نامه ترامپ برای اون

کشورهای جهان، در بیست و چهار ساعت گذشته شاهد تحولات مختلفی بوده‌اند، از مهمترین آن‌ها می‌توان به نامه دونالد ترامپ برای رهبر کره شمالی، سفر جان بولتون به اسراییل، صحبت های صادق خان، شهردار لندن درباره دونالد ترامپ و لفو تحریم وزیر پیشین اطلاعات ونزوئلا از سوی کانادا اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اخبار جهان در بیست و چهار ساعت گذشته، همچنین مرور تحولات خاص سیاسی در عرصه بین الملل را می‌توانید در بسته خبری "جهان سیاست" مطالعه کنید:

روس ها بوریس جانسون را در فضای مجازی ترور کردند

بوریس جانسون

مطالعات جدید نشان می‌دهند: جاسوسان روسی یک سری اخبار جعلی در شبکه‌های اجتماعی از جمله برنامه‌ریزی برای ترور بوریس جانسون وزیر خارجه پیشین انگلیس در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند. بر اساس گزارشی از روزنامه گاردین، مطالعات جدید نشان می‌دهند: این عملیات برای تحریک افزایش تنش‌ها میان کشورهای غربی انجام می‌شود.

این مطالعات نشان می‌دهند این حساب‌های کاربری در طول ۵ سال به ۹ زبان و در بیش از ۳۰ پلتفرم منتشر شده‌اند. در ماه مه شبکه مجازی فیسبوک تعدادی حساب نامعتبر را بست که این حساب‌ها از روسیه نشأت می‌گرفتند. این حساب‌های کاربری مداوم و پیچیده توسط سرویس اطلاعاتی روسیه مدیریت می‌شوند. یکی از اخبار حساس جعلی منتشر شده توسط روسیه این است که مخالفان رادیکال بریگزیت به دنبال ترور بوریس جانسون وزیر خارجه پیشین انگلیس و یکی از حامیان اصلی بریگزیت هستند.

این نامه هشدار آمیز در صفحه فیسبوک در حساب کاربری به نام وزیر خارجه اسپانیا منتشر شده که در آن به اشتباه اسمش نوشته شده است. این نامه به زبان انگلیسی و اسپانیایی منتشر شده است. یکی دیگر از قربانیان عملیات روسیه مارکو روبیو سناتور جمهوری خواه است. یک عکس فوتوشاپ شده از توییتر روبیو منتشر شده است که وی در آن مدعی شده است که GCHQ (ستاد ارتباطات انگلیس) که درباره دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۴ جاسوسی کرده، به بازی بازگشته است.

به نوشته این مطالعات، مسکو به دنبال افزایش تنش‌ها میان آمریکا و انگلیس بوده و این اقدام در راستای استراتژی مطرح شده انجام گرفته شده است.

سودان بزرگترین نیروی نظامی علیه یمن است!

معاون رئیس شورای نظامی انتقالی سودان ضمن تکذیب هرگونه دخالت از سوی عربستان سعودی، امارات و مصر در این کشور، اعلام کرد که این کشور بزرگترین نیرو را در ائتلاف عربی ضد یمن به رهبری عربستان دارد.

به گزارش شبکه خبری الجزیره، محمد حمدان دقلو معروف به حمیدتی، معاون رییس شورای نظامی انتقالی سودان در سخنرانی که در شرق خارطوم داشت، گفت: ما در کنار امارات و عربستان مبارزه می‌کنیم و ما بزرگترین نیروهای شرکت‌کننده در ائتلاف عربی را داریم و تعداد آنها به ۳۰ هزار سرباز می‌رسد.

حمیدتی با اشاره به حمایت‌های پیشین امارات و عربستان که به سه میلیارد دلار می‌رسد از جمله واریز ۵۰۰ هزار دلاری به بانک مرکزی سودان، اظهار کرد: پول‌های پرداخت شده از سوی امارات و عربستان به بانک مرکزی واریز شد و به حساب من یا شخص دیگری انتقال پیدا نکرده است.

