انتخاب برنامه اوقات فراغت نباید تقلیدی باشد

یک خانواده‌ درمانگر گفت: نباید در انتخاب نوع فعالیت اوقات فراغت از دیگران تقلید کرد چرا که از لحاظ میزان لذت از فعالیت‌های اوقات فراغت افراد با هم متفاوت هستند.

بیژن براتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص ایام تابستان و گذراندن اوقات فراغت گفت: استفاده مطلوب و موثر از پتانسیل اوقات فراغت می‌تواند اثرات مثبتی در پرورش روح و روان و استعدادهای کودکان، نوجوانان، جوانان و حتی بزرگسالان داشته باشد.

وی با بیان اینکه در اوقات بیکاری افراد هیچ ونه فعالیتی برای انجام دادن ندارند، افزود: اوقات فراغت از بیکاری متمایز است و یکی از ویژگی‌های آن انجام فعالیت‌های مفید در کنار زندگی روزمره است که فرد برای به دست آوردن احساس آرامش و راحتی از کارهای روزانه به فعالیتی روی می‌آورد که آن فعالیت متفاوت از فعالیت‌های همیشگی اوست.

این مشاور خانواده در خصوص لزوم تنوع برنامه‌های اوقات فراغت گفت: اوقات فراغت از تنوع بسیاری برخوردار است که فعالیت‌های آموزشی، ورزشی، هنری، مطالعه در کتابخانه، صرف غذا در بیرون از منزل، مسافرت و گردش، فعالیت‌های اجتماعی، گیم نت، فعالیت‌های دینی و مذهبی و تماشای تلویزیون از جمله آنهاست.

وی اولین اثر اوقات فراغت را رفع خستگی دانست و گفت: اوقات فراغت برای افراد به خصوص دانش‌آموزان پس از ۹ ماه تلاش و اجرای مقررات مدرسه، به نوعی حالت رفع خستگی دارد همچنین دوری از فشارها و دستیابی به سلامت روان از دیگر ویژگی اوقات فراغت است.

براتی با بیان اینکه اوقات فراغت باعث افزایش بازدهی رفتار می‌شود، اظهار کرد: برنامه‌ریزی برای این اوقات عامل افزایش رفتارهای مثبت و سالم و بازدهی افراد می‌شود چرا که اوقات فراغت به مثابه یک تفریح است و دوری از محیط زندگی ثابت و تکراری و رفتن به مسافرت موجب سلامتی و نشاط افراد می‌شود که خانواده‌ها برای شکوفایی استعدادهای فرزندان خود با هدایت درست آن‌ها و بهره‌گیری از امکانات موجود در ایام فراغت می‌توانند گام موثری بردارند.

این خانواده‌درمانگر افزود: فعالیت‌های اوقات فراغت باعث شناخت هرچه بیشتر خود(خودآگاهی)، موفقیت در تصمیم‌گیری و شناخت احساس و افکار در فرد می‌شود که انجام این فعالیت‌ها خارج از فضای مدرسه باعث رشد اجتماعی، بهبود در روابط و تعامل با دیگران و در نهایت رشد اجتماعی او می‌شود.

وی در خصوص اثرات مثبت اوقات فراغت در ایجاد حس اعتماد به نفس تصریح کرد: وجود آزادی و اختیار در نوع فعالیت موجب خودباوری و اعتماد به نفس بالا می‌شود همچنین فرد با ارزیابی اعمال و رفتارهای خود شناخت بهتری از خویش به دست می‌آورد.

براتی شرکت در فعالیت‌ها را عامل دوری از گوشه‌گیری و انزواطلبی دانست و افزود: شرکت در فعالیت‌ها عامل ارتباط با دیگران و کاهش انزواطلبی است و برای پر کردن این اوقات صرفا نباید جنبه کاری به آن بخشید چرا که در این صورت با اوقات عادی فرقی نخواهد داشت.

موضوعات اوقات فراغت باید مورد دلخواه فرزندان باشد نه والدین

وی با تاکید بر اینکه بهتر است این اوقات را حتی بدون توجه به نتایج مادی آن پر کرد، خاطرنشان کرد: در پر کردن اوقات فراغت کودکان نباید موضوعات دلخواه و مورد علاقه والدین به کودکان و نوجوانان تحمیل شود بلکه باید سرگرمی‌ها متنوع را بدون فشردگی برای آنها ایجاد کرد و مراقب بود موجب خستگی و دلزدگی آنها نشود.

این مشاور با بیان اینکه بهتر است موضوعات فراغت با استعدادهای فرد مطابقت داشته باشد، گفت: کودکان بیشتر علاقمند به بازی‌های کامپیوتری هستند اما نباید ساعات طولانی از وقت آنها صرف این نوع بازی‌ها شود چرا که عوارض جسمی و روانی زیادی برای آنها در پی خواهد داشت.

وی در خصوص عوارض بیش از حد بازی‌های کامپیوتری گفت: بروز چاقی یکی از عوارض جسمی است همچنین پرخاشگری یکی از عوارض روانی این بازی‌هاست که لازم است با برنامه‌ریزی اموری چون دید و بازدید در برنامه کودکان گنجانده شود چرا که این موارد آثار مطلوب فردی و اجتماعی در بر دارد.

براتی با تاکید بر اینکه نباید در انتخاب فعالیت اوقات فراغت از دیگران تقلید کرد، گفت: افراد از لحاظ میزان لذتی که از فعالیت‌های اوقات فراغت خود می‌برند، متفاوت هستند، اظهار کرد: اجازه ندهید فعالیت‌های انتخابی اوقات فراغت به صورت عادت دربیاید که این امر از فلسفه اساسی برنامه‌ریزی اوقات فراغت دور خواهد بود.

کد خبر 380129

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.