پایانی نیک برای هنرمندی نیک

بهت و حیرت را در چهره تک تک افراد می توان دید. خانه هنرمندان اصفهان بار دیگر دلش خون شده و رخت سیاه بر تن کرده است. این خانه بار دیگر توانسته هنرمندان اصفهان را گرد خود جمع کند، اما این بار هم با عزا و داغی دیگر. "مرتضی نیک پایان" با وداعی که از این دنیا کرد، دل شهر و جامعه هنری را داغ دار کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروز _شنبه یکم تیر ماه_ همه از صبر، شکیبایی و بزرگ منشی او گفتند. گفتند که چگونه برای گرفتن حق شاگردانش با صدای بلند با مسئولان حرف می زد. گفتند که چگونه با حوصله فراوان خود به شاگردانش گوش می داد و آثار آن ها را بررسی می کرد، شاگردانی که از آن ها اساتید بزرگی چون اصغر فرهادی بیرون آمدند. امروز بار دیگر هنرمندان متحد با هم شدند تا از نجابت و درددل های مرتضی نیک پایان بگویند.

حجت الاسلام والمسلمین علی کمساری رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی در مراسم وداع با مرتضی نیک پایان گفت: دیروز که خبر فوت ایشان را شنیدم، قابل باور نبود؛ مگر می شود روزی بیاید که نیک پایان در میان ما نباشد. همانگونه که قرآن می فرماید "ای انسان ها اگر اجل شما سر آید و وقت رحلت شما آید، نه دقیقه در آن تقدم است و نه تاخر". اگر چه این یک ضایعه بزرگ است، اما همه ما تسلیم امر خدا هستیم.

وی افزود: مرتضی نیک پایان اسم و فامیلی با معنایی داشت. برخی در تاریخ ماندگار هستند که از جمله آن ها هنرمندان هستند.  کسانی که نام نیک، یاد نیک و اثر نیک از خود برجا گذاشته اند؛ پایانی نیک خواهند داشت. مرتضی نیک پایان در عرصه های مختلف هنری مانند نویسندگی و حوزه سینما اثراتی به جا گذاشته اما بزرگترین یادگار ایشان عنوان استادی بود. بسیاری در نزد ایشان آموزش دیدند وشاگرد او بودند که ثمره آن ماندگاری یاد و نامش است.

برای دانشجویان نه نمی گفت

احسان مشکلانی سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، در این مراسم گفت: از صبح باور نمی کنم که در همچین مراسمی قرار است صحبت کنم. این حس را زمانی که زاون قوکاسیان فوت کرد داشتم و اصلا فکر نمی کردم همچین اتفاقی بیافتد. حتی زمانی که روز گذشته از چند خبرگزاری با من تماس گرفتند به آن ها گفتم این خبر شایعه است و همچین چیزی امکان ندارد.

وی سپس با اشاره به ویژگی های مرتضی نیک پایان اظهار کرد: استاد نیک پایان سال های زیادی رئیس انجمن سینما جوانان و مدیرگروه رشته کارگردانی در دانشگاه بودند. ایشان حرص زیادی برای دانشجویان می خوردند و بارها با حضور در دفتر من با من دعوا می کردند و امکانات و تجهیزات برای دانشجویان می خواستند. برای ایشان اهمیت داشت که نسل جدید فیلم سازان و هنرمندان خوبی شوند.

مشکلانی ادامه داد: مرتضی نیک پایان اثراتی زیادی روی اصغر فرهادی و نسل او داشت. اصغر فرهادی از خمینی شهر می آمد و ساعت ها با مرتضی نیک پایان درباره فیلم نامه ها صحبت می کردند. اساتید باید نیک پایان را الگو قرار دهند، ایشان همواره می خواستند که دانشجویان بهتر از خود ایشان شوند. وقت زیادی برای دانشجو و آموزش می گذاشت و هیچوقت نه نمی گفت.

وی با بیان اینکه "ساعت پرتغال اثر ماندگار نیک پایان است و اگر کسی می خواهد ایشان را بشناسد باید این کتاب را بخواند" تاکید کرد: این داستان دکوپاژ شده نوشته و می توانید هر کلمه آن را تصور کنید. شخصیت اصلی این داستان یک زن بوده و برای یک نویسنده مرد بسیار سخت است که به این دقیقی شخصیت یک زن را بپردازد. برنامه های متنوعی داشتیم که زیر نظر ایشان انجام شود و الان واقعا نمی دانم چه کار باید کرد.

مرتضی به عرض زندگی اندیشید

حسن اکلیلی نیز به نمایندگی از جامعه هنری در مراسم وداع با مرتضی نیک پایان خاطرنشان کرد: به هنرمندان چه امکاناتی دادند که هنر را منتقل کنند. اگر این خانه هنرمندان را نساخته بودند، چه می کردیم. این خانه برای قبل از آخرت که اسمش را خانه هنرمندان گذاشته اند. نمی دانم چرا برخی مسئولان از اینکه هنرمندان زیر یک سقف جمع شوند، هراس دارند.

این هنرمندان اصفهانی مرتضی نیک پایان در اخلاق مداری بهترین فرد دانست و عنوان کرد: او مرد بزرگی بود و امثال اصغر فرهادی را تربیت کرده است. هنرمندان و مسئولان از مدیران فرهنگ و ارشاد تا نگارستان امام خمینی (ره) و شهرداری اصفهان باید دست در دست هم دهیم.

وی افزود: مرتضی نیک پایان انسان بسیار خوب صمیمی و مردم دار بود که با صبوری به همه درس داد. شاگردان او اهداف نیک پایان را دنبال کنند. فقط یک کتاب از ایشان منتشر شد اما اگر شرایط و فضا محیا بود آثار بیشتری از ایشان اکنون در دست بود.

همچنین همسر نیک پایان، خانم دکتر طاهری نیز در مراسم سوگ همسرش گفت: در سوگ مردی نشستیم که شتافتنش به سمت ملکوت ضایعه بزرگی برای خانواده خود و خانواده فرهنگ است. او ذاتا استاد بود و متعلق به آینده مردم و جامعه است. آثار این مرد در قالب شعر، فیلم، فیلنامه، نمایشنامه و خاطرات سراسر لطفش آثار ارزشمندی است که برای ما به جا مانده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مرتضی یه عرض زندگی اندیشید و طول آن در ذهن او جایی نداشت و همیشه آماده رفتن بود. استادی که نظیر اصغر فرهادی را تربیت کرده بود یادگارش را تا صدها سال برای هنر خواهد گذاشت.

کد خبر 380024

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.