گمرک کوچکترین نقشی در رسوب کالا ندارد

معاون فنی گمرک ایران با بیان اینکه بعضی‌ها فکر می‌کنند دیواری کوتاه تر از دیوار گمرک وجود ندارد، گفت: بنده حاضرم با هر مرجعی که ادعا دارد گمرک باعث رسوب کالا می شود بحث کارشناسی داشته باشم و اثبات کنم که " گمرک " کوچکترین نقشی در رسوب کالا ندارد.

به گزارش ایمنا به نقل از گمرک ایران، مهرداد جمال ارونقی با اشاره به دلایل رسوب کالا در بنادر و مناطق ویژه اقتصادی، اظهار کرد: علاوه بر پرداختن به این موضوع که عوامل رسوب کالا در بنادر کشور چیست؟ و این عوامل شناسائی شوند، باید به این نکته مهم توجه داشت که " گمرک " یک سازمان مجری بوده و باعث رسوب کالا در این اماکن نیست.

ارونقی تاکید کرد: بنده حاضرم با هر مرجعی که ادعا دارد گمرک باعث رسوب کالا می شود بحث کارشناسی داشته باشم و اثبات کنم که " گمرک " کوچکترین نقشی در رسوب کالا در بنادر و گمرکات نداشته است.

معاون رییس کل گمرک افزود: بهتر است بررسی دقیق تری به عمل آورید و ببینید آیا بیش از ۱۵ درصد کالاهایی که در بنادر رسوب کرده اند به گمرک اظهار شده اند؟ بهتر است بررسی دقیق‌تری به عمل آورید و ببینید آیا گمرک موانعی در انجام تشریفات گمرکی کالاهایی که به گمرک اظهار شده است ایجاد کرده یا نه؟

وی گفت: بعضی ها فکر می‌کنند دیواری کوتاه تر از دیوار گمرک وجود ندارد و می‌توانند هر ایستائی را به گمرک نسبت دهند. این موضوع درست نیست و صاحبان کالا و فعالان اقتصادی به خوبی می دانند دلیل برخی ایستائی‌ها در روند تجارت خارجی، گمرک نیست.

ارونقی اعلام کرد: اینکه برخی از کالاها در بنادر رسوب کرده اند واقعیت دارد، آمار و ارقام بیانگر این موضوع هستند؛ اما باید به این نکته توجه داشته باشید حتی رسوب کالا بعد از اظهار کالا به گمرک، به این سازمان ارتباط ندارد؛ البته میزان رسوب کالا بعد از اظهار کالا که گمرک باید پاسخگو باشد در مقایسه با رسوب قبل از اظهار کالا به گمرک بسیار کم است.

معاون فنی گمرک در ادامه افزود: گرچه گمرک و وزارت امور اقتصادی و دارایی در خصوص کاهش رسوب کالا پیشنهادات و راهکارهای لازم را ارائه داده است ولی بازهم تأکید می شود، بهتر است مراجع متولی در این خصوص سریعاً تعیین تکلیف کنند. یکی از رویکردها این است برای اقلام دپو شده تصمیمی اتخاذ شود که اقلام مورد نیاز با ثبت سفارش و پرداخت حقوق ورودی تحت رویه واردات قطعی اظهار شوند و پس از انجام تشریفات گمرکی وارد کشور شوند.

وی افزود: رویکرد دوم این است که این اقدام صورت نپذیرد و بنا به ملاحظاتی ورود این کالاها به کشور انجام نشود. در هر دو صورت، مراجع تصمیم‌گیر هر دو رویکرد مشخص هست و نحوه اقدام نیز کاملاً تعریف شده می باشد.

ارونقی خاطرنشان کرد: آنچه گمرک درخواست دارد این است که در خصوص این کالاها به قید فوریت تعیین تکلیف شود.

کد خبر 380001

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.