معاون رییس شورای نظامی سودان در پاسخ به انتقاداتی که علیه این شورا مطرح می‌شود، گفت: هیچ‌ یک از کشورهای عربستان، امارات و مصر برنامه، رویکرد و یا شخصیتی را به سودان تحمیل نکردند و نقش آنها تنها به کمک و حمایت از مردم سودان محدود بوده است.

حمیدتی به عنوان فرمانده نیروهای واکنش سریع وابسته به ارتش سودان درباره این نیروها گفت: آنها از امنیت ملی کشورهای اروپایی در برابر ورود میلیون‌ها مهاجر غیرقانونی حمایت می‌کرده و با تروریسم، افراط‌گرایی و مواد مخدر مبارزه می‌کنند.

وی افزود: برخی طرف‌ها در راستای ایجاد آشوب و تنش علیه نیروهای واکنش سریع و نیروهای مسلح با هدف بیرون کردن این نیروها از صحنه درگیری‌ها و اجرای برنامه‌های خود تلاش می‌کنند.

فرمانده نیروهای واکنش سریع سودان ادامه داد: نیروهای واکنش سریع بخشی از نیروهای مسلح سودان بوده و هر زمان که طرفی تلاش کند میان ما و ارتش تنش ایجاد کند تنها موجب افزایش اتحاد ما خواهند شد.

حمیدتی تاکید کرد: شورای نظامی تلاش می‌کند با گروه‌های آزادی و تغییر به توافقی برای شکل گیری یک ائتلاف دست یافته و از تجربه کشورهای همسایه استفاده کند.

اخراج مهاجران از آمریکا؛ شاید وقتی دیگر

کودکان مهاجران در آمریکا

از آنجا که رئیس جمهوری آمریکا به دنبال سازش با دموکرات‌ها بر سر مساله مهاجرت است، اعلام کرد که برای دو هفته اخراج مهاجران غیرقانونی را به تعویق می‌اندازد.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری اسپوتنیک، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در توئیتی نوشت: به درخواست دموکرات‌ها، من روند اخراج مهاجران غیرقانونی را برای دو هفته به تعویق می‌اندازم تا ببینم آیا دموکرات‌ها و جمهوری خواهان می‌توانند با یکدیگر به منظور یافتن راه‌حلی برای مشکلات پناهندگی و مهاجران غیرقانونی در مرز جنوبی همکاری کنند.

انتظار می‌رفت که مأموران اداره مهاجرت و گمرکات آمریکا به خانواده‌های مهاجران غیرقانونی در ۱۰ شهر آمریکا یورش ببرند.

ترامپ پیش‌تر توییت کرده بود، افرادی که این اداره آنها را دستگیر کرده باید به خاطر عدم حضور در دادگاه اخراج شوند.

لفو تحریم وزیر پیشین اطلاعات ونزوئلا از سوی کانادا

کانادا تحریم‌های اقتصادی علیه رییس پیشین اطلاعات ونزوئلا را که در کودتای نافرجام ۳۰ آوریل مشارکت داشت، لغو کرد. بر اساس گزارشی از خبرگزاری آناتولی، این اقدام در راستای ادامه حمایت کانادا از اپوزسیون ونزوئلا انجام گرفته است.

حساب کاربری وزارت خارجه کانادا در پیامی در توییتر اعلام کرد که تحریم‌ها علیه کریستوفر فیگوئرا، رییس پیشین سرویس اطلاعات ملی ونزوئلا را لغو کرده است.

کانادا از "دیگر کسانی که اعتقاد به دموکراسی دارند"، خواسته است که مانند فیگوئرا رفتار کنند.

کانادا در ۱۳ آوریل فیگوئرا را مورد تحریم قرار داده بود. رییس پیشین اطلاعات ونزوئلا در حال حاضر در کلمبیا حضور داشته و با سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا همکاری می‌کند.  ماه گذشته میلادی نیز آمریکا تحریم‌ها علیه وی را لغو کرد.

