حاشیه‌های رنگی در فضای داخلی

اگر فرض ‌کنیم دنیای ما بی رنگ باشد زندگی ما به چه شکلی می‌گذرد؟ تا به حال خانه خود را بدون هیچ رنگی تصور کرده اید؟ نمی توان دنیایی بدون رنگ داشت رنگ ها در زندگی به خصوص در طراحی فضاهای داخلی تاثیر مثبتی دارد رنگ ها هستند که هیجان و یا آرامش را به انسان هدیه کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، معماری داخلی، مجموعه دانش، فن و هنری است که با عناصر وابسته و مرتبط از قبیل فرم، رنگ، بافت و ... سعی در بهینه سازی فضاها و دستیابی به کارایی و کارکرد مناسب در کنار زیبایی معانی و معناها دارد.

 هدف معماری داخلی، بهبود عملکرد فیزیکی و روانی فضا برای راحت سازی زندگی در آن است. رنگ‌ها می‌توانند به شیوه‏های مختلف، تأثیرهایی بنیادین در زندگی بر جای گذارند و هر کدام به سبب ویژگی‌های شیمیایی و روانشناسانه‌ای که دارا هستند، منبع مهمی از انرژی، به شمار می‌روند. انتخاب رنگ در معماری داخلی رویکرد‏های مختلفی را در طراحی ایجاد می‌کند و بیشتر از هر عامل مستقل دیگری می‌تواند فضای کسالت بار و یک نواخت محیط داخل را به مکانی دلنشین و روح بخش مبدل سازد.

در رابطه با تأثیر رنگ در معماری خبرنگار ایمنا با علی عطریان، استاد دانشگاه گفت و گو کرده است که در ادامه می‌خوانید:

چرا رنگ در معماری عنصر تأثیر گذار و مهمی است؟

در هنر معماری همیشه مصالح و متریال را با هم نگاه می‌کنیم وقتی که رنگی به فضا افزوده می‌شود آن را آدرس پذیر می‌کند به طور مثال وقتی رنگ یک دیوار آبی باشد با همان رنگ معنا و آدرس پیدا می‌کند پس می‌توان گفت رنگ هویتی است که آن فضا را آدرس پذیر می‌کند.

رنگ در فضا چه ویژگی‌هایی را ایجاد می‌کند؟

رنگ در یک طراحی بسیار اهمیت دارد چراکه یکی از ویژگی‌های رنگ منبسط یا منقبض بودن آن است و یک فضا را بزرگ یا کوچک نمایش می‌دهد به طور مثال در یک فضای داخلی اگر بخواهند آن را کوچک نشان دهند از رنگ‌های تیره و برای بزرگ نشان دادن فضا از رنگ‌های روشن استفاده می‌کنند.

آیا استفاده رنگ در معماری به ذائقه فرهنگی هر منطقه نیز برمی گردد؟

ذاتاً یکی از ویژگی‌های استفاده رنگ در فضا این است که تفاوت ذائقه فرهنگی را به نمایش می‌گذارد به طور مثال فضای داخلی خانه‌های آفریقایی‌ها، ژاپنی‌ها و چینی‌ها را با هم مقایسه کنید تفاوت فرهنگی آن‌ها را در استفاده از رنگ متوجه خواهید شد پس می‌توان گفت هر منطقه بنا بر فرهنگ خود ترکیب رنگ خاصی استفاده می‌کند.

در معماری ایران این ذائقه تأثیر گذار بوده است؟

بله؛ ذائقه فرهنگی ایران به خصوص اقلیم مرکزی ایران رنگ شاد را نمی‌طلبد ذائقه فرهنگی هیچ وقت یکسان نبوده و دائم درحال تغییر است در دوره آل بویه در اصفهان از رنگ به معنای کاشی کاری در حداقل ممکن استفاده می‌شده و رنگ‌ها همیشه منبعث از اجر و گل و خشت بوده و زمانی که هفت پیکر نظامی گنجوی و هفت اورنگ جامی در ادبیات شکل گرفت رنگ وارد ادبیات شد و به واسطه ادبیات مردم به رنگ علاقه مند شدند و آثار رنگ در دوره سلجوقی که شامل کاشی کاری بود در فرهنگ ما اضافه شد همچنین در دوره ایلخانی ظرافت اضافه می‌شود ودر دوره صفوی در حوزه رنگ انفجاری صورت می‌پذیرد.

رنگ‌ها چقدر می‌توانند در روحیه افراد تأثیر مثبت یا منفی بگذارند؟

رنگ در روحیه بسیار تاثیرگذار است وقتی شما کنار یک رنگ قرار می‌گیرید تأثیر خودش را روی شما می‌گذارد. در طراحی این رنگ‌ها هستند که به کمک موضوع می‌آیند و عملکرد معمار را می‌توانند تقویت کنند مثلاً در مساجد همیشه از رنگ‌های آرامش بخش و با متانت استفاده می‌شود چرا که جایی است برای آرامش و تأمل انسان، اما در فست فودها از رنگ‌های قرمز و تند استفاده می‌شود چراکه سرعت و هیجان بالایی دارد و مخاطبان را به خوردن ترغیب می‌کند پس می‌توان گفت رنگ تأثیر بالایی در روح دارد.

کد خبر 380008

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.