قهر جهانگیری از دولت، صحت دارد یا خیر، بگوید: بین اختلاف نظر و قهر، تفاوت وجود دارد. طرح موضوع قهر در شأن آقای جهانگیری نیست و صحت ندارد. علی ربیعی درست گفته اما کامل نگفته است. او باید در ادامه می‌گفت که اسحاق جهانگیری چه باری را در کابینه تحمل می‌کند و می‌گفت که نقش او در دولت چنان است که نمی‌توان به آسانی از چنین مدیری گذشت. تحویل کلام به اینکه قهر در شأن کسی هست یا نیست نافی اصل موضوع نیست که دنبال کردن کار برای جهانگیری و ادامه دادن و به سرمنزل مقصود رساندن دولتی که از تنگناهای دولت دهم سر برآورده و ۲۴ میلیون رای را در حمایت دارد، برای جهانگیری یعنی قرار گرفتن در معذوریت اخلاقی و حرفه‌ای ادامه کار وگرنه زبان به کلام درشت بازکردن و سخنانی در قدح آوردن که شما (اصلاح‌طلبان) در پی سقوط دولت هستید به معنی فراموشی همه اتفاق‌های دوسال قبل و در کوران مناظره‌های انتخاباتی است که جهانگیری توانست ضربه رقبا به روحانی را دفع کند و صدای رسایی برای ترغیب بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان باشد. هر چند روزنامه آرمان به این مهم پرداخته بود و در گزارش«جهانگیری برود می‌ماند» نشان داده بود که کسانی در کابینه دنبال کنار گذاشتن جهانگیری هستند و اگر نمی‌توانند راسا او را از کابینه دور کنند، برآنند که او را به استعفا و کناره‌گیری بکشانند.

روزنامه ایران صفحه نخست خود را به یکی از مهم ترین لوایح دولت اعتدال روی میز بهارستان اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت: «شفافیت بدون استثنا» روزنامه ایران در ادامه توضیح داد: روز شنبه رئیس جمهوری یکی از مهم‌ترین لوایح دولت اعتدال را به مجلس ارسال کرد. لایحه‌ای که قرار است در صورت تبدیل شدنش به قانون در حکم اتاق شیشه‌ای باشد تا اطلاعات و تصمیمات و شرح عملکردهای نهادهای مختلف در معرض دید عمومی قرار گیرد. این لایحه که در ۳۶ ماده منتشر شده، پیش از این گسترده‌تر بوده است.

«فریدون نهرینی»، معاون امور حقوقی دولت در معاونت حقوقی ریاست جمهوری درباره اینکه چرا لایحه شفافیت اینقدر گسترده همه نهادها را دربر گرفته، به «ایران» گفته بود: «لایحه شفافیت گسترده و جزئی است به این دلیل که هیچ مقامی خود را از شمول قانون خارج نکرده و هیچ‌کس مستثنی نشود. گسترده است تا حتی من و فراتر از آن، مسئول دفتر من هم مشمول آن باشند و همه عادت کنند به مردم گزارش بدهند و چیزی در لایه‌های زیرین پنهان نماند.»

با این حال متن نهایی آن‌گونه که تقدیم مجلس شده، خلاصه شده و در ۳۶ بند است. نهرینی در این باره هم گفته: «متن نهایی بسیار تعدیل شد، اما این تعدیل پیشنهاد خود ما بود تا در تصویب و اجرای آن با مقاومت روبه‌رو نشویم. به این معنی که چند اصل را استفاده کردیم و بقیه موارد را می‌توان در آیین‌نامه لحاظ کرد. به عبارت دیگر، قاعده را قدری کلی‌تر در نظر گرفتیم تا همه موارد را در بربگیرد. نیازی نبود تا مثلاً ۵۰۰ ماده قانونی داشته باشیم، می‌توانیم مثلاً  ۸۰ ماده قانونی داشته باشیم و ۴۰۰ ماده دیگر را در آیین‌نامه به تناسب قواعدی که در خود لایحه است، تدوین کنیم.» مروری بر برخی مواد و نکات تصریح شده در این لایحه به نظر دغدغه دولت نسبت به برخی مقاومت‌های احتمالی را روشن‌تر می‌کند. این لایحه برای اولین بار روی مواردی دست گذاشته که اگرچه به لحاظ کارشناسی و کارآیی مفید است اما حتماً با فشارهای داخل و بیرون بهارستان مواجه خواهد شد. بر اساس این لایحه سازمان امور اداری و استخدامی کشور موظف است فعالیت اقتصادی نهادهایی را که این قبیل فعالیت‌ها در حیطه وظایف و مأموریت‌های قانونی آنها نیست، اعلام کند. همچنین تأکید شده که مشروح مذاکرات نهادهایی مانند شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی فضای مجازی و هیأت عمومی دیوان عالی کشور و دیوان عدالت اداری و نیز هر نهاد شورایی دیگر که مصوبه‌ای درباره حقوق و آزادی‌های عمومی دارد، به طور عمومی منتشر شود.

