سیل در گلستان؛ شکل‌گیری سامانه و بارش‌های سیل‌آسا

هسته اصلی سامانه‌ بارش‌های سیل‌آسا در گلستان، ۲۲ اسفند بر فراز دریای مدیترانه شکل گرفت. بارش گلستان از ساعت ۱۴:۰۰ روز ۲۶ اسفندماه در مناطق جنوب غربی آغاز شد. بارش‌ها در آغاز چندان شدید نبود اما به مرور شدت آن‌ها افزایش یافت.

به گزارش ایمنا، سامانه بارشی که منجر به بارش‌های سیل‌آسا در استان گلستان از ۲۷ تا ۲۸ اسفندماه ۹۷ شد؛ ۴ روز پیش از آن بر فراز دریای مدیترانه شکل گرفته بود. 48 ساعت بارندگی سنگین در حدود 1/8 میلیارد متر مکعب آب را در حوضه آبریز گرگان‌رود و قره‌سو به پهنه دشت گلستان سرازیر کرد، منطقه‌ای که شهرهای گنبد، آق قلا و گمیشان را در خود دارد. در عین حال بارش در حوضه اترک نیز به طغیان این رودخانه انجامید و بخش‌های شمالی استان گلستان که کمتر شهر و روستایی در خود دارد را دستخوش سیل کرد. در ادامه به چگونگی شکل‌گیری سامانه بارشی گلستان و روند بارش‌ها از بیست‌و ششم اسفند سال گذشته تا بیست‌وهشتم همان ماه، در چندین بازه سه‌ساعته پرداخته شده است. این مقاله پیش از این در مجله الکترونیک «شهرگاه»؛ که ماهنامه‌ای تخصصی در حوزه مدیری شهری است منتشر شده است. 

گلستان؛ محبوس در میان سیستم‌های پرفشار

هسته اصلی سامانه‌ای که بارش‌های سیل‌آسا در گلستان را منجر شد، پیش از ظهر ۲۲ اسفندماه بر فراز دریای مدیترانه شکل گرفت که پس از بارش‌هایی نسبتا شدید بر ایتالیا، یونان، سواحل شرقی و جنوب شرقی ترکیه و قبرس در ۲۵ اسفند در ۱۵۰ کیلومتری غرب دریاچه ارومیه بر فراز کردستان ترکیه و عراق با جریانات مرطوبی که از جنوب و شرق مدیترانه شکل گرفته بود تقویت شد و بامداد ۲۶ اسفند وارد مرزهای غربی ایران شده و بارش هایی را به نسبت شدید بویژه در چلگرد چهارمحال و بختیاری شکل داد و بخشی از آن به سمت دریای خزر پراکنده شد. در شبانگاه ۲۶ اسفند بارش‌ها در سواحل جنوبی دریای خزر آغاز شد و تحت تأثیر بادهای سرد و مرطوب شمالی که از روی دریای خزر به سمت این سواحل می‌آمد، سامانه به سمت گلستان منحرف شد. تحت تأثیر بادهایی شدید که از سیبری با سرعت حدود ۵۵ کیلومتر بر ساعت از فراز دریای خزر به سمت گلستان در جریان بودند از یک‌سو و نیز بادهایی با سرعت ۴۵ کیلومتر بر ساعت که از ترکستان به گلستان می‌آمد و نیز جریاناتی که از دریای عمان می‌وزید سامانه بر فراز گلستان و خراسان شمالی محبوس شد و از بامداد ۲۷ اسفند (نیمه شب) این بارش‌ها در گلستان به اوج رسید (بیش از ۱۰ لیتر در هر متر مربع در ساعت). این باران‌های سیل‌آسا ساعت ها (حدود ۲۰ ساعت)  کم و بیش با چنین شدتی ادامه داشت و سپس با کمتر شدن شدت آن، بارندگی های گلستان تا بعد از ظهر و در بخش‌هایی تا پایان شب ۲۸ اسفند ادامه یافت. در این دو روز بارندگی در بندر ترکمن ۱۴۹ میلی‌متر، در گرگان ۱۵۵ میلی‌متر، در گنبد کاووس ۱۳۷ میلی‌متر گزارش شد.

گراف زیر شکل‌گیری سامانه بارشی گلستان را که از ۲۲ اسفندماه ۹۷ برفراز دریای مدیترانه شکل گرفت تا ۲۶ اسفند که بر گلستان بارید نمایش می‌دهد:

۴۸ ساعت بارش‌های سیل‌آسای گلستان

سامانه بارشی گلستان از حوالی ساعت ۱۴:۰۰ به وقت محلی روز یکشنبه ۲۶ اسفندماه در مناطق جنوب غربی این منطقه آغاز شد. اگرچه بارش‌ها در آغاز چندان شدید نبود اما به مرور که سامانه بارشی به سمت شمال شرق گلستان حرکت کرد بر شدت بارش‌ها نیز افزود. از حدود ۱۸:۳۰ بارش‌ها شدت معناداری گرفت و بارش‌های بدون توقف استان از نیمه شب شدتی سیل‌آسا یافت. باران‌هایی که شدت آن به طور میانگین به بیش از ۱۰ میلی‌متر در ساعت/ ۳۰ لیتر در هر متر مربع در بازه سه ساعت می‌رسید، عمدتا تا ظهر روز ۲۷ اسفند ادامه داشت و بعد از آن از شدت بارش‌ها به نسبت کاسته شد اما جریان باران‌های  شدید  تا پیش از ظهر ۲۸ اسفند ادامه داشت و سپس باران‌های نه چندان شدید  تا غروب این روز  همچنان ادامه یافت.  

گراف های زیر پیش‌بینی میزان بارش را در سه شبانه‌روز ۲۶، ۲۷ و ۲۸ اسفندماه و در چندین بازه سه‌ساعته نشان می‌دهند:

کد خبر 379997

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.