تئاتر اصفهان منفعل است

درپی تعطیل شدن تالار هنر برای مرمت و بازسازی، وضعیت تئاتر اصفهان در حالت بحرانی قرار گرفته است. کمبود سالن برای اجرا و محل تمرین، امروزه تبدیل به یکی از دغدغه‌های اصلی هنرمندان تئاتر اصفهان شده است.

معین الدین عشاقی یکی از کارگردانان و بازیگران فعال در تئاتر اصفهان، در گفت و گو با خبرنگار ایمنا مبنی بر وضعیت بازسازی تالار هنر اظهار کرد: وضعیت بازسازی و مرمت این سالن به دلیل آنکه به دست پیمانکاری غیر مرتبط با امور نمایشی سپرده شده است، موجب شده آسیب بیشتری به تالار هنر وارد شود. به همین دلیل روند چگونگی ادامه این بازسازی به حالت تعلیق درآمده است.

عشاقی با بیان اینکه هنرمندان تئاتر اصفهان، مهم‌ترین مکان تمرین و اجرا را از دست داده‌اند ادامه داد: من به شخصه به عنوان هنرمند فعال، از این وضعیت پیش آمده احساس خطر می‌کنم. چرا باید مسئولان یک سالن تخصصی تئاتر را، بدون آنکه با هنرمندان مشورتی داشته باشند، طی یک مناقصه، بازسازی این سالن را به دست افراد غیر متخصص بسپارند؟! آیا اصلاً بازسازی این سالن و پرداخت چنین هزینه‌های گزافی، ضرورت داشته است؟

باید صدای هنرمندان به مسئولان برسد

این کارگردان تئاتر در ادامه افزود: این هزینه می‌توانست صرف ساختن یک سالن کوچک‌تر در جای دیگری از شهر شود ولی در حال حاضراین اتفاق باعث شده به روحیه هنرمندان لطمه وارد شود زیرا نمی‌توانند صدای خود را به مسئولان برسانند و آن ها نیز با هنرمندان مشورتی در این زمینه ندارند.

عشاقی درمورد اینکه چگونه هنرمندان می‌توانند با مسئولان مربوطه ارتباط برقرار کنند اظهار کرد: لازم است که هنرمندان طی یک بیانیه‌ی محکم و قاطع، مشکلات خود را به گوش مسئولان برسانند اما نبود صنف‌های مختلف برای هنرمندان، باعث شده تا وحدتی میان این افراد به وجود نیاید و این مشکلات، بیانیه جدی نداشته باشند.

این کارگردان با بیان اینکه انجمن نمایش تنها انجمن مرتبط با هنرمندان تئاتر است اظهار کرد: اگرچه این انجمن هر دوره با رأی خود فعالان وهنرمندان تئاتر انتخاب می‌شوند و از بین خود هنرمندان هم هستند، اما هر دوره هیچ اتفاق مثبتی توسط این افراد به وجود نمی‌آید؛ شاید افراد انتخاب شده درگیر روندهای اداری و موانعی از این دست شوند، اما هر دوره با بهانه‌های مختلف، هیچ رویداد مثبتی را برای تئاتر به وجود نمی‌آورند.

عشاقی ادامه داد: بهانه اصلی نمایندگان در انجمن، نبود بودجه است؛ این بهانه‌ قابل قبولی نیست زیرا بدون بودجه هم می‌شود اتفاقات مثبتی را برای تئاتر رقم زد.نمایندگان در این انجمن باید از مسئولان سؤال بپرسند؛ باید برای هنرمندان روشن شود که چرا هیچ کاری صورت نمی‌گیرد؟ نمایندگان انجمن نمایشی، تنها پل ارتباطی مسئولان با هنرمندان هستند اما به شدت منفعل عمل می‌کنند و حتی یک نشست ساده با خود هنرمندان نیز برگزار نمی‌کنند.

سالن‌های خصوصی برای اجرا مناسب نیستند

این کارگردان تئاتر که پیشتر تجربه اجرا در سالن فرشچیان، که به دست بخش خصوصی سپرده شده است، را دارد اظهار کرد: کیفیت اجرا در یک سالن خصوصی، نه تنها بالاتر از اجرا در سالن‌های مرتبط با ارگان دولتی، مثل همان تالار هنر را نمی‌رود، بلکه مشکلاتی را به وجود می‌آورد که به کیفیت اجرا لطمه میزند.

عشاقی ادامه داد: باید افرادی که به هر نحوی با تئاتر درگیر هستند، مورد پرسش قرار بگیرند. چرا سالن فرشچیان که یک سالن خصوصی است، در مقابل هزینه‌ای که از گروه‌ها برای اجاره سالن‌ها و پلاتوها دریافت می‌کند، هیچ امکاناتی را به آن گروه ارائه نمی‌دهد؟

عشاقی بیان کرد: هیچ کس بعد از آنکه سالن فرشچیان به دست بخش خصوصی سپرده شد، پیگیر مشکلات به وجود آمده بعد از روند خصوصی سازی نشده است.

کارگردان "نمایش نگاهمان می‌کنند" گفت: تئاتر اصفهان بدون اسلوب است. چه اجراها چه فرایند رسیدن یک متن به اجرا. در تئاتر اصفهان حتی یک منتقد هم وجود ندارد که به نقد نمایش‌ها بپردازد و بررسی نمایش‌ها صرفاً به نشست پرسش و پاسخ و یا نوشتن یادداشت، محدود می‌شود.

عشاقی خاطرنشان کرد: نبود افراد پرسشگر و پیگیر، باعث شده است تئاتر اصفهان، تبدیل به یک تئاتر تنبل و منفعل شود که صرفاً با آن برخورد احساسی می‌کنند. رسانه‌ها باید پیگیر باشند تا وضعیت تئاتر از این حالت خارج شود، مشکلات را پیگیرانه مطرح کنند و جواب بخواهند همچنین باید تریبونی ایجاد شود تا به صورت تخصصی به اجراها و کیفیت آنها پرداخته شود.

کد خبر 379994

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.