استراتژی سکوت در سیاست

افزایش بیکاری تحصیلکرده ها، سکوت برخی سیاسیون به بهانه مصلحت عمومی و اظهارات احمد مازنی، عضو فعال فراکسیون امید از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز یکشنبه -۲تیرماه- است.

به گزارش ایمنا، روز جمعه و درست در کشاکش ماجرای سرنگونی پهپاد جاسوسی امریکا توسط سامانه دفاعی ایران و در حالی که طرف امریکایی سعی می‌کرد فضا را به سمت تنش بیشتر سوق دهد؛ تعدادی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب در نامه‌ای به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد خواستند در مقابل همراهی امریکا و اسرائیل برای شعله‌ور ساختن جنگ خانمان‌برانداز جدید در خاورمیانه و به مخاطره انداختن صلح و امنیت جهانی ساکت ننشیند.

در این متن که به امضای ۱۸ فعال اصلاح‌طلب از جمله بهزاد نبوی، محسن آرمین، محسن امین‌زاده، سیدمصطفی تاجزاده ، سعید حجاریان و عباس عبدی و... رسیده  از دبیرکل و اعضای سازمان ملل متحد و بویژه از اعضای دائم شورای امنیت آن سازمان خواستند در شرایطی که ایالات متحده به همراهی اسرائیل عملاً در مسیر شعله‌ور ساختن جنگ خانمان‌برانداز جدیدی در خاورمیانه حرکت می‌کند و به این ترتیب صلح و امنیت جهانی را با مخاطرات جدی مواجه کرده است، ساکت ننشینند و به هر شکل که صلاح می‌دانند، دولت امریکا را به بازگشت به برجام، لغو تحریم‌ها و ترک ماجراجویی در منطقه جنگ‌زده ما تشویق کنند.

روزنامه ایران درصفحه نخست خود از گفت وگو با عباس عبدی یکی از امضاکنندگان نامه خطاب به دبیرکل سازمان ملل، درباره چرایی نگارش نامه، اعتبار آن و پاسخ او به برداشت‌های سیاسی که از این نامه‌نگاری شده است، خبر داده و در تیتر خود به نقل از عبدی نوشته است: «نگرانی اصلاح طلبان به معنای ناتوانی از دفاع نیست.» این روزنامه در ادامه از قول عبدی آورده : این نامه دقیقاً به دلیل همین شرایط نوشته شده چرا که در شرایط عادی نیازی نیست چنین مسائلی مطرح و پیگیری شود، بلکه از طریق مجاری عادی دیپلماسی و گفت‌وگو حل می‌شود. بنابراین به میزانی‌که تنش بالا رفته است، این حساسیت به وجود آمده و در واقع نویسندگان نامه می‌خواستند توضیح دهند که مخالف سیاست‌های یک جانبه، غیرمنطقی و زورگویانه ایالات متحده امریکا و شخص ترامپ هستند و بنابراین می‌تواند پیام روشنی را برای مخالفان ایران داشته باشد. عبدی در پاسخ به این پرسش که "نگرانی‌هایی مبتنی بر احتمال بالا گرفتن تنش و آغاز جنگ را تا چه حد محتمل می‌دانستید و سهم این نگرانی‌ها در تصمیم به نوشتن این نامه چه بود"؟ گفته است: سهم اصلی در نوشتن این نامه همین نگرانی‌ها است. اگر نگرانی وجود نداشته باشد دیگر نامه نگاری موضوعیتی ندارد. اما در مورد بحث احتمال آغاز جنگ من شخصاً معتقدم وقتی تنش بالا می‌گیرد، طبعاً به نقطه‌ای می‌رسد که ممکن است به انفجار منجر شود. مانند دیگی که فشارش در حال افزایش است. خب یا باید آتش زیر دیگ را حذف کرد یا سوپاپ اطمینان آن را فعال کرد و در غیر این دو صورت با بالا رفتن فشار دیر یا زود منفجر می‌شود. اما نکته کلیدی این است که افزایش این فشار می‌تواند کمک کند به نگرانی‌ها برای اینکه یا شعله‌های آتش را از زیر دیگ بردارند یا سوپاپ اطمینان و شیر احتیاط را باز کنند. بنابراین، این نگرانی خیلی جدی و بجا است.

