کشف شیوه جدید برای درمان دیابت

یافته‌های جدید نشان می‌دهد کاهش نوعی پروتئین خاص در سلول‌های چربی، نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به بیماری دیابت دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، از دهه‌ ۸۰ میلادی، شیوع جهانی دیابت تقریبا چهار برابر شده است که دلیل اصلی آن افزایش مبتلایان چاقی مفرط است که یکی از عوامل خطرآفرین بروز دیابت محسوب می‌شود. انسولین هورمونی است که سطح قند خون را تنظیم می‌کند، بدن فرد مبتلا به دیابت نوع دو به این هورمون جواب نمی‌دهد و یا به اندازه‌ کافی انسولین تولید نمی‌کند. هرچند مصرف دارو و تغییر سبک زندگی می‌تواند به تنظیم سطح انسولین و کنترل دیابت کمک کند، اما برای این بیماری هیچ درمان قطعی وجود ندارد.

زمانی که انرژی دریافتی فرد بیش از نیاز بدن او باشد، نوعی بافت با نام   "WAT"گسترش یافته و  انرژی اضافه را در قالب چربی ذخیره می‌کند. اگر فرد به مدت طولانی انرژی اضافی دریافت کند، مقاومت نسبت به انسولین به وجود می‌آید و سلول‌های بدن او پاسخ مناسبی به انسولین نمی‌دهند. گروهی از محققان دانشگاه "British Columbia" در کانادا و موسسه "Karolinska" در سوئد، در حال بررسی روی این موضوع هستند که چگونه یک گلیکوپروتئین به نام "CD248" می‌تواند بر بافت چربی  (WAT) و دیابت نوع دو تاثیر بگذارد.

نتایج بررسی‌های جدید نشان می‌دهد بدن افراد چاق و یا مقاوم به انسولین، این نوع پروتئین را بیشتر تولید می‌کند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که افزایش میزان CD248 یکی از نشانه‌های حساسیت به انسولین است. محققان فعالیت پروتئین CD248 را در سلول‌های WAT انسان‌ در محیط آزمایشگاهی کاهش دادند. آن‌ها متوجه شدند CD248 موجود در بافت چربی بر فرآیندهای سلولی تاثیرگذار است و منجر به مقاومت به انسولین می‌شود که در اثر دریافت انرژی مازاد در مدت طولانی به وجود آمده است.

یافته‌های جدید حاکی  است که مقاومت به انسولین در موش‌هایی که به دیابت مبتلا بودند با کاهش سطح پروتئین CD248 در سلول‌های چربی، بهبود پیدا می‌کند. بنابراین هدف قرار دادن این پروتئین ممکن است یک درمان مفید برای بیماری دیابت محسوب شود.

نتایج این مطالعه در مجله EBioMedicine منتشر شده است.

کد خبر 380081

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.