محرمانه های پنتاگون

کشورهای جهان، در بیست و چهار ساعت گذشته شاهد تحولات مختلفی بوده‌اند، از مهمترین آن‌ها می‌توان به استعفای رییس پارلمان گرجستان، استقرار تیم حقوق بشری سازمان ملل در ونزوئلا، تمدید وضعیت اضطراری در سریلانکا و محرمانه های پنتاگون با سناتورهای آمریکا را اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اخبار جهان در بیست و چهار ساعت گذشته، همچنین مرور تحولات خاص سیاسی در عرصه بین الملل را می‌توانید در بسته خبری "جهان سیاست" مطالعه کنید:

استعفای رییس پارلمان گرجستان

رئیس پارلمان گرجستان به دنبال اعتراضات خشونت‌آمیز در مقابل ساختمان پارلمان این کشور استعفا کرد و در همین حال، ولادیمیر پوتین پروازهای روسیه به گرجستان را موقتا متوقف اعلام کرد و خواستار بازگرداندن توریست‌های روس از گرجستان شد.

کاخا کالادزه، دبیر کل حزب حاکم "رویای گرجستان" از استعفای ایراکلی کوباخیدزه، رئیس پارلمان گرجستان خبر داد.

این استعفا پس از آن صورت گرفته است که هزاران نفر از معترضان گرجستانی در پی حضور یک نماینده مجلس روسیه در پارلمان کشورشان در اطراف ساختمان این پارلمان تجمع کردند و پلیس گرجستان مانع از هجوم این تظاهرکنندگان به پارلمان این کشور شد. معترضان در این تظاهرات خواستار استعفای رئیس پارلمان این کشور شدند.

سرگئی گاوریلوف، نماینده مجلس دومای روسیه برای شرکت در جلسه مجمع نمایندگان پارلمان کشورهای ارتدوکس به گرجستان سفر کرد.

بر اساس گزارشی از بی. بی. سی، حضور او در جایگاه ریاست پارلمان گرجستان حین سخنرانی در این پارلمان، اعتراض گسترده تظاهرکنندگان را به همراه داشت.

استقرار تیم حقوق بشری سازمان ملل در ونزوئلا

باچله

کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد با بیان اینکه سفر "مهمی" به ونزوئلا داشته است، گفت تیمی از افسران حقوق بشری در این کشور آمریکای لاتین مستقر می‌شوند تا در روند نظارت بر شرایط حقوق بشری در ونزوئلا کمک کنند.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری اسپوتنیک، میچل باچله، کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل شامگاه جمعه به خبرنگاران گفت: ما درباره استقرار تیم کوچکی از افسران حقوق بشری با دولت ونزوئلا به توافق رسیدیم؛ با این حکم که کمک فنی و مشورتی فراهم کنیم و مهمتر اینکه به نظارت بر اوضاع حقوق بشری در ونزوئلا ادامه دهیم.

باچله همچنین از بحرانی که کمبود دارو و تجهیزات ایجاد کرده است و همچنین خروج افراد متخصص از ونزوئلا به شدت ابراز نگرانی کرد.

این کمیسیونر عالی سازمان ملل با تاکید بر اینکه با قربانیان سوء رفتار حقوق بشری، هم از سمت اپوزیسیون و هم دولت، دیدار داشته است، گفت بدون توجه به عاملان این نقض‌ها باید به قربانیان رسیدگی شود. باچله همچنین گفت درباره بحران اقتصادی در ونزوئلا هم صحبت کرده است.

باچله تاکید کرد: علل این بحران عظیم اقتصادی که به طور چشمگیری از حداقل سال ۲۰۱۳ افزایش یافته است، متعدد هستند و من با دولت درباره نیاز به مقابله با آنها به عنوان اولویت، با حمایت سازمان‌های سازمان ملل متحد که اخیراً توانسته‌اند حضور خود را در ونزوئلا تقویت کنند، مذاکره کرده‌ام. نگران هستم که تحریم‌هایی که امسال توسط ایالات متحده در زمینه صادرات نفت و تجارت طلا وضع شدند، باعث تشدید این بحران اقتصادی شود که از مدت‌ها قبل از آن هم وجود داشت.

