جزیره‌های پلاستیکی در هلند

معماران شهر روتردام از ضایعات پلاستیکی برای طراحی و ساخت جزایر شناور استفاده کردند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، این روزها میزان بالای پلاستیک شناور در حاشیه رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و اقیانوس‌ها توجه بسیاری از مردم را به خود جلب کرده‌ است. یک معمار هلندی با بهره‌گیری از ضایعات پلاستیکی، موفق به ایجاد جزایر شناور کوچکی در شهر روتردام هلند شده است تا از این طریق مسئله آلودگی‌های پلاستیکی در دلتا "نیو میوز" را حل کند. مساحت این پارک شناور حدود ۱۴۰ متر مربع است.

هدف اصلی پروژه ساخت جزایر شناور با استفاده از ضایعات پلاستیکی، بازیافت این ضایعات و تبدیل آن‌ها به اجسام مفید و قابل استفاده است. رودخانه‌ها روزانه بخش بزرگی از کل ضایعات پلاستیکی موجود را از پسکرانه‌ها به سمت دریاها و اقیانوس‌ها حمل می‌کند و در نتیجه در یک منطقه مشترک یک "سوپ پلاستیکی" تشکیل می‌شود و به همین دلیل دلتاها به مکانی برای جمع‌آوری ضایعات پلاستیکی تبدیل می‌شود. 

یک گروه هلندی که کار آن ایجاد جزایر پلاستیکی است، از حوضچه‌هایی برای به دام انداختن ضایعات شناور در سطح رودخانه استفاده کرده است. ضایعات پلاستیکی جمع‌آوری شده در دلتای رودخانه میوز برای ساخت بسترهایی شناور، که در آن می توان فضاهای سبز شهری پرورش داد، مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ بسیاری از گیاهان، از خزه گرفته تا درختان چند متری، در این جزایر پرورش داده می‌شود.

 جزایر شناور رودخانه میوز کاربردهای زیادی دارد؛ به عنوان مثال می‌توان از این جزایر به عنوان پارک‌، مکان‌هایی برای برگزاری جشن‌ها و آشیانه‌سازی پرندگان استفاده کرد. همچنین با متصل کردن چند جزیره می‌توان سطوح بزرگتری به وجود آورد. جزایر کوچک را نیز می‌توان از یک شهر به شهر دیگر انتقال داد.

جزایر شناور تنها برای پارک و سایر فعالیت‌ها کاربرد ندارد، از این مکان‌ها می‌توان برای محل زیست جانوران آبزی زیر دریا نیز استفاده کرد. این جزایر به گونه‌ای طراحی می‌شود که در سطح آب ظاهر جذابی داشته باشد، در حالی‌که قسمت سفت‌و سخت پایینی آن به کف دریا می‌چسبد و به رشد جلبک‌ها و سایر گیاهان کمک می‌کند. همچنین ماهی‌ها و دیگر حیوانات می‌توانند از این قسمت جزیره برای تخمگذاری و یافتن غذا استفاده کنند.

کد خبر 380102

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.