فیگوئرا ریاست سرویس اطلاعات ملی بولیواری ونزوئلا را از اکتبر سال ۲۰۱۸ تا ۳۰ آوریل ۲۰۱۹ برعهده داشت، همچنین وی به مدت ۱۲ سال به عنوان مشاور هوگو چاوز، رهبر پیشین ونزوئلا فعالیت کرده است.

نیکولاس مادورو، رییس جمهور ونزوئلا پیش‌تر اعلام کرده بود که فیگوئرا قدرتمندترین چهره‌ای است که به جبهه خوآن گوآیدو، رییس جمهور خودخوانده این کشور پیوسته است.

در تاریخ ۳۰ آوریل خوان گوایدو به همراهی عده‌ای از نظامیان سعی کرد تا دولت مادورو را سرنگون کند؛ اقدامی که دولت از آن به عنوان کودتا یاد می‌کند.

ناامنی در اتیوپی

ابی احمد علی، نخست وزیر اتیوپی

نخست وزیر اتیوپی اعلام کرد، رئیس ستاد ارتش این کشور در جریان یک تیراندازی مرتبط با تلاش کودتای نافرجام که در یکی از ایالت‌های این کشور رخ داد، زخمی شده این در حالی است که رسانه‌های رسمی اتیوپی از کشته شدن رئیس دولت محلی ایالت "أمهرا" خبر می‌دهند.

اسکای نیوز به نقل از رسانه‌های رسمی اتیوپی گزارش داد، فرماندار ایالت أمهرا و یک مسؤول دیگر این ایالت در پی تلاش برای کودتا کشته شدند.

تلویزیون اتیوپی نیز گزارش داد، یک ژنرال ارتش مسؤول تلاش برای کودتا در این ایالت است.

پیشتر آبی احمد علی، نخست وزیر اتیوپی با لباس نظامی در سخنرانی تلویزیونی گفته بود، ژنرال سیری میکونین، رئیس ستاد ارتش این کشور در جریان تیراندازی مرتبط با تلاش کودتای نافرجام در "أمهرا" یکی از هفت ایالت این کشور زخمی شد. 

او در این سخنرانی تلویزیونی اشاره کرد، در جریان این تلاش کودتای نافرجام در شهر بحر دار مرکز ایالت أمهرا واقع در شمال آدیس آبابا پایتخت تعدادی کشته و زخمی شدند. البته او اشاره دقیقی به آمار تلفات نکرد.

آبی احمد بدون اشاره به سطح جراحت ژنرال ارتش خاطرنشان کرد، حمله تیراندازی به سیری با تلاش نافرجام کودتا در بحر دار مرتبط است.  

وی تصریح کرد: در حالی که سیری عملیات واکنش به تلاش کودتا را با مسؤولیت پذیری بالا هدایت و هماهنگی می‌کرد افرادی از اطراف که اجیر شده بودند به او حمله کردند. 

آبی احمد گفت، مجریان حمله به سیری بازداشت شده‌اند. 

این حمله به رئیس ستاد ارتش بعد از اعلام شکست کودتایی است که روز شنبه برای براندازی "أمباچو میکونین" فرماندار أمهره رخ داد. 

دبیر مطبوعاتی نخست وزیر نیز گفت، افراد مسلحی در ساعت هفت عصر به وقت محلی در تلاش بودند تا دولت محلی أمهره را ساقط کنند و قدرت را در آنجا به دست بگیرند اما تلاش کودتا ناکام ماند.

وی افزود، دولت فدرال بعد از اینکه تلاش کودتای گروه موسوم به "قدرت تغییر" ناکام ماند برای آرام کردن اوضاع وارد عمل خواهد شد.

جان بولتون در راه اسراییل

جان بولتون

جان بولتون امروز، یکشنبه برای گفتگو با بنیامین نتانیاهو به اسرائیل سفر می‌کند.

در میانه تشدید تنش‌ها میان آمریکا و ایران، جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید امروز برای دیدار و گفتگو با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل به سرزمین‌های اشغالی سفر می‌کند.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری اسپوتنیک، واشنگتن روز سه‌شنبه در بحرین کارگاهی برگزار خواهد کرد که گفته می‌شود مقدمه‌ای بر طرح "معامله قرن" دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا برای حل درگیری و نزاع میان فلسطین و اسرائیل است.

