سرمایه‌گذاری عظیم و هنگفت عربستان در معامله قرن

کشورهای خاورمیانه امروز شاهد تحولات مختلفی بوده‌اند، تلاش عربستان سعودی برای عادی سازی روابط با اسرائیل، روابط تجاری قطر با پاکستان و اظهارات محمود عباس در خصوص معامله قرن،بخشی از تحولات امروز است.

اهمیت ژئوپلیتیک و موقعیت خاص کشور ایران از منظر هژومونی منطقه‌ای و جهانی، مقوله‌ای حساس و غیرقابل انکار در مناسبات سیاسی و راهبردی نظام بین الملل است. از این رو خبرگزاری ایمنا، به صورت روزانه به انعکاس تحولات منطقه و همسایگان جمهوری اسلامی ایران خواهد پرداخت.

عادی‌سازی روابط با اسرائیل مزایای بسیاری دارد

به گزارش ایمنا روزنامه صهیونیستی  "گلوبس" به نقل از یک دیپلمات سعودی نوشت : تاریخ به ما فرصت تحقق عادی سازی روابط را داده است و امیدواریم اسرائیل از این فرصت استفاده کند.

این مقام سعودی افزود: سفر یک مسئول اسرائیلی به عربستان بحث این روزهاست.

وی درباره معامله قرن که کنفرانس بحرین بخش اقتصادی آن را افتتاح می‌کند، تصریح کرد: سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان و محمد بن سلمان ولیعهد سعودی تلاش می‌کنند فلسطینی‌ها را به بررسی جدی تحولات سیاسی و اقتصادی در چارچوب معامله قرن متقاعد کنند.

این دیپلمات سعودی تاکید کرد: عربستان و کشورهای دیگر آماده سرمایه‌گذاری عظیم و هنگفت در معامله قرن هستند؛ سرمایه‌گذاری که فلسطینی‌ها تصورش را نخواهند کرد.

وی ادامه داد: زمانی که معامله قرن شروع شود فلسطینی‌ها به استقلال واقعی، همچنین آموزش عالی و اقتصاد قوی دست می‌یابند و آنها دیگر نیازی به کمک‌های مالی دیگران نخواهند داشت و تصور اینکه فلسطینی‌ها در چهره قربانی ابدی باشند، دشوار است.

این دیپلمات سعودی در اظهاراتی خصمانه مدعی شد: اسرائیل "خطر" ایران را به جهان نشان داد و اروپا باید دریابد که هرگونه عقد قرارداد تجاری با تهران به منزله "تأمین مالی تروریسم" است.

به گفته این دیپلمات، امنیت ملی کشورش در رأس اولویت‌های آن قرار دارد همانطور که اسرائیل آن را در اولویت خود قرار داده و ریاض از دستاوردهای تکنولوژیکی اسرائیل بسیار شگفت زده بوده و به دنبال الگو برداری از اسرائیل است.

امیر قطر در پاکستان و امضای توافق‌های میلیارد دلاری

 روزنامه روسیا الیوم اعلام کرد: تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر عصر روز شنبه برای سفری دو روزه وارد اسلام آباد شد. قرار است در جریان این سفر توافقنامه‌هایی میان دو کشور به ارزش حدود ۲۲ میلیارد دلار امضا شود.

عمران خان، نخست وزیر پاکستان در مراسم استقبال از امیر قطر حضور داشت و در جریان دیداری، دو طرف به بررسی راه‌های تقویت و توسعه روابط دوجانبه پرداختند. امیر قطر با عارف علوی، رئیس جمهوری پاکستان نیز دیدار خواهد کرد.

مسئولان دو کشور با حضور امیر قطر و عمران خان سه یادداشت تفاهم به منظور تقویت همکاری در بخش‌های تجاری، گردشگری و سرمایه‌گذاری امضا کردند و دو طرف در مورد تبادل اطلاعات در خصوص هرگونه عملیات پولشویی به اتفاق‌نظر رسیدند.

