۳ تیر ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۷
خطوط سفید، خط قرمز قانون

در هیاهوی این روزهای زندگی شهری اگر به الفبای قانون احترام بگذاریم بسیاری از مشکلات امروز رفع می‌شود یکی از نمونه‌های آن، رعایت نظم و انضباط هنگام عبور و مرور در شهر از سوی رانندگان و عابران پیاده است که منجر به کاهش مشکلات ترافیکی می‌شود و علاوه بر آن رانندگی را در سطح شهر آسان‌تر می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سال ۱۹۳۵ بود که انگلیسی‌ها به فکر احداث خط عابر پیاده افتادند و عابران را به استفاده از آن ملزم کردند، این گذرها با خطوط موازی، گل میخ و حباب‌های زرد رنگ مشخص می‌شدند و عابران پیاده که از این محل می‌گذشتند نسبت به وسایل نقلیه تقدم داشتند.

به مرور سایر کشورها نیز از این تجربه موفق استفاده کرده و خطوط سفید را برای امنیت تردد عابران پیاده در معابر پُرتردد شهر ترسیم کردند، اما مسئله مهمی که مورد بی‌توجهی رانندگان بعضی از خودروها قرار می‌گیرد، احترام به حقوق عابران پیاده و توجه به گذرگاهها یا خط‌کشیهای عابر پیاده است؛ موضوعی که ترس همه شهروندان را بر انگیخته به طوری که هنگام عبور از خطکشی عابرپیاده در عرض خیابانها ترس تمام وجودشان را می‌گیرد که مبادا این گذرها موجب آسیب‌دیدگی آنها شود.

خطوط عابران پیاده نقش بسیار مهم و حساسی در انضباط ترافیکی و ایمنی شهروندان دارد و رعایت حریم این مرز قانونی باید با پشتوانه محکم اجرایی مورد نظارت و حمایت قرار گیرد و بی‌توجهی به خط‌کشی برای متخلفان هزینه داشته باشد.

بعضی از رانندگان خودروها و موتورسواران شهر علی‌رغم نصب تابلوهای هشداردهنده با بی‌توجهی تمام و البته با سرعت زیاد به خصوص در هنگامی که چراغ راهنمایی زردرنگ می‌شود، با بی‌توجهی از خطوط عابر پیاده عبور می‌کنند.

«محسن بینا» یکی از شهروندان اصفهانی اظهار می‌کند: ترس از سرعت بالای خودروها و هر لحظه احتمال وقوع تصادف را می‌توان در نگاههای مضطرب و پریشان گردشگران مشاهده کرد، آنها هنگام عبور از خیابان‌های شهر قدم نمی‌زنند بلکه برای عبور از عرض خیابان‌ها دویدن را به برداشتن گام‌های آرام خود ترجیح میدهند؛ البته از وقتی تابلوهای زرد رنگ هشداردهنده را بر سر چهارراه‌ها قراردادن و با دوربین‌ها رانندگان بیاحتیاط را جریمه می‌کنند، شرایط بهتری در شهرمان داریم.

کوروش افضلی که دانشجوی رشته شهری است، می‌گوید: احترام به خط‌کشی عابران پیاده بیشتر در چهارراه‌های اصلی شهر از سوی رانندگان رعایت می شود، اما اگر به عنوان مثال در میانه یک خیابان یا رو به روی یک مدرسه خط کشی شده و حتی تابلوی مخصوص عبور دانش آموزان نصب شده باشد کمتر دیدهام که به آن احترام گذاشته شود، به همین دلیل عابران پیاده هم به این خطهای سفید دلگرم نمی‌شوند و با دقت و سرعت هر چه تمام از عرض معابر عبور می‌کنند.

شهروند دیگری که از کمرنگ بودن خطوط عابر پیاده گلایه دارد، اظهار می‌کند: معلوم نیست رنگ‌هایی که استفاده می‌شود چه جنسی دارد که بعد از یک مدت کوتاهی کمرنگ می‌شود، مسئولان در این باره دقت لازم را داشته باشند؛ نکته دیگری که بارها خودم در شهر مشاهده کرده‌ام این است که در بیشتر مواقع راننده ها به عابران پیاده احترام می‌گذارند، اما عابران پیاده بی‌توجه به قانون هر زمانی که دوست داشته باشند از خیابان عبور می‌کنند، حتی اگر چراغ راهنمایی و رانندگی برای عبور خودروها سبز شده باشد!