روزنامه ابتکار صفحه نخست امروز خود را به سکوت برخی سیاسیون به بهانه مصلحت عمومی اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت: «استراتژی سکوت در سیاست» روزنامه ابتکار در ادامه توضیح داد: در شرایطی که جامعه و بدنه اجتماعی نیازمند اعتمادسازی و همراهی بیشتر مردم با تصمیم‌گیرندگان و سیاستگذاران است اما متاسفانه شاهد یکسری از رفتارهای سیاسی و اجتماعی در جامعه هستیم که شاید مشابه آن در خیلی از جوامع توسعه‌یافته یا حتی کشورهای در حال توسعه دیگر مشاهده نمی‌شود. برخی از کارشناسان ریشه اصلی این رفتارها را از یک سو ناشی از ضعف جامعه مدنی و از سوی دیگر معلول عقب‌ماندگی سیاسی و اجتماعی جامعه می‌دانند. ما می‌بینیم همیشه در آستانه انتخابات و یا زمانی که مدیر و یا مسئول و حتی نهادی مورد نقد قرار می‌گیرد، با بیان مسائلی ابهام‌آمیز و سربسته دید جامعه را دچار سردگمی و بی‌اعتمادی نسبت به دیگری می‌کند. مثلا اگر از فردی که قبلا یکی از تصمیم‌گیرندگان سیاست‌های کلان بوده است درخواست شفافیت بیشتر شود می‌گوید فعلا به مصلحت جامعه و نظام نیست.  غافل از آنکه همین سربسته و ابهام‌آمیز سخن گفتن اعتماد عمومی را نسبت به تصمیم‌گیرندگان از بین می‌برد چرا که این رفتار اینگونه به افکار عمومی القا می‌کند که یا مردم نامحرم هستند یا اینکه بین تصمیم‌گیرندگان روابطی ناسالم وجود دارد. متاسفانه این رویه در سال‌های اخیر تا حدی پیش رفته است که اخیرا به یک سلاح برای دفاع از خود و فرار از پاسخگویی تبدیل شده است. 

روزنامه آرمان امروز صفحه نخست امروز خود را به افزایش بیکاری تحصیلکرده ها اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت: «دامنه بحران بیکاری گسترده‌تر شد» و در ادامه با دکتر شهلا کاظمی‌پور، جمعیت‌شناس و استاد دانشگاه در رابطه با معضل بیکاری تحصیلکرده‌ها در شهرهای کوچک به گفت و گو نشست. کاظمی‌پور در ادامه در رابطه با راهکارهایی که در این زمینه وجود دارد نیز افزود: در این رابطه بهترین راهکار ایجاد صنایع و تولیدی‌ها هرچند کوچک در شهرهای نه‌چندان بزرگ است. همچنین اگر در این شهرها از نیروهای تحصیلکرده و جوان در ادارات و سازمان‌ها استفاده شود و از ورود و انتقال نیروهای غیربومی جلوگیری شود، می‌توان به صورت نسبی، زمینه‌سازی‌های لازم برای اشتغال افراد میسر شود. این استاد دانشگاه در پایان نیز درخصوص آسیب‌های ناشی از بیکاری‌ها که در شهرهای کوچک روی می‌دهد نیز گفت: اصلی‌ترین آسیب در این رابطه مهاجرت‌های بی‌رویه است که فرد به خیال ایجاد وضعیت بهتر برای زندگی و همچنین یافتن شغل راهی شهرهای بزرگتر می‌شود و پس از آن با اسکان در حواشی شهر در معرض باقی آسیب‌های اجتماعی نظیر تشدید فقر، اعتیاد و مواردی از این قبیل قرار می‌گیرد که تا سال‌ها تبعات ناشی از آن بر چهره جامعه باقی خواهد ماند، همچنین شهرهای بزرگ نیز با افزایش بی‌رویه جمعیت روبه‌رو می‌شوند و اختلالاتی در ارائه خدماتی که به مردم داده می‌شود به وجود می‌آید.

روزنامه مردم سالاری صفحه نخست امروز خود را به اظهارات احمد مازنی، عضو فعال فراکسیون امید مجلس اختصاص دادودر تیتر خود به نقل از نماینده مردم تهران در مجلس نوشت: «روحانی دست از سکوت بردارد» مازنی در ادامه افزود: سوالم از رئیس‌جمهور این است که چرا سهم عوامل مختلف در شکل‌گیری وضعیت جاری کشور را روشن نمی‌کند؟ این مسئله باعث شده همه ناسزاها متوجه دولت شود در حالی که حق این است که بخش عظیمی از دشنام و نفرین مردم حق سایر عوامل از جمله سهم ترامپ و هم‌پیمانان بدعهدش است. آقای روحانی باید به مردم بگوید «درست است که شما به بنده و برنامه‌هایم رأی دادید اما برای پیاده کردن آنها به این دلایل با محدودیت روبرو بودم» و این محدودیتها را برای مردم باز کند. ایشان باید دست از سکوت یا خودسانسوری بردارد و حقایق را با مردم در میان گذارد. با مردم باید متناسب با اقتضائات امروز کشور و با گفتمان و محوریت ایران و اجرای کامل قانون اساسی سخن گفت. باید براساس منافع ملی روی «ایران» متمرکز شویم در این صورت موفق به جذب سرمایه‌های ایرانیان خارج از کشور می‌شویم. اگر گفتمان ایرانی برای ایران باشد، استقبال مردم از انتخابات اسفند ۹۸ بیشتر خواهد شد.»