واشنگتن در این نشست کشورهای ثروتمند حاشیه خلیج فارس را به سرمکایه‌گذاری در پروژه‌های اقتصادی فلسطین تشویق خواهد کرد.

رهبران فلسطینی ضمن انتقاد از این نشست ابراز نگرانی کرده‌اند که چنین اقدامی می‌تواند راهکار دو کشوری را تضعیف کند.

قطع اینترنت در راخین میانمار 

پلیس میانمار

یکی از اپراتورهای مهم اینترنت در میانمار اظهار کرد، مقامات این کشور به شرکت‌های مخابراتی دستور داده‌اند که خدمات اینترنت خود را در غرب میانمار قطع کنند.

شرکت مخابراتی تِلِنور اعلام کرد، وزارت حمل‌ونقل و مخابرات میانمار به تمامی شرکت‌های مخابراتی دستور داده که "به طور موقت" ارائه خدمات اینترنت را در ۹ شهرستان استان "راخین" و استان "چین" متوقف کنند و به "ایجاد اختلال در صلح و استفاده از فعالیت‌های اینترنتی برای هماهنگ کردن فعالیت‌های غیرقانونی" اشاره کرده است.

یک سخنگوی ارتش میانمار در کنفرانسی خبری گفت، اطلاعی از قطعی اینترنت ندارد. به گزارش خبرگزاری رویترز، او در این باره گفت: ما این کار را انجام نداده‌ایم و چیزی درباره آن نمی‌دانیم. طبق اظهارات شرکت تلنور، این قطعی از اواخر روز جمعه آغاز شده است.

این شرکت افزود: شرکت تلنور میانمار خواستار شفاف‌سازی‌های بیشتری درباره دلیل این قطعی شده و تاکید کرده است که آزادی بیان از طریق دسترسی به خدمات مخابراتی باید در راستای اهداف حقوق بشری حفظ شود.

مقامات وزارت حمل و نقل و مخابرات میانمار از اظهار نظر در این باره سر باز زده‌اند. تون تر سین، یک وکیل محلی از مرکز راخین گفته است، سرعت اینترنت به مدت دو روز پیش از قطعی آن کُند بوده است.

استان راخین در میانمار از سال ۲۰۱۷ شاهد درگیری‌های خونین و مرگبار بوده است. بر اثر این درگیری‌ها نزدیک به ۷۳۰ هزار مسلمان روهینجا فرار کرده و به بنگلادش رفته‌اند.

سفر شی جینگ پینگ به گروه ۲۰ (G20)

خبرگزاری دولتی شینهوا امروز (یکشنبه) گزارش داد، رئیس‌جمهوری چین در نشست ششم تا هشتم تیرماه گروه بیست در ژاپن شرکت می‌کند.

این اولین تاییدیه حضور شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین در نشست گروه ۲۰ در ژاپن است که انتظار می‌رود او با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا دیدار کند.

نشست جی بیست از ۲۷ تا ۲۹ ژوئن (۶ تا ۸ تیرماه) در شهر اوزاکا برگزار می‌شود. ملاقات رئیس‌جمهوری چین با ترامپ می‌تواند در بازگشت به مذاکرات و تنش‌زدایی از جنگ تجاری آمریکا – چین اثرگذار باشد.

پیشتازی محافظه کاران یونانی

یونان

نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد، حزب محافظه‌کار «دموکراسی نوین» یونان در آستانه انتخابات پارلمانی زودهنگام هفتم ژوئیه (۱۶ تیرماه) از حزب حاکم چپگرای سیریزا ۹ درصد پیشی گرفته است.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری رویترز، نتایج نظرسنجی «مترون» برای هفته‌نامه «تو ویما» نشان می‌دهد، حزب دموکراسی نوین «کریاکاس میتسوتاکیس» در مسیر کسب ۳۸.۵ درصد رای است و حزب سیریزا می‌تواند به ۲۹.۵ درصد رای دست یابد.