این مقام سازمان ملل افزود، با رهبران جناح‌های سیاسی مختلف در ونزوئلا ملاقات داشته است و از احزاب ونزوئلایی خواست تا "به صورت سازنده وارد مذاکراتی که نروژ تسهیل کرده است و تلاش‌هایی از این دست برای رسیدگی به شرایط سیاسی کنونی در ونزوئلا شوند."

باچله همچنین گفت دفتر کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل برای کمک به رهبران سیاسی ونزوئلا برای دستیابی به سازش آمادگی دارد.

تمدید وضعیت اضطراری در سریلانکا

سریلانکا

رییس جمهور سریلانکا امروز شنبه همزمان با موعد منقضی‌ شدن وضعیت اضطراری اعلام شده در پی حملات تروریستی عید پاک گذشته، این وضعیت اضطراری را تمدید کرد.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری فرانسه، این در حالی است که مایتریپالا سیریسنا، رییس جمهور سریلانکا پیشتر وعده داده بود که وضعیت اضطراری و قوانین سختگیرانه اعلام شده بعد از حملات تروریستی عید پاک گذشته که ۲۵۸ کشته برجای گذاشت را کنار می‌گذارد.

سیریسنا در حکمی که امروز ابلاغ شد اعلام کرد، به اعتقاد او همچنان وضعیت اضطراری عمومی در کشورش وجود دارد و با استناد به بندهای قانون امنیت عمومی به تمدید وضعیت اضطراری برای مدت یک ماه می‌پردازد.

قوانین سختگیرانه مربوط به وضعیت اضطراری در سریلانکا به نیروهای امنیتی و پلیس این کشور اختیارات گسترده‌ای برای دستگیر کردن و بازداشت مظنونان می‌دهد و این وضعیت بر اساس حکم قبلی قرار بود امروز منقضی شود.

بالغ بر ۱۰۰ مظنون از جمله ۱۰ زن در سریلانکا در ارتباط با حملات تروریستی رخ داده در ماه آوریل گذشته علیه سه کلیسا و سه هتل در شهر کلمبو در بازداشت به سر می‌برند. اواخر ماه مه سیریسنا به دیپلمات‌های چند کشور شامل استرالیا، کانادا، ژاپن، آمریکا و کشورهای اروپایی گفته بود وضعیت امنیتی در کشورش "به میزان ۹۹ درصد عادی شده است" و او در تاریخ ۲۲ ژوئن قوانین وضعیت اضطراری را کنار می‌گذارد.

او همچنین به این دیپلمات‌ها اطمینان داده بود که نیروهای امنیتی سریلانکا همه افرادی که به صورت مستقیم با این حملات مرتبط بودند را یا دستگیر کرده یا کشته‌اند. مقصر این حملات یک گروه شبه نظامی محلی در داخل سریلانکا اعلام شد هرچند که گروه تروریستی داعش نیز مسئولیت این حملات را به عهده گرفت.

دولت سریلانکا هنوز اعلام نکرده چرا رییس جمهور این کشور نظرش عوض شده و وضعیت اضطراری را تمدید کرده است. گزارش‌ها حاکی از آن بوده‌اند که همچنان تدابیر امنیتی در شهر کلمبو پایتخت سریلانکا شدید است.

اخیراً پلیس سریلانکا خبر از اجرای چند تحقیقات کیفری علیه چند مقام نظامی ارشد این کشور به اتهام غفلت و لغزش امنیتی پیش از وقوع بمب‌گذاری‌های عید پاک خبر داد.

