گیاه عاشق سرما و ارتفاع رو به زوال است

پشتکوه موگویی در شهرستان فریدونشهر بزرگترین رویشگاه کرفس کوهی دنیاست که این روزها قربانی اقدامات دلالانی شده که به دلیل منافع شخصی این گیاه عاشق سرما و ارتفاع را رو به خاموشی می رانند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بسیاری از افراد با حضور در مناطق کوهی، گیاهانی که در آن مناطق می‌رویند را علف هرز تصور کرده و اهمیت چندانی برای آن‌ها قائل نیستند. اما زمانی که گفته‌های قدیمی‌ترها را از نظر می‌گذرانیم که "برای هر بیماری که بشر گرفتار آن می‌شود گیاهی وجود دارد تا آن را درمان کند" شاید باید نگاه خود را درباره هرز بودن این گیاهان تغییر دهیم حتی با وجود آنکه دانش و فناوری این اندازه پیشرفت کرده و برخی باور مصرف گیاهان کوهستانی را به‌عنوان یک راهکار درمانی منسوخ شده می‌دانند.

بسیاری از زیست شناسان معتقدند که چیزی به اسم علف هرز وجود ندارد و گیاهانی که با این نام می‌شناسیم یک آزمایشگاه زیست شناسی زنده هستند که ممکن است سوالاتی که در آینده خواهیم داشت را پاسخ دهند و باید اطمینان حاصل کنیم که حق زندگی کردن دارند.

در این میان زیست بوم چندگانه ایران، زمینه را برای رشد این گیاهان اسرار آمیز فراهم کرده است؛ گیاهانی که عموما رو به فراموشی و انقراض می‌روند اما گیاه کرفس کوهی، گیاهی است که به واسطه خودخواهی برخی دلالان به صورت غیر کارشناسی به تاراج رفته و برداشت غیر اصولی آن سطح وسیعی از رویشگاه‌ها را از بین برده است، برپایی نخستین جشنواره کرفس در پشتکوه موگویی در روستای پشندگان به همت خانم و آقای جزی، گامی بزرگ برای احیای یکی از این گیاهان دارویی شده است؛ این گیاه به صورت خودرو در ارتفاعات کوه‌های فریدونشهر می روید و پای ثابت طب سنتی برای التیام فشارخون، زخم و التهاب است.

کرفس کلوسه، گیاهی خاص ایران

امین حافظی، رییس اداره منابع طبیعی فریدونشهر درحاشیه نخستین جشنواره کرفس در خصوص این داروی گیاهی اظهار کرد: این گیاه سه ماه رشد رویشی روی زمین داشته و سپس متوقف می شود؛ پس از آن سه تا چهار هفته شاهد رشد زایشی این گیاه هستیم یعنی بعد از پنج تا شش هفته رشد آن کامل شده و به مرحله بذردهی خواهد رسید.

وی با بیان اینکه کرفس کوهی گونه‌ای سرما دوست است و در ارتفاع ۲۱۰۰ تا ۳۷۰۰ از سطح دریا رشد می‌کند، افزود: اگر در ابتدای دوره رشدی از این گیاه بهره برداری شود امکان رشد مجدد را از آن خواهیم گرفت بنابراین حداقل باید دو و نیم ماه گیاه رشد کند تا به مرحله بهره‌برداری برسد.

رییس اداره منابع طبیعی فریدونشهر تصریح کرد: گل‌دهی این گیاه شش هفته است و ۱۳ خاصیت دارویی برای آن شناخته شده است که اثرات ضد درد و آرامش‌بخش مهمترین ویژگی‌ کرفس کوهی است.

وی با اشاره به اینکه رویش طبیعی کرفس گونه کلوس در وسعتی پنج هزار هکتاری اتفاق خواهد افتاد، اضافه کرد: زمانی خود فریدونشهر نیز رویشگاه گیاهان دارویی بود اما به دلیل آنکه بهره‌برداری‌های نامناسب از آن انجام شده، رویش این گیاهان به رویشگاه‌های اول و دوم پشتکوه محدود شده است و عمده این رویشگاه‌ها با وسعت ۲۵۰۰ هکتار مربوط به روستای کلوسه، مسیر و کاهگانک می‌شود.

حافظی با تاکید بر اینکه این منطقه بزرگترین وسعت رویش کرفس کوهی در کشور است و با نام کلوسیا شناخته می‌شود، خاطرنشان کرد: این گیاه خاص ایران بوده و در ایران نیز تنها پنج استان خوزستان، لرستان، کهکلویه‌وبویراحمد، چهارمحال‌وبختیاری و اصفهان از وجود آن برخوردار هستند با این حال اکنون رویشگاه‌های طبیعی آن تنها در اصفهان و چهارمحال‌وبختیاری وجود دارد و در مابقی استان‌ها رویشگاه‌های طبیعی منقرض شده است.

