ظرفیت‌های اصفهان در حوزه صنایع دستی را نشان دهیم

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: باید با نصب نمادهای شهرجهانی صنایع دستی، نامگذاری خیابان ها و معابر به نام هنرمندان این رشته و نمایش نشان هنر اصفهان، ظرفیت های این شهر در حوزه صنایع دستی را نشان دهیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فریدون الهیاری صبح امروز با حضور در جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه اصفهان دومین شهر جهانی صنایع دستی دنیاست و به شبکه جهانی شهرهایخلاق پیوسته است، اظهار کرد: این دو عنوان مهمترین عناوین اصفهان در عرصه جهانی است.

وی با بیان اینکه در اصفهان صنایع دستی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، ادامه داد: هنرمندان صنایع دستی مهمترین ذخیره‌های این شهر هستند و باید به ارزش آنها توجه شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه یکی از مهمترین عناصر هویتی کشور و شهر اصفهان صنایع دستی و هنرهای سنتی است، تصریح کرد: از منظر اجتماعی و فرهنگی در یک شهر برای همزیستی مناسب نیز باید به هنر و صنایع دستی توجه بیشتری داشته باشیم.

فعالیت ۴۰ هزار هنرمند صنایع دستی در اصفهان

وی با بیان اینکه در استان اصفهان بیش از ۴۰ هزار هنرمند صنایع دستی داریم، اضافه کرد: چنانچه به این صنعت و هنر توجه و در فضاهای شهری تجلی بحث هنر و صنایع دستی را داشته باشیم می‌توانیم شاهد تاثیرات خوبی باشیم.

الهیاری با بیان اینکه امروز صنایع دستی با توجه به تحولات ۱۰۰ سال اخیر با تهدید و فرصت‌هایی مواجه بوده است، ادامه داد: در گذشته به آثار هنری صنایع دستی نگاه فانتری نبوده و این صنایع جزئی از ملزومات زندگی بوده است و با ورود مصنوعات ماشینی صنایع دستی با تهدیدات جدی رو به رو شد.

وی با بیان اینکه با ورود مصنوعات ماشینی صنایع دستی به مرور از چرخه استفاده‌ در زندگی‌های روزمره خارج شد، افزود: در این شرایط فعالان این عرصه از نظر اقتصادی متضرر شدند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با بیان اینکه استفاده از صنایع دستی به عنوان هویت و پیشینه کشور که امروز مورد توجه قرار گرفته است، یکی از فرصت‌های ایجاد شده برای این صنعت است، تصریح کرد: این صنعت از نظر ارزآوری نیز بسیار مناسب است و با صادرات این محصولات میتوان ارزش افزوده صد برابری را برای هنرمندان ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه امروز در اصفهان و کشور توجه ویژه‌ای به گردشگری می شود، ادامه داد: در این زمینه ابتدا گردشگری خلاق و سپس گردشگری فرهنگی و تاریخی را مورد توجه قرار دادهایم و از ظرفیت‌های ویژهای برخورداریم.

الهیاری با بیان اینکه در حال حاضر عمده گردشگری ایران در حوزه فرهنگی و تاریخی است، افزود: گردشگری خلاق  نسل سوم گردشگری است که در دنیا مورد توجه بوده و اصفهان با توجه به پیوستن به شبکه شهرهای خلاق، ظرفیت خوبی در حوزه گردشگری خلاق دارد و باید از این ظرفیت بهره برداری کنیم.

وی با بیان اینکه امروز در اصفهان صنایع دستی به فضاهای محدودی از شهر خلاصه می‌شود، گفت: در محیط شهر هنوز نمادهای شهر جهانی صنایع دستی را نداریم و باید با ایجاد این فضاها ظرفیتهای اصفهان در حوزه صنایع دستی را به نمایش بگذاریم.