دولت سریلانکا برای مدت یک ماه قانون وضعیت اضطراری را تمدید کرده و پارلمان این کشور باید در عرض ۱۰ روز آن را تصویب کند.

ترامپ: استیضاحم توسط دموکرات ها راه را برای پیروزی ام در انتخابات ۲۰۲۰ باز می کند

ترامپ

رئیس‌جمهوری آمریکا گفت، اگر دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا روند استیضاح را به جریان بیندازند راحت‌تر در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ پیروز خواهد شد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا جمعه در مصاحبه با ان‌بی‌سی با اشاره به تلاش اکثر دموکرات‌ها برای استیضاح خود و تلاشش برای پیروزی در انتخابات ۲۰۲۰ گفت: فکر کنم انتخابات را راحت‌تر ببرم. اما خب می‌دانید، اطمینان ندارم که داشتن آن را دوست داشته باشم.

رئیس‌جمهوری آمریکا گفت، به باور او نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با درخواست‌های حزب دموکراتش برای آغاز روند استیضاح مخالفت می کند چون "می‌داند در آن صورت من بسیار راحت‌تر پیروز خواهم شد."

او بار دیگر تاکید کرد هیچ اشتباهی انجام نداده و قربانی فعالیت غیر قانونی شده است. ترامپ دوباره مدعی جاسوسی از کمپین انتخاباتی ۲۰۱۶ خود شد؛ مساله‌ای که موضوع تحقیق ویلیام بار، دادستان کل آمریکا قرار گرفته است. ویلیام بار از متحدان ترامپ است.

پس از انتشار گزارش بازرس رابرت مولر، رئیس شورای ویژه تحقیقات درخواست‌ها برای استیضاح شدت یافته است. مولر در سخنانش هم به وجود توطئه میان کمپین ترامپ و روسیه اشاره نداشت اما ترامپ را هم از جرم مانع‌تراشی در عدالت مبرا ندانست. مولر گفت این به کنگره بستگی دارد که تحقیقات بیشتری درباره آن داشته باشد.

تا روز جمعه ۷۳ دموکرات و یک جمهوری‌خواه از آغاز روند استیضاح حمایت کردند. رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و سایر رهبران دموکرات با این فرایند مخالف هستند و معتقدند مجلس نمایندگان باید تحقیقات خود را داشته باشد و ببیند حقایق تا کجا پیش می‌روند. پلوسی همچنین گفته است برای استیضاح به حمایت دو حزبی نیاز است.

رییس جمهور سابق تونس: عاملان مرگ مرسی محاکمه شوند

image.png

رئیس‌جمهوری اسبق تونس تصریح کرد، افراد مسئول در مرگ محمد مرسی باید به جرم قتل با شکنجه، محاکمه شوند.

منصف مرزوقی، رئیس‌جمهوری اسبق و رهبر حزب اراده تونس که در پاریس به سر می‌برد، در گفت‌وگو با خبرگزاری آناتولی در ارتباط با درگذشت محمد مرسی، رئیس‌جمهوری پیشین مصر تاکید کرد: در این زمینه باید تحقیقات قضائی صورت گرفته و افراد مسئول در مرگ مرسی به جرم قتل با شکنجه، در دادگاه حاضر شوند.

وی با اشاره به بیماری دیابت مرسی و عدم تأمین انسولین و غذای مناسب در زندان برای وی، گفت: رویکردی وجود داشت که به سلامت جسمی و روانی مرسی صدمه می‌رساند که این موضوع به هیچ وجه قابل قبول نیست. به عنوان کسی که تجربه زندان را دارد، می‌توانم بگویم که این وضعیت بغرنج بود.

مرزوقی ادامه داد: مرسی چند سالی بود که در زندان به سر می‌برد و به او اجازه ملاقات با خانواده و وکلایش داده نمی‌شد. علاوه بر این موضوع، احتمال صدور حکم اعدام نیز وجود داشت.

