بزرگ‌ترین باغ‌های عمودی جهان

امروزه باغ‌های عمودی، به عنوان طرح‌های محبوبی شناخته می‌شود که به منظور تبدیل محیط شهری به محلی بهتر برای زندگی به طور خلاقانه‌ روی دیوارهای داخلی و بیرونی اماکن، فضاهای باز، حصارها و حتی ایستگاه‌ها پیاده‌سازی می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، طراحی باغ‌های عمودی گزینه‌ای مؤثری برای پاکیزگی هوا و مبارزه با آلودگی‌های موجود در زندگی شهری به حساب می‌آید و به طور کلی از سه قسمت تشکیل شده‌ است؛ یک قاب فلزی، یک سطح پی‌وی‌سی و یک لایه نمدی. کاشت گیاهان روی لایه نمدی انجام می‌گیرد که می‌تواند به صورت بذرپاشی، قلمه زدن و یا کاشت گیاه کامل انجام شود.

وزن کل قاب فلزی و گیاهانی که در آن قرار دارند کمتر از ۳۰ کیلوگرم در هر مترمربع است و بدین ترتیب بدون هیچ محدودیتی در وزن و ارتفاع، روی هر نوع دیوار نصب می‌شود. این دیوارهای سبز در جهان امروز بسیار محبوب هستند؛ در ادامه به معرفی بزرگ‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

سانتاناریا - بوگوتا، کلمبیا

در حال حاضر بزرگ‌ترین باغ عمودی جهان در بوگوتا قرار دارد. ساختمان مسکونی "سانتاناریا" واقع در محله Rosales بوگوتا، بالغ بر سه هزار و ۱۱۷ مترمربع محوطه گیاه‌کاری دارد و شامل ۱۱۵ هزار نوع گیاه می‌شود.

این محوطه می‌تواند نفسی تازه در کالبد خسته یک شهر پرجمعیت بدمد چرا که اثرات مضر حدود ۷۷۴ کیلوگرم از فلزات سنگین، دو هزار تن از گازهای مضر و بیش از ۳۹۹ کیلوگرم گرد و غبار و مضرات حاصل از کربن حدود ۷۰۰ نفر را خنثی می‌کند و نیاز به اکسیژن سه هزار نفر در طول سال را برآورده می‌سازد. برای آبیاری گیاهان این باغ از دوش آپارتمانی استفاده می‌شود و آب مصرفی آن پساب‌ فاضلاب است. به منظور بهینه‌سازی مصرف آب در این باغ از سنسورهای رطوبت و تابش و برای جلوگیری از اتلاف آب از یک تصفیه خانه آب استفاده شده است.

خانه درختی، سنگاپور

در دنج‌ترین و آرام‌ترین نقطه از ناحیه ۲۳ سنگاپور، ساختمان ۲۴طبقه‌ای قرار دارد که به عنوان خانه درختی شناخته می‌شود و در سال ۲۰۱۳ توانسته است عنوان بزرگترین باغ عمودی جهان را به خود اختصاص دهد و در گینس ثبت شود.

اندازه دیوار این باغ دو هزار و ۲۸۸ مترمربع است و سالانه می‌تواند در مصرف حدود نیم میلیون دلار از هزینه‌های آب و انرژی این منطقه بکاهد. این ساختمان همچنین مجهز به فناوری‌های پیشرفته‌ای همچون پنجره‌های کاهش دما، سنسورهای حرکتی برای کاهش مصرف برق و طراحی شیب‌دار برای به حداکثر رساندن میزان استفاده از بارش باران است.

ایستگاه شین یاماگوچی، ژاپن

طراحی و ساخت این ایستگاه که با وجود ۴۰۰ مترمربع مساحت سطح و ۱۰۰ متر طول بزرگ‌ترین باغ عمودی در ژاپن است، توسط پاتریک بلان، مخترع باغ‌های عمودی انجام گرفته است.

در این دیوار شگفت‌انگیز، ۱۷ هزار گیاه از ۱۳۵ گونه مختلف کاشته شده است که دو سال قبل از ساخت دیوار در گلخانه‌های محلی کاشته و تکثیر شده بودند. آبیاری گیاهان از قسمت بالایی و چند مرتبه در روز انجام می‌گیرد و آب مصرفی آن از جمع‌آوری آب باران روی سقف ساختمان و آب چاه تأمین می‌گردد.

CaixaForum مادرید، اسپانیا

در این باغ عمودی حماسی که پاتریک بلان آن را طراحی کرده است، بیش از ۱۵۰۰ گیاه از حدود ۲۵۰ گونه کاشته شده است که با رنگ نارنجی ساختمان همجوارش تناقض بی‌نظیر و زیبایی دارد و ترکیبی جذاب از معماری، هنر و گیاه‌شناسی را به نمایش می‌گذارد.

 بازدیدکنندگان مادرید می‌توانند با نشستن در کنار این دیوار که دمای آن دو تا سه درجه کمتر از اطراف است کمی خنک شوند.

موزه کوای برانلی – پاریس

The musée du quai Branly-Jacques Chirac  در پاریس، موزه‌ای از هنر و فرهنگ بومی مردم چهار قاره آفریقا، آسیا، اقیانوسیه و آمریکا است که در منطقه هفتم پاریس در سمت چپ رودخانه سین و نزدیکی برج ایفل قرار دارد.

این موزه دیوار سبزی به طراحی پاتریک بلان دارد که مساحت ۸۰۰ مترمربع از موزه و ۱۵۰ مترمربع از دیوارهای داخلی آن را پوشش می‌دهد. این دیوار از ۱۵ هزار گیاه از ۱۵۰ گونه مختلف تشکیل شده است که از ژاپن، چین، آمریکای شمالی و اروپای مرکزی وارد شده است.

کد خبر 379984

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احسان IR ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۱
    0 0
    خیلی زیبا