مدیرکل صنایع دستی استان اصفهان با بیان اینکه باید در المان‌های شهری از صنایع دستی استفاده شود، ادامه داد: در نامگذاریها باید خیابان‌ها و معابری را به نام هنرمندان و هنرهای شاخص صنایع دستی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه امروزه بسیاری از هنرهای اصفهان به نام دیگر شهرها و کشورها می‌رود، اضافه کرد: باید نشان هنر اصفهان در این شهر به نمایش درآید تا کسی نتواند این رشته‌ها را به نام خود ثبت کنند.

ثبت ملی نشان ۹ هنر صنایع دستی به نام اصفهان

الهیاری با بیان اینکه ما باید در بحث شناساندن نشانه‌های صنایع دستی برنامه ریزی خوبی داشته باشیم، ادامه داد: اصفهان ۹ هنر نشان جغرافیایی ملی و یک رشته میناکاری را نشانه جغرافیایی بین‌المللی دارد و درصدد ثبت دیگر رشتهها در سطح بین المللی هستیم.

وی با بیان اینکه ثبت مهارت رشته‌های صنایع دستی در میراث ناملموس نیز مورد توجه است، افزود: تاکنون ۱۳۰ هنر در این زمینه در اصفهان به ثبت رسیده است.

لزوم راه‌اندازی خانههای ترویجی صنایع دستی در مناطق ۱۵ گانه

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با بیان اینکه در اصفهان فضای رقابتی به وجود آمده است که هر هنرمندی با ظرافت و خلاقیت بیشتری در بازار رقابت حضور پیدا کند، افزود: همچنین باید خانه‌های ترویجی صنایع دستی در ۱۵ منطقه شهر اصفهان راهاندازی شود که این امر می‌تواند در کنار مجموعههای فرهنگی مناطق جریان صنایع دستی را به صورت گسترده در شهر اصفهان فعال‌تر کند.

وی با بیان اینکه امروز صنایع دستی با هنر، علم و دانش پیوند خورده است، افزود: این امر در دانشگاه‌ها تدریس میشود و مراکز دانش بنیان نیز در این زمینه ورود کرده‌اند.

الهیاری با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی متصدی امور در حوزه میراث فرهنگی و صنایع دستی نیست، ادامه داد: ما در این زمینه وظیفه تسهیل و  نظارت داریم و حاضر به تعامل و همکاری هستیم.

الهیاری به راه‌اندازی دبیرخانه شهر جهانی صنایع دستی در اداره کل میراث فرهنگی اصفهان اشاره کرد و ادامه داد: چنانچه بتوانیم همه اقدامات را هدایت کنیم، این امر می‌تواند همافزایی ایجاد کند و شتاب پیشرفت برنامهها را داشته باشیم.

همکاری خوب شهرداری برای برگزاری نمایشگاه گردشگری

وی برگزاری نمایشگاه گردشگری را تجربه خوب و جدید بین بخشی اعلام کرد و گفت: شهرداری اصفهان در این زمینه همکاری خوبی را داشت و در صدد هستیم این نمایشگاه برای همیشه در اصفهان بماند.

وی در خصوص معرفی صنایع دستی اصفهان اضافه کرد: پیوستن اصفهان به شبکه شهرهای خلاق نوعی دیپلماسی شهری است و اگر رایزنی‌هایی انجام شود می توان در نمایشگاههای جهانی حضور بیشتر هنرمندان را داشته باشیم.

الهیاری در خصوص پروژه پیاده راه‌سازی چهارباغ اظهار کرد: در دو محور سواره رو چهارباغ اقدامات خوبی صورت گرفته و اداره کل میراث بر این اعتقاد است که  کارهایی که انجام می‌شود باید با حفظ میراث فرهنگی منافات نداشته باشد.

وی در خصوص آخرین وضعیت گذر آقا نورالله نجفی گفت: بر اساس مصوبه کمیسیون ماده پنج تمام فعالیت‌ها در این گذر متوقف شده است تا طرح پیشنهادی ارائه شود و مورد بررسی قرار گیرد و ساماندهی وضع این گذر یک دهه است در چالش‌های تصمیم گیری قرار دارد.

کد خبر 380111

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.