رئیس‌جمهوری اسبق تونس تأکید کرد: با درگذشت مرسی، امید ایجاد یک مصر دموکراتیک، بر باد رفت. درگذشت وی مرا شوکه کرد؛ چرا که دوست داشتم وی بار دیگر شاهد بازگشت مجدد دموکراسی باشد.

مرزوقی با بیان این که مرگ محمد مرسی طبیعی نبوده است، اضافه کرد: وی به صورت تدریجی به کام مرگ کشانده شد و کسانی که در پی آن بودند، موفق شدند. مرسی شش سال با این اوضاع مقابله کرد. این موضوع از دیدگاه من، یک جنایت است.

وی، مرسی را نماد پیروزی دموکراسی و امید مصر توصیف کرد و گفت: مرسی و من از نسلی که با خواست مردم به مقام ریاست‌جمهوری رسیده‌اند، بوده و وابستگی به قدرت‌های خارجی نداشتیم. درگذشت مرسی به مثابه مرگ امید مصر برای انتخاب رئیس‌جمهور از طریق دموکراتیک، بدون مداخله نظامی و قدرت‌های خارجی است.

مرزوقی با بیان این که مشکلات اقتصادی و فساد مالی پس از کودتای سال ۲۰۱۳ در مصر افرایش یافته است، ادامه داد: آزادی‌ها در این کشور محدود شده و استقلال ملی آن از بین رفته است.

رئیس جمهور اسبق تونس افزود: قتل مرسی توسط رژیم سیسی خشم مردم را بر می‌انگیزد. رخدادهای جزایر و سودان را به یاد آورید. باید جمله «در نظام دیکتاتوری همه چیز تا ۱۵ دقیقه آخر رو به راه است» را در نظر داشت. شاید هم‌اکنون اوضاع سیسی خوب به نظر آید اما احتمال ایجاد نابسامانی ناگهانی در اوضاع وی وجود دارد.

محرمانه های پنتاگون با سناتور ها

شی پرنده ناشناس

رسانه های آمریکایی گزارش دادند، یک گروه از سناتورهای آمریکایی از جمله معاون رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس سنا نشستی محرمانه با مقام های پنتاگون درباره افزایش گزارش های مربوط به برخورد خلبان های آمریکایی با پرنده‌های ناشناس برگزار کرده اند.

بر اساس گزارشی از شبکه سی‌ان‌ان، یک سخنگوی سناتور مارک وارنر، معاون رئیس کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا که در این نشست حضور داشته گفت: اگر خلبان های ما در اوشیانا یا مناطق دیگر مساله خطرات پروازی را به عنوان عوامل مزاحم برای مانورهای تمرینی یا عوامل ایجاد خطر جانی گزارش می‌کنند، سناتور وارنر خواهان پاسخ است و مهم نیست که مساله مربوط به بالن های هواشناسی باشد یا آدم فضایی های کوچک سبز رنگ یا یک علت کاملا متفاوت. ما نمیتوانیم از خلبانانمان بخواهیم به شکل غیرضروری جانشان را به خطر بیندازند.

به گزارش اسپوتنیک، مقامات نیروی هوایی آمریکا در حالی درباره اشیای پرنده ناشناخته در آسمان ها و مواجهه خلبانان امریکایی با آنها نشست برگزار کردند که به گفته سخنگوی سناتور مارک وارنر، کنگره نسبت به این مساله جدی برخورد می کند چون به امنیت خلبانان امریکایی مربوط می شود.

نخستین بار این پایگاه پلتیکو بود که درباره برگزاری این نشست محرمانه گزارشی را منتشر کرد.

جوزف گرادیشر، سخنگوی معاون امور اطلاع‌رسانی جنگی فرمانده عملیات های نیروی دریایی آمریکا برگزار شدن این نشست را در بیانیه‌ای به سی‌ان‌ان تایید کرد و گفت: مقام‌های نیروی دریایی آمریکا با نمایندگان و مقامهای کنگره نشستی داشتند تا به آنها گزارشی محرمانه درباره تلاشها برای درک و شناسایی این تهدیدها علیه امنیت خلبانان ما ارائه دهند.