میلاد نریمانی، راننده با سابقه یکی از اتوبوس‌های شهر معتقد است: «در حال حاضر وضعیت رانندگی مردم در مقایسه با چند سال قبل بسیار بهتر شده و قوانین بیشتر رعایت می‌شود، اما باز هم جای کار دارد و مسئولان باید مردم را با اصول و قوانین راهنمایی و رانندگی بیشتر آشنا کنند، نکته دیگر اینکه اگر آنچه که در قانون درباره رعایت نکردن حق تقدم، عبور از چراغ قرمز و تصادف با عابران پیاده روی خطوط مخصوص آنها  نوشته شده، برای شهروندان اعم از راننده و عابران پیاده اعلام شود، کمتر شاهد بی نظمی‌ها و آشفتگیهای روزمره در تردد خودروها و عابران پیاده خواهیم بود.»

محدثه هاشمی کارمند یکی از ادارات دولتی است که هر روز برای رفتن به محل کار خود باید عرض خیابان را طی کند؛ می‌گوید: رانندگان هیچ توجهی به خط‌کشی عابرپیاده ندارند و بود و نبودش فرقی به حال پیاده و سواره ندارد؛ تنها راه توجه رانندگان به این خطوط، نصب سرعت‌گیر در اطراف خط‌کشی‌ها است.

«مسلم آقاجانی» یکی از رانندگان تاکسی شهر در اظهارنظری متفاوت می‌گوید: مشکل فقط ماشین‌های خیابان نیست، در بیشتر مواقع عابران پیاده بدون توجه به رنگ چراغ از خط عابر از وسط خیابان، از روی نرده‌های وسط خیابان و یا هر نقطه‌ای از خیابان که دلشان بخواهد به وسط خیابان می‌آیند؛ برایشان مهم نیست چراغ قرمز است یا سبز و حق عبور و مرور را در هر شرایطی و در هر نقطه‌ای از خیابان به خود می‌دهند، کافی است به یکی از این عابران اعتراض کنید یا با بوق به آنها بفهمانی که چراغ قرمز است و نباید از خط‌کشی عبور کند، آن وقت است که چنان گره در ابرو کشیده و با قیافه حق به جانب به خود می‌گیرند که گویی مقصر هستیم و فقط ما باید قوانین را رعایت کنیم!

از منظر قانون...

بر اساس قوانین راهنمایی و رانندگی که به همه کارآموزان رانندگی آموزش داده می‌شود، در محلی که خطوط عابر پیاده رسم شده حق تقدم با عابرین پیاده است و رانندگان با مشاهده این خطوط باید سرعت خود را کم کرده و در صورت لزوم پیش از خطوط توقف کامل کند.

«سرهنگ ابوالقاسم چلمقانی»، رئیس پلیس راهور شهرستان اصفهان در این باره می‌گوید: خط‌کشی مسیرها از علائم ترافیکی افقی محسوب شده که نقش مهمی در روان‌سازی ترافیک و ایمنی شهروندان ایفا می‌کند.

وی نبود و یا کمرنگ‌شدن خطوط شهری از جمله عابران پیاده را یکی از معضلات پلیس شهر اصفهان می‌داند و ادامه می‌دهد: در حال حاضر مشکل اصلی امنیت در تردد عابران پیاده نیست زیرا بسیاری از رانندگان از زمانی که تابلوهای زرد رنگ «توقف پشت خط عابر پیاده، اعمال قانون از طریق دوربین ثبت تخلف» بر سر تقاطع‌های شهر نصب شده، پشت خطوط توقف می‌کنند، اما مشکل اینجاست که خطوط گذرگاه عابران و خودروها در تقاطع‌های حساس شهر به صورت واضح مشخص نیست و رنگی به روی خود ندارد.

رئیس پلیس راهور شهرستان اصفهان تاکید می‌کند: چنانچه راننده خودرو با شهروند در حال عبور از خطوط عابر پیاده تصادف کند و این اتفاق منجر به جرح یا فوت عابر شود، بر اساس ماده ۷۱۸ قانون مجازات اسلامی جزء عمل مشدده جرم محسوب می‌شود و علاوه بر توقیف خودرو، راننده متخلف نیز به تشدید مجازات از سوی مقام قضایی محکوم خواهد شد.