عمران خان برای نخستین بار در اوایل سال جاری میلادی به دوحه سفر کرده بود و در جریان آن سفر با امیر قطر به بررسی پرونده‌های منطقه‌ای و بین‌المللی مهم و مشترک و همچنین تقویت سرمایه‌گذاری‌ها و همکاری‌های نظامی پرداخته بود.

قطر روابط اقتصادی و نظامی مستحکمی با پاکستان دارد و دو کشور برای تحکیم همکاری نظامی تعدادی توافقنامه و یادداشت تفاهم امضا کرده‌اند که شامل توافقنامه اعزام نیروهای مسلح پاکستان به قطر در سال ۱۹۸۵، همکاری دفاعی در سال ۲۰۱۰ و یادداشت تفاهم مربوط به فعالیت‌های پژوهشی و همکاری آکادمیک در سال ۲۰۱۶ است.

از زمان وقوع بحران میان دوحه و کشورهای محاصره‌کننده آن (مصر، عربستان، امارات و بحرین) در پنجم ژوئن ۲۰۱۷، پاکستان موضع میانه‌ای اتخاذ کرده و از دو طرف خواسته است برای حل بحران خود به مذاکره بنشینند.

شلیک دو موشک انصارالله به تجمعات نظامیان سودان در مرز عربستان

شبکه المسیره به نقل از یک مبع آگاه نظامی اعلام کرد:  یگان‌های موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن با دو موشک تجمعات مزدوران ارتش سعودی در نجران و میدی را هدف قرار دادند.

 یگان‌های موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن موشک زلزال ۱ را به سمت تجمعات مزدوران ارتش عربستان در بخش نجران شلیک کردند و در پی آن چندین تن زخمی شدند.

در میدی نیز این یگان‌ها با دو موشک زلزال۱ و گراد تجمعات مزدوران و سودانی‌ها را در شمال صحرای میدی هدف قرار دادند که در اثر آن چندین تن کشته و زخمی شدند.

پیش از این هم ارتش و کمیته‌های مردمی تجمعات مزدوران ارتش عربستان در نجران را هدف گرفته بود.

همچنین تعدادی از نیروهای عربستان روز شنبه توسط تک‌تیراندازان ارتش و کمیته‌های مردمی در محور نجران کشته شدند. 

نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن طی حمله‌ای به تجمعات مزدوران ارتش عربستان در نجران کنترل دو پایگاه نظامی را به دست گرفتند.

محمود عباس: معامله قرن هرگز اجرا نمی‌شود

شبکه روسیا الیوم اعلام کرد  محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در جریان نشست کمیته مرکزی جنبش فتح مدعی شده که: آنچه معامله قرن خوانده می‌شود و دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا به دنبال اجرای آن است، هرگز اجرا نخواهد شد و فلسطینی‌ها آن را به شکست خواهند کشید.

وی با اشاره به کارگاه اقتصادی بحرین به عنوان بخشی از معامله قرن افزود: فلسطینی‌ها نه به صورت شخصی و نه رسمی در کارگاه اقتصادی منامه شرکت نخواهند کرد، چراکه بررسی وضعیت سیاسی بر وضعیت اقتصادی ارجحیت دارد. عباس تصریح کرد: معامله قرن را محکوم می‌کنیم. این معامله قابل اجرا نیست، چراکه پرونده مسأله فلسطین را می‌بندد.

محمود عباس درباره مالیات فلسطین که اسرائیل اخیرا اعلام کرد حاضر به تحویل آن به فلسطینی‌ها نیست نیز گفت: تشکیلات خودگردان هیچ اموال کسر شده‌ای را از طرف اسرائیل تحویل نخواهد گرفت و آنها را کامل تحویل می‌گیرد.

وی ادامه داد: اسرائیل باید این اموال را به طور کامل پرداخت کند و ما پس از آن برای هرگونه بحثی آماده هستیم. کسر هر مبلغی از مالیات فلسطینی‌ها با این استدلال که این اموال به خانواده‌های شهدا و اسیران داده می‌شود، موضوعی غیر قابل قبول است.