وی افزود: این نشستها طی دو روز چهارشنبه و پنجشنبه برگزار شدند. مقامهای نیروی دریایی به مطلع ساختن اعضا و کارکنان مربوطه در کنگره  ادامه خواهند داد اما با توجه به محرمانه بودن این بحث‌ها ما درباره اطلاعات خاصی که در این نشستها مطرح شد اظهار نظر نمی‌کنیم.

پمپئو به دنبال گسترش روابط با هند

پامپئو

مقامات اعلام کردند، علی‌رغم افزایش اختلافات میان واشنگتن و دهلی نو بر سر تجارت، نقصان داده‌ها و تسلیحات روسیه، وزیر امور خارجه آمریکا قرار است در جریان سفر قریب‌الوقوع خود به هند به دنبال قوی‌تر کردن روابط استراتژیک با این کشور باشد.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری رویترز، مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه وارد دهلی نو می‌شود تا برای  زمینه‌سازی نشستی میان دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و نارندرا مودی، نخست وزیر هند در اواخر هفته جاری در نشست گروه ۲۰ در ژاپن مذاکره کند.

هند به خاطر تعرفه‌ها، سقف قیمت‌هایش برای تجهیزات پزشکی وارداتی که اکثراً از آمریکا وارد می‌شود و قوانینش برای تجارت الکترونیک که شرایط خاصی را برای فعالیت شرکت‌های بزرگ آمریکایی همچون آمازون و والمارت اعمال می‌کند، دچار اختلاف با آمریکا شده است.

یکی‌ دیگر از مسائلی که به هند هشدار داده محدودیت‌های احتمالی آمریکا برای صدور ویزای کاری برای تجار هندی در اقدامی تلافی‌جویانه برای مقاومت دهلی نو در مقابل ذخیره داده‌های محلی توسط شرکت‌های بزرگ خارجی است اگرچه وزارت امور خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه اعلام کرد که چنین برنامه‌ای ندارد.

دولت دهلی نو به رهبری مودی تاکید دارد که این کشور در تلاش است تا برای دستیابی به راه‌حل‌هایی برای اختلافات با آمریکا مذاکره کند، اما هند به عنوان یک کشور در حال توسعه باید به فکر حفظ منافع مردم خودش نیز باشد.

ترامپ بارها از هند به خاطر تعرفه‌های بالایش انتقاد کرده و مقامات آمریکایی اعلام کرده‌اند که در جریان سفر قریب‌الوقوع پامپئو به دهلی نو به مساله تجارت میان این دو کشور رسیدگی خواهد شد، اما تاکید اصلی بر توسعه روابط سیاسی و امنیتی خواهد بود.

یکی از مقامات دولت هند گفت: مسائل بسیار مهمی میان آمریکا و هندی وجود دارند که همواره روی میز قرار دارند اما این مساله نباید توجهات را از مسیر روابط میان این دو کشور که یک مسیر مثبت است منحرف کند.

مقامات آمریکایی اعلام کردند: پامپئو در جریان این سفر به دنبال توسعه روابط استراتژیک آمریکا با هند خواهد بود.

یکی از مقامات ارشد وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه به خبرنگاران، گفت: هند یکی از شرکای اصلی در رویکرد دولت ترامپ برای یک منطقه آزاد هند – اقیانوس آرام محسوب می‌شود. هند نیز همانند ما نسبت به چالش‌هایی که منافع مشترک‌مان در منطقه را تهدید می‌کند، نگران است.