روزنامه ابتکار صفحه نخست امروز خود را به بررسی سفرمعاون امور خاورمیانه وزارت خارجه انگلیس برای دیدار با مقامات ایرانی به تهران  اختصاص دادو در تیتر یک خود نوشت: «مامور نجات اینستکس در تهران» روزنامه ابتکار  در ادامه توضیح داد:اندرو موریسون معاون امور خاورمیانه وزارت خارجه انگلیس روز گذشته به تهران سفر کرد و در نخستین دیدارش با مقامات کشورمان در محل شورای راهبردی روابط خارجی به ملاقات کمال خرازی رئیس این شورا رفت. هرچند بنا به گفته مقامات لندن محور سفر موریسون به تهران را ملاقات با مسئولان بلندپایه ایران تشکیل می‌دهد، اما به گفته ریچارد دالتون سفیر اسبق انگلیس در ایران، یکی از مهم‌ترین ماموریت‌های موریسون در تهران، ابلاغ پیام مهم لندن درخصوص اجرای سازوکار مالی اینستکس است. دالتون همچنین تاکید کرده، از آنجا که قرار است ایران از حمایت‌های اروپا بهره‌مند شود، پیام مهم لندن در رابطه با تحولی جدی در سازوکار مالی اینستکس است.

روزنامه مردم سالاری صفحه نخست امروز خود ر ا به  گفتگوی تفصیلی KHAMENEI.IR با حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، رئیس جدیدقوه قضائیه، اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت: «تغییر رویکرد دستگاه قضا» رئیسی در ادامه اظهار کرد:رهبر انقلاب همیشه شعارها یا محورهای مورد نظر خود را با نگاه به وضعیت و شرایط جامعه و با توجه به ضرورت‌هایی اعلام می‌فرمایند که کشور با آن ضرورت‌ها مواجه است. به نحوی که نگاه مردم، نگاه دولت‌مردان، نگاه برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران به این محور جلب شود و کشور شکل و رنگ «رونق تولید» بگیرد. به نظر من شعار امسال با نگاه به نیاز جدی کشور به «رونق تولید» است و امروز جامعه‌ی ما بیش از هر زمانی نیاز به استقلال اقتصادی، اقتصاد مقاومتی، «رونق تولید» و توجه به اقتصاد داخلی دارد که به ما در مقابل دشمنان توانایی و ایستادگی می‌دهد.

موضوع «رونق تولید» برای جامعه‌ی ما هم یک ضرورت اقتصادی و هم یک ضرورت سیاسی است که ما را در مقابل تکانه‌های امروز دشمنان در حوزه‌های مختلف مقاوم می‌کند و نیاز ما به خارج از کشور را کم می‌کند. ما می‌توانیم با توکل به خداوند متعال روی پای خودمان بایستیم و شرط اجرایی شدن شعار «رونق تولید» این است که همه‌ی بخش‌های کشور نسبت به آن احساس تکلیف کنند. «رونق تولید» اقتضائاتی دارد که من به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنم:

اولین اقتضای «رونق تولید» این است که دستگاه‌های فرهنگ‌ساز باید ضرورت مسأله‌ی «رونق تولید» را از نظر فرهنگ‌سازی برای جامعه کاملاً تبیین و توجیه کنند تا برای همه‌ی بخش‌ها و لایه‌های اجرایی، قضائی، قانون‌گذاری و بخش‌های مختلف کشور این مسأله به عنوان یک امر ضروری و اجتناب‌ناپذیر روشن شود. این اقدام فرهنگی و تبیینی و توجیهی هم با یک جلسه و میزگرد و گفت‌وگو قابل تبیین نیست و نیاز به فرهنگ‌سازی و کار مداوم فرهنگی دارد.

