رسوب کلسیم در قلب چه عواقبی دارد؟

یافته‌های جدید نشان می‌دهد که وجود کلسیم در رگ‌های خونی، خطر ابتلا به بیماری قلبی را به همراه دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بر اساس گزارش سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، امراض قلبی دلیل اصلی مرگ و میر زنان و مردان در سراسر جهان محسوب می‌شود. بنابراین تشخیص افرادی که در معرض ابتلا به این بیماری‌ها قرار دارند، اهمیت زیادی دارد. یکی از شیوه‌های تشخیص، بررسی سطح کلسیم رگ‌های خونی (CAC) است. با این که کلسیم وظایف بسیار مهمی مانند سالم نگه داشتن استخوان‌ها را در بدن بر عهده دارد، اما وجود این عنصر در رگ‌های قلبی می‌تواند منجر به تجمع پلاک شود.

با گذر زمان، رسوب کلسیمی باعث تصلب شرایین می‌شود. بنابراین جریان خون و اکسیژن مورد نیاز اعضای حیاتی بدن محدود شده و خطر ابتلا به سکته قلبی یا مغزی افزایش می‌یابد. متخصصان با استفاده از سیتی اسکن قلب می‌توانند بخش‌هایی را که دچار رسوب کلسیمی شده‌اند، تشخیص دهند. میزان کلسیم موجود در  رگ‌های قلبی از صفر تا  ۴۰۰ متغیر است که هرچه این عدد بالاتر باشد، فرد بیشتر در معرض ابتلا به بیماری قلبی قرار می‌گیرد.

گروهی از محققان آمریکایی به منظور بررسی سطح CAC، داده‌های پزشکی دو هزار و ۵۰۰ فرد جوان و میانسال را مورد بررسی قرار دادند. به گفته آن‌ها عوامل زیادی مانند بالا رفتن سن، سیگار کشیدن، سطح بالای کلسترول خون و همچنین فشار خون سیستولیک بالا می‌تواند باعث افزایش سطح کلسیم در رگ‌های قلب شود. طی این تحقیق حجم بطن چپ افراد میانسال که دارای CAC بالاتر بودند،  ۹ درصد، و جرم آن ۱۲ درصد افزایش پیدا کرده بود.

زمانی که بطن چپ دچار این شکل تغییر شود، قلب باید برای پمپاژ کردن خون بیشتر تلاش کند که این اتفاق منجر به ضخیم شدن دیواره قلب می‌شود و خطر ابتلا به نارسایی قلبی را افزایش می‌دهد. یافته‌های جدید حاکی از این است که این ناهنجاری قلبی بیشتر در میان سیاه‌پوستان دیده می‌شود و هرگونه تغییر در سطح CAC، خطر افزایش حجم بطن چپ آن‌ها را چهر برابر می‌کند.

نتایج این مطالعه در مجله‌  Cardiovascular Imaging منتشر شده است.

کد خبر 380203

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.