این مقام افزود: پامپئو به طور ویژه درباره توسعه همکاری‌های امنیتی، انرژی و فضایی گفت‌وگو خواهد کرد. این دو کشور برای نخستین مانور نیروهای زمینی، دریایی و هوایی در خلیج بنگال در اواخر سال جاری میلادی آماده می‌شوند. در همین حال آمریکا امیدوار است در این سفر یک نقطه آغاز برای حل سریع اختلافات دیرینه بر سر دسترسی شرکت‌های آمریکایی به بازار هند و تجارت باشد.

این مقام افزود: داشتن یک روند جدی، معتبر و منصفانه بسیار مهم است ما باید فوراً مذاکراتی داشته باشیم.

برگزاری انتخابات ریاست جمهوری موریتانی/ قطع روابط موریتانی با قطر

انتخابات ریاست جمهوری موریتانی

۱.۵ میلیون رأی دهنده موریتانیایی امروز (شنبه) برای انتخاب دهمین رئیس جمهوری خود پای صندوق‌های رأی می‌روند.

خبرگزاری اسپوتنیک اعلام کرد که انتخابات ریاست جمهوری موریتانی از صبح امروز آغاز شده و در همین راستا ۱.۵ میلیون موریتانیایی برای انتخاب دهمین رئیس جمهوری کشورشان پای صندوق‌های رای می‌روند.

تمامی مناطق موریتانی جمعه و پس از ۱۵ روز تبلیغات در وضعیت سکوت تبلیغاتی قرار گرفتند.

در همین راستا، کمیته مستقل انتخابات این کشور از قرار گرفتن امکانات لازم در مراکز اخذ رأی و تکمیل کادر نظارت بر انتخابات خبر داد.

این کمیته در بیانیه‌ای اعلام کرد که علاوه بر ناظران محلی بیش از ۱۰۰ ناظر بین‌المللی بر این انتخابات نظارت دارند.

در این انتخابات شش کاندیدا به رقابت می‌پردازند. محمد ولد مولود مخالف سرشناس، محمد ولد بوبکر نخست‌وزیر سابق، بیرام ولد اعبیدی فعال مخالف با بردگی، کان حامیدو بابا روزنامه‌نگار و محمد امین المرتجی الوافی، کارشناس مالی، عضو اپوزیسیون موریتانی بوده و با محمد ولد الشیخ محمد احمد معروف به ولد الغزوانی، نامزد حزب حاکم و دوست نزدیک رئیس‌جمهوری کنونی این کشور رقابت خواهند کرد.

محمد ولد عبدالعزیز، رئیس جمهوری موریتانی نیز در کنفرانس مطبوعاتی خود اعلام کرد که کشورش روابطش را علاوه بر قطر با اسرائیل نیز قطع کرده و موریتانی هراسی ندارد و تابع هیچکس نیست.

وی در ادامه تصریح کرد: موریتانی زمانی که نخستین فرصت را برای قطع رابطه با قطر دید آن را انجام داد، چراکه قطر در ویرانی و تخریب تونس، لیبی، سوریه و یمن نقش داشته است و تمام این‌ها را به نام دموکراسی و آزادی انجام داده؛ در حالی که آزادی و دموکراسی در قطر وجود ندارد.

رئیس جمهوری موریتانی در ادامه گفت که کشورش از هیچ طرفی در تصمیم‌گیری‌هایش تاثیر نمی‌پذیرد و از هیچکس پیروی نمی‌کند و قطع روابط با قطر طبق باور شخصی خود وی صورت گرفته است.

وی در ادامه افزود: اگرموریتانی تابع برخی کشورها بود، روابطش با ایران را قطع می‌کرد.

موریتانی روابط دیپلماتیک خود با قطر را در ژوئن ۲۰۱۷ قطع کرد و وزارت خارجه موریتانی آن زمان دلیل این تصمیمش را اینگونه توجیه کرد که قطر در سیاستش از "گروه‌های تروریستی" حمایت می‌کند و افکار افراط گری را ترویج می‌دهد.

کد خبر 380020

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.