دیدنی‌ترین کتابخانه‌های ژاپن

کتابخانه‌ها، اماکنی عمومی برای کسب و به‌روزرسانی اطلاعات است که محیط و شکل ظاهری آن می‌تواند نقش بسزایی در یادگیری داشته باشد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کتابخانه‌ها امروزی علاوه بر بروز بودن اطلاعات و شمولیت که به معنای دربرداشتن انواع کتاب‌ها برای سنین و سلایق مختلف است، باید به محیطی جذاب و غیر خسته کننده تبدیل شود چرا که ظاهر آن‌ها تاثیر مهمی در جذب افراد مختلف دارد. ژاپن یکی از کشورهای پیشرفته جهان که اهمیت بسیاری برای یادگیری قائل است دارای کتابخانه‌های فراوانی است که در کنار امکانات کامل ظاهر موجهی نیز دارند؛ در ادامه به بررسی پنج مورد از بهترین‌های آن‌ها می‌پردازیم.

کتابخانه Nakajima، دانشگاه بین المللی Akita

در محوطه دانشگاه بین‌المللی Akita (AIU) ساختمان کتابخانه Nakajima قرار دارد که به صورت هدفمند و به منظور ایجاد فضایی متناسب با طبیعت و سنت‌های Akita طراحی شده است. این کتابخانه که به صورت ۲۴ ساعته در اختیار دانشجویان قرار دارد، دارای سقفی مدور به شکل چتر است و در کل بنای آن از چوب سدر Akita استفاده شده است. عموم مردم نیز می‌توانند طی ساعات مشخصی در روز و به صورت رایگان از آن استفاده کنند. با توجه به جامعیت دانشگاه Akita، نویسندگان حدود ۶۰ درصد از ۷۵ هزار جلد کتاب آن غربی هستند.

کتابخانه Kanazawa Umi-Mirai در ایشیکاوا

در گوشه شرقی شهر "کانازاوا" کتابخانه‌ای عمومی با عنوان Kanazawa Umi-Mirai قرار دارد که طراحی اصیل و جالب آن توجه بسیاری از مردم ژاپن و البته سایر کشورها را به خود جلب کرده است. این کتابخانه از ساختمانی به شکل یک جعبه سفید با ۶۰ هزار پنجره کوچک گرد تشکیل شده است و این بنا مجهز بهWi-Fi  رایگان است. طبقات دوم تا سوم آن کهتاکنون موفق به دریافت جوایز بسیاری در زمینه طراحی و معماری شده است، دارای اتاق‌های دهلیز مانند بسیاری است که امکان گذراندن زمانی برای آرامش و قرار گرفتن در معرض هوای آزاد و نور ملایمی که از بیرون فضای آن‌ها را پر کرده است، در اختیار قرار می‌دهد. پنجره‌های مدور این بنا نیز منظره زیبایی از آسمان آبی و صحنه‌های بی‌نظیر طلوع و غروب آفتاب به نمایش می‌گذارد.

کتابخانه ملی ادبیات کودکان در توکیو

کتابخانه بین المللی کتاب ادبیات کودکانILCL) )، اولین کتابخانه تخصصی مخصوص کتاب‌های کودکان در ژاپن است و شامل دو ساختمان می‌شود. ساختمان آجری که دولت توکیو آن را ساخته است به عنوان یک ساختمان تاریخی و به سبک رنسانس طراحی شده است و پنجره‌های بزرگ با قوس کم، مهمترین شاخصه آن به حساب می‌آید.

بازسازی و گسترش ILCL توسط Tadao Ando انجام گرفته است و به‌گونه‌ای که به نظر می‌رسد که جعبه‌ای شیشه‌ای از میان ساختمان آجری و سیمانی آن عبور کرده است. پلکان بزرگ راهروی میانی، اتاق موسوم به "ملاقات با جهان" که دربرگیرنده کتاب‌های مربوط به مسائل جعرافیایی، تاریخی و اخلاقی جهان است و دیگر بخش‌های کتابخانه، بدون هیچگونه تغییر در ساختار، تنها تعمیر شده‌اند و همچنان ساختار اولیه خود را حفظ کرده‌اند.

کتابخانه شهر تاکئو 

در حال حاضر کتابخانه شهر تاکئو که علاوه بر امانت کتاب، فروشگاه کتاب، مجلات و دیگر موارد مشابه نیز هست، با توجه به طراحی‌اش سر و صدای بسیاری به پا کرده است. از آنجایی که یک شعبه استارباکس در این کتابخانه قرار دارد، بنابراین می‌توان در حین ورق زدن کتاب‌ها و یا گشت و گذار در کتابخانه، قهوه هم نوشید.

کتابخانه تاکئو اولین کتابخانه ژاپن با ارائه چنین امکاناتی است. پنجره‌های بزرگی که برای سالن داخلی این کتابخانه نور طبیعی فراهم می‌آورد فضای بزرگ و روشنی را به وجود آورده‌ است و دیوارهای داخلی و قفسه‌های آن همگی از جنس چوب و فولاد سیاه است. در کتابخانه تاکئو دسترسی به Wi-Fi نیز رایگان است.

کتابخانه Kumo no Ue Community  

Yusuhara در کوچی، شهری کوچک با جمعیتی بالغ بر سه هزار نفر است که فلات باشکوه Shikoku Karst در آن قرار دارد. حدود ۹۰ درصد از زمین‌های این شهر از جنگل پوشیده شده است و محل قرار گیری یک کتابخانه کم‌نظیر به نام Kumo no Ue Community است که از چوب‌ درختان محلی ساخته شده است. برای ورود به این کتابخانه لازم است که بدون کفش داخل شوید. در این کتابخانه، بخش‌هایی برای خوردن، آشامیدن، صحبت کردن و محلی برای نگهداری از کودکان وجود دارد و بدین ترتیب مادران می‌توانند بدون هیچگونه نگرانی به مطالعه کتاب‌ها بپردازند. 

کد خبر 380127

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهار US ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۲
    0 0
    عالی جای ما خالی
  • فاطمه دهقان IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    0 0
    خدا قوت وخسته نباشید ممنون از مطالب اموزنده تان,تشکر از خبرنگار خانم زمانی