وی گفت: در سال ۸۴ طرح بهره برداری کلوس تهیه شد و حفاظت از عرصه‌های آن به خود بهره‌برداران واگذار شد و امید است این بهره‌برداران میزان تولید را بالا برده و بسته‌بندی مطلوب‌تری را ارائه دهند.

بزرگترین رویشگاه کرفس دنیا، انگیزه‌ای برای مهاجرت معکوس

هنچنین ناصر اسدی، فرماندار فریدونشهر نیز یکی از ویژگی‌های ممتاز این شهرستان را به‌خاطر اقلیم خاص و ارتقاعی که از سطح دریا دارد، وجود گیاهان دارویی دانست و اظهار کرد: دنبال آن هستیم که این گیاهان دارویی را از خام فروشی فرآوری کرده و به ارزش افزوده تبدیل کنیم تا منبع درآمدی مناسب برای مردم مناطق روستایی محسوب شود.

وی با بیان اینکه وجود جاده‌های صعب‌العبور زحمت به‌دست آوردن گیاهان دارویی را برای اهالی این روستاها بیشتر کرده، افزود: کرفس کوهی برای مردم ایران ناشناخته است که باید از راه‌های مختلف برکات دارویی آن را به مردم شناساند و در کنار دیگر گیاهان دارویی این منطقه که زبانزد هستند برنامه‌های ویژه‌ای برای معرفی خواص دارویی گیاهان برگزار شود.

فرماندار فریدونشهر این شهرستان را بزرگترین رویشگاه کرفس در دنیا معرفی و تصریح کرد: مجموعه اداری و اهالی روستاهایی مانند کلوسه که محل اصلی رویش کرفس هستند همت خود را شناساندن این گیاه به مردم قرار داده‌اند.

وی ادامه داد: پیش از این رویش کرفس کوهی در سراسر شهرستان پراکندگی زیادی داشت و دنبال آن هستیم تا بار دیگر این پراکندگی را ایجاد کنیم تا در نتیجه آن مردم برای ماندن در روستاها ترغیب شوند؛ اگر این رویشگاه حفظ شود و مردم به موقع گیاهان را بچینند، درآمدزایی خوبی می‌توان از کرفس کوهی داشت.

طرح‌های خلاقانه روستایی دو و نیم میلیارد تومان تسهیلات می‌گیرند

علی رحمانی، مدیر کل امور روستایی استانداری اصفهان نیز در این باره گفت: سازمان توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری و نیز معاونت دهیاری‌های کشور سیاست خود را در سال رونق تولید حمایت از سرمایه‌گذاری در روستاها اعلام کرده‌اند و هر طرحی که سبب اشتغالزایی شود بسته به نوع طرح تا سقف دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات با سود هشت درصد دریافت خواهد کرد.

وی نقش این نهاد را در توسعه طرح‌های روستایی ارائه تسهیلات برای حمایت از روستاییان دانست تا پس از اخذ مجوزهای مدنظر از سوی دستگاه‌های مربوطه بتوانند این تسهیلات را کسب کنند.

رحمانی افزود: پیشنهادهایی که برای دریافت تسهیلات ارائه می‌شوند باید نخست مورد مطالعه علمی قرار گرفته و پس از آنکه پروپوزال علمی آن نوشته شود، صاحب طرح در کمیته فنی از آن دفاع کرده و در صورتی که طرح قبول شده و اطمینان از برگشت سرمایه تایید شود، تسهیلات به آن ارائه خواهد شد.

وی با بیان اینکه سعی داریم با ایجاد طرح‌های خلاقانه روستاها مهاجرت معکوس را شاهد باشیم، ادامه داد: مردم این منطقه متوجه شده‌اند چه گنجی زیر این خاک است که می‌توانند آن را تبدیل به ارزش افزوده کنند.

مدیر کل امور روستایی استانداری اصفهان با اشاره به اینکه انتظار می‌رود شوراها برای شناخت ظرفیت‌های روستاها کمک کنند، اضافه کرد: هر منطقه روستایی مستعد طرح‌های خاص خود هستند و از طرح‌های بسته‌بندی و صنایع دستی تا ریسندگی همگی مشمول دریافت تسهیلات خواهند شد.

کد خبر 380150

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.