دومین اقتضای «رونق تولید» این است که ما از بخش مولد و کارآفرین و سرمایه‌گذار حمایت کنیم. این حمایت باز فقط با سخن گفتن قابل حل نیست.

اولا باید حمایت حقوقی انجام بگیرد. یعنی قانون باید از تولیدکننده و سرمایه‌گذار به نحوی حمایت کند که در روند سرمایه‌گذاری دچار مشکل نشود و بتواند به‌خوبی تولید خود را انجام دهد.

روزنامه خراسان صفحه نخست امروز خود را به افزایش قیمت انواع پارچه های چادر مشکی در بازار اختصاص دادو در تیتر یک خود نوشت: «چادر در منگنه مافیا و مسئولان» روزنامه خراسان در ادامه توضیح داد:تازه ترین آمارها از بازار چادر مشکی، افزایش قیمت انواع پارچه های چادر مشکی را نشان می دهد تا محصولی که ۹۰ درصد آن وارداتی است، با جهش نرخ ارز بنا بر خبرها تا پنج برابر افزایش قیمت داشته باشد. این افزایش شدید قیمت، داغ وابستگی ۹۰ درصدی این محصول به واردات را تازه کرد. داغی که با جهش نرخ ارز تازه شد.براساس گزارش روز گذشته روزنامه صبح نو، خانم‌های چادری برای خرید یک قواره چادر معمولی که در سال گذشته بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان هزینه می‌کردند، امسال باید بین ۵۰۰ هزار تا یک ‌میلیون و ۳۰۰ هزار تومان هزینه کنند. با این وضعیت، دیگر بسیاری از خانواده‌های بی‌بضاعت و کم‌بضاعت توان خرید چادر مشکی را ندارند. اسدا... سلیمانی، مدیرعامل انجمن تولیدکنندگان محصولات عفاف و حجاب، روز شنبه دراین‌باره به خبرگزاری فارس گفته است: «قیمت چادر پنج ‌برابر شده؛ چون قبلاً پارچه این محصول با ارز سه ‌هزارتومانی و هر یارد چادر شش هزار و ۸۰۰ تومان خریده می‌شد. با این‌حال، اکنون قیمت ارز ۱۴ هزار تومان شده و ارز دولتی به این محصول تخصیص داده نمی‌شود و پارچه آن با ارز آزاد خریده می‌شود.»

روزنامه کیهان در تیتر یک خود به خبری نماینده مردم شاهین شهر آن را رسانه ای کرد پرداخته است، با این تیتر: «نقش یک زن نفوذی در تصمیمات ۱۶مدیر وزارت نفت» این روزنامه در ادامه از قول حاجی دلیگانی آورده است : اخیرا نهادهای امنیتی باند نفوذی در وزارت نفت را دستگیر کردند که در راس آن خانمی با ایجاد ارتباط با ۱۶ نفر از مقامات ارشد این وزارتخانه توانسته بود در جهت تکمیل پازل دشمن ضرباتی را به کشور وارد کند. وی افزوده است: این خانم همانطور که گفته شد با ۱۶ نفر از مقامات تاثیرگذار وزارت نفت ارتباط داشته است که این مقامات با همراهی این خانم تصمیمات غلطی را در جهت خواسته‌های دشمن و برعلیه منافع ملی کشور اتخاذ می‌کردند. وی همچنین گفت: با توجه به اینکه ما در شرایط جنگ اقتصادی به سر می‌بریم و با توجه به اینکه متاسفانه اقتصاد ما متکی به نفت است وزارت نفت به پاشنه آشیل ما تبدیل شده و آمریکا سعی می‌کند تا با نفوذ و ایجاد اخلال در عملکرد این وزارتخانه ضرباتی را به کشور ما وارد کند. 

کد خبر 380215

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.