لزوم حاکم شدن تفکر استراتژیک در جامعه

شهردار اصفهان گفت: برای رسیدن به توسعه همه جانبه باید آموزش و پرورش در جایگاه واقعی خود قرار گیرد و برای رفع مشکلات جامعه باید درک و فهم اجتماعی افزایش پیدا کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قدرت الله نوروزی در جمع دانش آموختگان دبیرستان ادب، اظهار کرد: دبیرستان ادب از دبیرستان‌های شایسته است که تاکنون نیروهای توانمندی را تربیت کرده، از این رو شایسته است مدیران و معلمان آن هر سال گرد هم آیند و با مرور خاطرات گذشته چاره ای برای رفع مشکلات فعلی بیندیشند.

وی تاکید کرد: اگر بخواهیم راه توسعه را در کشور پیدا کنیم، چاره‌‎ای جز توجه ویژه به آموزش و پرورش نداریم، موضوع مهمی که متأسفانه در حال حاضر مغفول مانده است.

شهردار اصفهان با بیان اینکه برای رسیدن به توسعه همه جانبه باید آموزش و پرورش در جایگاه واقعی خود قرار گیرد، افزود: برای رفع مشکلات جامعه باید درک و فهم اجتماعی افزایش پیدا کند؛ البته شاید برخی گمان کنند رفع مشکل اساسی‌ترین اقدام است در صورتی که به نظر می‌رسد تشخیص درست مشکل نیاز به درک درستی دارد.

وی ادامه داد: برای رفع مشکل و تشخیص آن نمی‌توانیم معیارها را بر دانایی یا نادانی قرار دهیم زیرا انسان‌های نادان می توانند دانا شوند، اما مشخص نیست هر دانایی درک و بینش درستی از مسایل داشته باشد.

نوروزی با بیان اینکه امروز داده‌های غیرشفاف و غلط و اذهان را دچار تشویش کرده است، گفت: باید برای رفع مشکلات باید درک جامعه را از محیط خود و مسایل افزایش دهیم و این شدنی نیست جز اینکه معمان، مدارس و مجموعه آموزش و پرورش در جایگاهی قرار گیرد تا به تربیت انسان‌هایی بپردازد که آنها بتوانند با افکار صحیح، احساس مسئولیت، درک درست و بیان دقیق مسایل راهی را بروند تا بتوانیم بر مشکلات امروز جامعه غلبه کنیم.

وی تصریح کرد: امروز گرفتار دریای مواج و طوفان شدیدی هستیم که برای رسیدن به ساحل و تسط به این طوفان شدید قطعاً باید جامعه و مسئولان به گونه‌ای بینش پیدا کنند و تفکر استراتژیک حاکم شود تا با درک و شناخت درست مسایل بتوانیم بر آنها غلبه پیدا کرده و مشکلات را رفع کنیم.

شهردار اصفهان گفت: اگر هدف را ندانیم، مسیر را نشناسیم و ندانیم قرار است به کجا برویم، هر مسیری را انتخاب کنیم که مبتنی بر درک صحیح و بینش صحیح نباشد، اشتباه است.

وی با بیان اینکه به دلیل غیرشفاف‌بودن اطلاعات و مه آلود بودن فضا باید در اعتقادات گذشته تجدید نظر کنیم، افزود: با آنچه از گذشته داریم نمی توانیم مسایل امروز را رفع کنیم، زیرا مشکلات امروزی بسیار پیچیده شده، از این رو باید دبیرستانی همچون ادب، معلمانی برجسته و دانش‌آموزان تربیت شده آن در گذشته که اکنون در هر شغل و جایگاهی از بین آنها وجود دارد، همچنین سایر دبیرستان ها نوع آموزش، توانمندسازی و زمینه سازی برای افزایش بینش را به گونه‌ای پیش ببرند تا بتوانیم در این فضا و شرایط بر مشکلات تسلط پیدا کنیم.

نوروزی تاکید کرد: این اتفاق شدنی است و این توانمندی در معلمان وجود دارد؛ دبیرستانی که در گذشته دانش آموزان آن توانسته‌اند بر برخی مشکلات غلبه کنند و ظرفیت های بالقوه را به حرکت در آورند، اکنون نیز این مسایل شدنی است.

وی خطاب به حاضران در مراسم، تصریح کرد: اکنون هر کدام از شما در هر جایگاه و مقامی با عنوان استاد، مدیر و معلم قرار گرفته‌اید، تحت تعلیم معلمان این مدرسه به جایگاه کنونی خود دست پیدا کرده اید، اما امروز شرایط تغییر کرده و فضای مجازی امکاناتی که خارج از مدرسه در محیط اجتماعی انسان‌ها را می‌سازد و هدایت می‌کند  به خصوص انسان‌هایی که اذهان مشوشی دارند و بر هر سویی کشیده می شوند، مسایل مهم جامعه ما است و شما باید کمک کنید و به میدان بیایید.

شهردار اصفهان ادامه داد: همه با هم باید با افکار، بیان درست، حرکت همگرا و همسو و هدف مشخص راهی را پیدا کنیم که بتوانیم نقش اجتماعی خود را در جامعه ایفا کنیم.  

کد خبر 380019

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.