روزنامه خراسان صفحه نخست امروز خود را به تازه ترین گزارش منتشر شده از سوی سامانه‎ اطلاعات مدیریت معاملات املاک و مستغلات کشور  اختصاص داد در تیتر یک خود نوشت: «زمین به مسکن رسید» روزنامه خراسان در ادامه توضیح داد:متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زمین یا زمین ساختمان کلنگی و متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای مسکونی در زمستان سال ۹۷ به نسبت زمستان ۹۶ به ترتیب ۱۲۱.۹ و ۵۹.۸ درصد افزایش داشته است.نگاهی به آمار قیمت زمین و مسکن براساس گزارش های قبلی مرکز آمار نشان می دهد که فاصله قیمتی زمین و مسکن در زمستان ۹۷ به کمترین میزان در دو سال اخیر رسیده و هر متر مربع زمین نزدیک به قیمت هر متر مربع مسکن در شهرها معامله شده است.

متوسط قیمت فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در کل کشور ٢٨۶۵١ هزار ریال با میانگین مساحت ۲۶۴ مترمربع بوده است که نسبت به فصل قبل، ۳۶.۶ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۱۲۱.۹ درصد افزایش داشته است.

متوسط قیمت فروش هر متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی در کل کشور ۲۹.۲۶۲ هزار ریال با میانگین مساحت ۱۱۰ متر مربع و متوسط عمربنای ۱۱ سال بوده است که نسبت به فصل قبل ۱۱.۵ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۵۹.۸ درصد افزایش داشته است.متوسط مبلغ اجاره ماهانه به علاوه ۳ درصد ودیعه پرداختی برای اجاره یک متر مربع زیر بنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی در کل کشور ۱۱۱.۰۶۴ ریال با میانگین مساحت ۹۸ متر مربع و عمر بنای ۱۳ سال بوده است که نسبت به فصل قبل ۱.۸ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۱۹.۲ درصد افزایش داشته است.

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود را به بررسی گزارشات مرکز آمار ایران پیرامون شاخص بهای مصرف‌کننده مربوط به ماه سوم سال‌جاری پرداخت در تیتر یک خود نوشت: «برگشت تورم از قله نقطه‌ای» روزنامه دنیای اقتصاد در ادامه توضیح داد: گزارش مرکز آمار ایران در خردادماه نشان می‌دهد تورم از قله نقطه‌ای خود برگشته است. روز گذشته مرکز آمار ایران گزارش شاخص بهای مصرف‌کننده مربوط به ماه سوم سال‌جاری را منتشر کرد. این آمار نشان می‌دهد که تورم نقطه‌به‌نقطه (تغییر شاخص مصرف‌کننده نسبت به ماه مشابه سال قبل) در خردادماه به سطح ۴/ ۵۰ درصد رسیده است. رقمی که نسبت به ماه اردیبهشت کاهش ۷/ ۱ واحد درصدی را ثبت کرده است. این در حالی است که طی یک سال و سه ماه اخیر، حرکت تورم نقطه به نقطه همواره صعودی بوده است؛ در نتیجه خردادماه می‌تواند نقطه آغاز «یک بازگشت سریع» برای تورم نقطه‌ای باشد؛ به‌شرطی‌که ثبات نسبی به‌وجودآمده در فضای اقتصاد کلان ادامه یابد. گزارش مرکز آمار ایران حاکی از آن است که نرخ تورم ماهانه (تغییر شاخص بهای مصرف‌کننده نسبت به ماه قبل) در خردادماه به سطح ۸/ ۰ درصد رسیده که این رقم نیز کمترین میزان طی یک سال و سه ماه اخیر بوده است. بررسی جزئیات گزارش تورمی نشان می‌دهد که تورم بخش خوراکی‌ها در خرداد ماه منفی شده است. همچنین تورم بخش مسکن و سایر گروه‌ها در سطح متعادلی قرار دارد که با توجه به شرایط ماه‌های اخیر، می‌توان پیش‌بینی کرد این روند نزولی در تورم در فصل تابستان نیز تکرار شود.

کد خبر 380110

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.