طراحی پارک‌های جیبی توسط شهروندان اتریشی

پیاده رو به عنوان بخش مهمی از شبکه معابر شهری با هدف پیاده روی و عبور و مرور شهروندان ساخته می‌شود و امروزه "پارکلت‌ها" یا "پارک‌های جیبی" به عنوان مکانی در پیاده روها برای نشستن و استراحت عابران پیاده، یکی از پرطرفدارترین طراحی‌های شهری محسوب می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، امروزه شهرداری‌ها در شهرهای پیشرفته جهان برای اعمال حقوق شهروندان و عابران پیاده اهمیت بسیاری قائل هستند. در چنین شهرهایی، معماری، طراحی و برنامه ریزی شهری بر اساس اولویت تامین حقوق شهروندان طراحی و تنظیم می‌شود. یکی از طرح‌هایی که در شهرهای مختلف جهان با استقبال بسیاری از سوی شهروندان روبرو شده است،"پارکلت‌ها" یا "پارک‌های جیبی" است.

پارک‌های جیبی، فضایی آرام برای عابران پیاده

زمانی که انسان، نخستین گام را در جهت صنعتی شدن شهرها و توسعه شهرنشیتی برمی‌داشت هرگز تصور نمی‌کرد که داشتن مکانی هر چند کوچک در پیاده رو خیابان، طرحی بزرگ برای یک شهر محسوب شود. امروزه در قرن بیستم نیمکتی در کنار پیاده رو، درخت و فضای سبزی در مساحت کم و یا مکانی برای پارک دوچرخه به یکی از آمال عابران پیاده تبدیل شده است چرا که در زندگی پر هیاهوی شهرنشینی داشتن فضایی هر چند کوچک اما آرامش بخش غنیمت است.

در چند سال اخیر طراحان شهری با در نظر گرفتن فضایی آرامش بخش در گوشه ای از پیاده رو، امکان توقف، نشستن و استراحت را برای عابران پیاده فراهم کرده اند. به چنین فضاهای کوچک در بخشی از پیاده رو، پارکلت و یا پارک‌های جیبی گفته می‌شود که معمولا در خطوط پارک خودروها گذاشته می‌شود و تنها به اندازه چند جای پارک خودرو، فضا اشغال می‌کند. پارک‌های جیبی مکان های دائمی نیستند به طوری که در بعضی مواقع، مانند انجام عملیات‌های برف روبی یا آسفالت‌ریزی خیابان‌ها امکان برداشتن آن‌ها وجود دارد.

اولین پارکلت جهان در سال ۲۰۰۵ در سان فرانسیسکو طراحی شد و بعد از آن در شهرهای دیگر جهان مانند لندن و پوئبلا  در مکزیک از این طرح استقبال شد. نکته جالب اینکه نه تنها در ایالت متحده آمریکا بلکه در سراسر جهان، سان فرانسیسکو دارای بیشترین پارک جیبی است که این نشان اهمیت دادن به رفاه شهروندان و عابران پیاده است.

 شهرهای اروپایی همچون وین، پایتخت اتریش با اقدامی جالب به موضوع پارکلت‌ها اهمیت زیادی داده است. در این راستا شهرداری وین از مشارکت شهروندان برای ساخت و طراحی بهترین و خلاق ترین پارکلت‌ها بهره می‌برد. برای این منظور شهروندان می‌توانند با استفاده از برنامه آن لاینی به نام City Making ایده خود را در طراحی و ساخت پارکلت‌ها اعمال و مکان‌های روبروی پارکینگ خود را به پارکی کوچک و سبز تبدیل کنند. تا کنون با استفاده از این روش بیش از ۳۰ نقطه از شهر وین به پارک‌های جیبی و مکانی سبز برای ملاقات مردم تبدیل شده است.

کد خبر 380107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نامی IR ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۲
    0 2
    وقتی هیچکدوم از اینا اجرا نمیشه برای چی انقدر گفته میشن. شهرامون بی سلیقگی توش موج میزنه. توی فرهنگ پارکینگ هنوز موندیم پارک جیبی پیشکش