این مقام فلسطینی تأکید کرد: آماده گفت‌وگو با اسرائیل درباره تمامی پرونده‌های حل و فصل نشده هستیم.

همچنین قرار است کمیته مرکزی فتح امروز نشستی را با هدف بررسی پرونده‌های مربوط به مسأله فلسطین و در رأس آنها کارگاه بحرین و اقدامات برای مقابله با آن و همچنین معامله قرن برگزار کند.انتظار می‌رود که در این نشست تحولات پرونده آشتی ملی فلسطین و سفر آتی هیئت امنیتی مصر به رام الله و نوار غزه بررسی شود.

سرنگونی پهپاد تروریست‌های النصره در اطراف فرودگاه حماة

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) اعلام کرد : سامانه‌های پدافند هوایی ارتش سوریه در حماة در حمایت از فرودگاه نظامی این شهر یک فروند پهپاد متعلق به تروریست‌های جبهه النصره را پیش از رسیدن به هدفش رهگیری و سرنگون کردند. این پهپاد حامل موشک‌هایی با مواد منفجره و مجهز به سیستم کنترلی جی پی آر اس ال و سیستم موشک‌انداز بود.

همچنین یگان‌هایی از ارتش سوریه در پاسخ به حملات موشکی مکرر از مناطق کاهش تنش علیه روستاها، شهرک‌ها و پایگاه‌های نظامی حومه حماة، حملات توپخانه‌ای دقیق و حملات موشکی را علیه النصره انجام دادند. این تروریست‌ها از خودروهای شاسی‌بلند مجهز به خمپاره‌انداز و مسلسل برای حمله به اطراف روستاهای النقیر در حومه جنوبی ادلب و شهرک الهبیط واقع در حومه شمالی حماة استفاده می‌کردند.

خبرگزاری سانا در ادامه گزارش داد: در پی این حملات چندین دستگاه خودروی زرهی تروریست‌ها منهدم شده و تعدادی از آنها کشته و زخمی شدند و خودروهای زرهی و تجهیزات نظامی باقی‌مانده تروریست‌ها نیز مجبور به عقب‌نشینی به خطوط پشت روستای النقیر شدند.

توپخانه ارتش سوریه در حومه شمالی حماة نیز تحرکات تروریست‌های النصره و گردان‌های العزه در محور روستای الجبین و خطوط امدادی آنها در حد فاصل شهرک‌های کفرزیتا و اللطامنه در حومه شمالی را هدف قرار داده و خسارات مالی و تلفات انسانی را به آنها وارد کرد.

حملات ارتش سوریه موجب کشته و زخمی شدن تروریست‌ها و انهدام سکوهای شلیک موشک آنها در اطراف این دو شهرک و نیز در شهرک المسطومه و اطراف کوه الاربعین در حومه جنوبی ادلب شد.

در پی حملات راکتی گروه‌های مسلح مستقر در منطقه کاهش تنش به شهرک بریدیج در حومه شمالی حماة، آتش‌سوزی‌هایی در زمین‌های کشاورزی موجود در این منطقه به وقوع پیوست.

سانا اعلام کرد، گروه‌های مسلح مستقر در حومه شمالی و شمال غربی حماة بار دیگر حملات راکتی خود به روستاها و شهرک‌های واقع در حومه حماة را آغاز کردند و تعدادی از این راکت‌ها در زمین‌های کشاورزی موجود در شهرک بریدیج افتادند که موجب آتش‌سوزی در آنها شدند.

این خبرگزاری گزارش داد، چهار موشک توسط گروه‌های مسلح به منازل شهرک سلحب در حومه شمالی حماة شلیک شد که این موشک‌ها در اطراف زمین کشاورزی در این شهرک افتادند و موجب خسارات مالی شدند.

تروریست‌های النصره و گردان‌های العزه دوشنبه گذشته ۱۵ راکت را به سوی منازل و زمین‌های کشاورزی در روستای شیخ حدید واقع در شمال شهر محرده در حومه شمالی حماة شلیک کردند که موجب خسارات مالی و ویرانی خانه‌ها و آتش گرفتن محصولات زراعی شد.

کد خبر 380146

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.