میتسوتاکیس ۵۱ ساله که از خانواده‌ای سیاستمدار است، در انتخابات پارلمان اروپایی ماه گذشته از سیریزا ۱۰ درصد رای بیشتر آورد و همین موجب شد تا الکسیس سیپراس، نخست‌وزیر یونان انتخابات زودهنگام اعلام کند. دوره نخست‌وزیری چهار ساله سیپراس سپتامبر به پایان می‌رسد.

«جنبش تغییر» که ائتلافی از حزب سوسیالیست پاسوک و جنبش سوسیالیست‌های دموکرات به رهبری جورج پاپاندرئوس، نخست‌وزیر سابق یونان در جایگاه سوم قرار می‌گیرند. براساس این نظرسنجی که از ۱۴ تا ۱۹ ژوئن انجام شد، این ائتلاف ۸ درصد رای کسب می‌کند.

ترامپ؛ کودک ۱۹۰ سانتی

صادق خان و ترامپ

شهردار شهر لندن در یک گردهمایی با تمسخر دونالد ترامپ، از او با لفظ "کودکی در کاخ سفید با قد ۶ پا و سه اینچ" یاد کرد.

صادق خان، شهردار شهر لندن در یک سخنرانی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و عادتش به استفاده از شبکه اجتماعی توییتر را مورد تمسخر قرار داد. این سیاستمدار انگلیسی مشغول سخنرانی در مراسمی با حضور گروهی از معلمان انگلیسی در "سنترال هال" واقع در "وستمینستر" بود که درباره خاموش بودن تلفن همراهش شوخی کرد.

به نوشته روزنامه ایندیپندنت، شهردار شهر لندن در ادامه این شوخی رو به جمعیت کرده و گفت: در بین کسانی که هنوز تلفن همراهشان روشن است، لطفا اگر یک شخصی شروع به توییت فرستادن درباره من کرد – در واقع کودکی با قد ۶ پا و سه اینچ (۱۹۱ سانتی‌متر) در کاخ سفید – لطف می‌کنید موضوع را به من اطلاع دهید؟

پس از آن که صادق خان این گونه ترامپ را به تمسخر گرفت، مستمعین در سالن گردهمایی به خنده و تشویق پرداختند. صادق خان و دونالد ترامپ مدتهاست که با یکدیگر جدال لفظی دارند و این جدال آنها بعد از سفر رسمی چند هفته پیش ترامپ به انگلیس تشدید شد.

صادق خان اخیرا در مطلبی به قلم خودش که کمی قبل از ورود ترامپ به انگلیس انتشار یافت، گفت که انگلیس با رقم زدن این سفر "خودش را در سمت اشتباه تاریخ قرار می‌دهد". صادق خان در این مطلب که در روزنامه گاردین به چاپ رسید نوشته بود: در سالهای آینده به گمان من ما زمانی که نگاهی به گذشته بیندازیم نسبت به این سفر رسمی پشیمانی عمیقی پیدا خواهیم کرد و قبول خواهیم کرد که خودمان را در سمت اشتباه تاریخ قرار دادیم.

صادق خان همچنین چندی بعد در اظهاراتی ترامپ را "الگوی جنبشهای راست افراطی و نژادپرستان در سراسر جهان" خواند.

نامه ترامپ برای اون

image.png

خبرگزاری رسمی کره‌شمالی اعلام کرد که رهبر این کشور نامه‌ای از رئیس‌جمهوری آمریکا دریافت کرده است.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری رویترز، خبرگزاری رسمی کره‌شمالی گزارش داد که کیم جونگ اون، رهبر این کشور نامه‌ای شخصی از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا دریافت کرده و روی محتوای آن به طور جدی فکر خواهد کرد.

در این گزارش جزئیات بیشتری درباره این نامه منتشر نشده اما آمده که رهبر کره شمالی آن را دارای محتوایی عالی قلمداد کرده است. بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی کره‌شمالی، کیم جونگ اون گفته که روی محتوای جالب این نامه به طور جدی تأمل خواهد کرد.

کد خبر 380131

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.