وی تصریح می‌کند: بر اساس ماده ۷۱۸، هر گاه راننده یا متصدی وسایل موتوری زیادتر از سرعت مقرر حرکت می‌کرده یا آن که دستگاه موتوری را با وجود نقص و عیب مکانیکی موثر در تصادف به کار ‌انداخته یا در محل‌هایی که برای عبور عابر پیاده‌ علامت مخصوص گذارده شده است، مراعات لازم را نداشته باشد یا از محل‌هایی که عبور از آن ممنوع شده است، رانندگی کند، به بیش از دو سوم حداکثر مجازات مذکور در مواد فوق محکوم خواهد شد و دادگاه می‌تواند علاوه بر مجازات فوق مرتکب را برای مدت یک تا پنج سال از حق رانندگی یا تصدی وسایل موتوری محروم کند.

سرهنگ چلمغانی ادامه می‌دهد: چراغ های عابر پیاده باید همیشه روشن و فعال باشد تا عابران پیاده برای عبور از عرض خیابان به خوبی هدایت شوند.

بودجه ۸۰ میلیارد ریالی برای خط‌کشی سرعت‌کاه‌ها و خیابان‌های شهر

«علیرضا صلواتی»، معاون حمل ونقل و ترافیک شهردار اصفهان در این باره می‌گوید: از آنجا که درخشندگی خطوط معابر، استفاده از رنگ‌های با استاندارد روز و قابل رؤیت بودن از ویژگی‌های مهم خط‌کشی‌ خیابان‌های سطح شهر است، در سال‌جاری ۸۰ میلیارد ریال بودجه در خصوص خط‌کشی سرعت‌کاه‌ها و خیابان‌های شهر درنظر گرفته شده است.

وی با تاکید بر اینکه توجه به خطوط راهنمایی و رانندگی باعث کاهش حجم ترافیک، رعایت حقوق رانندگان و عابران پیاده و نیز رانندگی اصولی می‌شود، ادامه می‌دهد: خط‌کشی طولی خیابان‌ها و بزرگراه‌ها، خط‌کشی گذرگاه‌های عابر پیاده و همچنین خط‌کشی سرعت‌کاه‌ها به موازات هم پیش می‌رود زیرا هر کدام با نوبه خود از اهمیت خاصی برخوردارند.

وی خاطرنشان می‌کند: خط کشی بزرگراه‌ها و پس از آن خط‌کشی مسیر عابر پیاده از موارد مهم و شریانی به ویژه در مناطق گردشگری  و پرتردد شهر به حساب می‌آید که البته براساس بودجه خط‌کشی مناطق و تعیین معابر مهم ۱۵ منطقه شهر اصفهان، اولویت‌بندی صورت می‌گیرد.

معاون حمل ونقل و ترافیک شهردار اصفهان تصریح می‌کند: وضعیت آب و هوا، وجود گرد و غبار، اصطحکاک لاستیک خودروها با سطح خیابان و نیز جنس سنگ‌دانه‌های آسفالت، عواملی است که باعث کم رنگ شدن و یا محو شدن کامل خط کشی های معابر در فصول گرم سال می‌شود، به گونه‌ای که خطوط علی‌رغم ماندگاری، دچار تیرگی و جرم پذیری می‌شوند و لذا تصور می‌شود که خطوط پاک شده‌اند، اما پس از هر بارندگی شاهد نمایان شدن خطوط هستیم.

وی اظهار می‌کند: در گذشته خط کشی معابر به صورت سالانه صورت می‌گرفت، اما از دو سال پیش، سیاست اجرا و نگهداری خطوط در طول سال به اجرا درآمد و بر این اساس پیمانکار موظف شد ماندگاری و رویت پذیری خط کشی ها را در طول سال تضمین و تامین کنند.

صلواتی معتقد است: «با افزایش بودجه خط کشی در سال های آینده می‌توان معابر بیشتری را در برنامه نگهداری خطوط قرارداد و این مسئله قطعا نظم بخشی ترافیکی، ارتقاء ضریب ایمنی تردد و کاهش تصادفات را در پی خواهد داشت.»

کد خبر 380143

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    0 0
    پولی که صرف به قول خودتان سرعتکاه می کنید را صرف آموزش شهروندان کنید. تازه سرعتکاه باعث می شود کنترل خودرو با سرعت بالا از دست راننده خارج شده و خطرات بیشتر شود. متاسفانه خطوط عابر خیلی موثر نیستند حتی اگر چراغ راهنمایی وجود داشته باشد. بعنوان مثال تقاطع خ پاسداران و آمادگاه که بیشتر وقتها چراغ چشمک زن است تقریبا عبور ایمن غیر ممکن است!