جایگاه نهاد وکالت حفظ شود/ هجمه‌ها باعث توهین به وکلا در محاکم می‌شود

رییس کانون وکلا با تاکید بر لزوم حفظ جایگاه وکالت گفت: هر نهادی باید به عملکرد خود تکیه کند اما قطعا این هجمه‌ها در بدبین کردن جامعه تاثیر دارد و باعث سلب اعتماد جامعه و توهین به وکلا در محاکم می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، لیلا رییسی عصر امروز (پنج‌شنبه) در نشت مقامات قضایی استان و اعضای هیئت مدیره کانون وکلای اصفهان در خصوص مسائل و موضوعات مطرح در نهاد وکالت اظهار کرد: حضور ریاست جدید قوه قضاییه امید شنیدن دغدغه‌های صنفی را در وکلا زنده کرده است.

وی با بیان اینکه خواسته کانون‌های وکلا تعامل بیشتر با قوه قضاییه است، افزود: وقتی اذعان داریم وکیل و قاضی دو بال عدالت هستند برای شنیده شدن و مورد توجه واقع شدن نیازمند تعامل هستیم که این تعامل با جلسات مستمر و ثابت تحقق می‌یابد.

رییس کانون وکلای استان اصفهان با تاکید بر لزوم توجه به نقش وکلا تصریح کرد: وکلا نقش مهمی در تحول قوه قضاییه به منظور مبارزه با فساد و سلامت‌سازی دستگاه قضا دارند.

لزوم مشورت با کانون‌های وکلا در مسائل مربوط به نهاد وکالت

وی با اشاره به نقش مشورتی وکلا در کشورهای پیشرفته، اظهار کرد: اولین خواسته کانون وکلا این است که به ویژه در موضوعات نهاد وکالت در دستگاه‌ها مورد مشورت قرار بگیرند و دیگر خواسته آنها از دستگاه قضایی حفظ جایگاه نهاد وکالت است چرا که این نهاد یک نهاد مدنی است که در قانون اساسی هم مورد توجه قرار گرفته است.

رییسی با انتقاد از وجود هجمه‌های رسانه ملی و مطبوعات به وکلا خاطرنشان کرد: اوضاع وکالت و حمایت از این نهاد وخیم است چرا که متاسفانه برخی افراد مغرضانه در مورد وکلا می‌نویسند و هجمه‌هایی روا می‌دارند که باعث سخیف کردن و پایین آوردن نهاد وکالت می‌شود و نباید وجود اندک تخلف یا اشتباهی را در هر صنفی به پای همه آن صنف گذاشت.

قوه قضاییه نهاد وکالت را نادیده نگیرد

وی وجود نفرت‌پراکنی را به ضرر نظام دانست و تصریح کرد: این رفتارها باعث گسستن انسجام کشور خواهد بود و در این شرایط که کشور مورد انواع تهدیدها و تحریم‌هاست اتخاذ چنین رفتارهایی چندان مناسب نیست.

رییس کانون وکلای استان اصفهان با ابراز تاسف از عدم حمایت لازم از نهاد وکالت، گفت: این در حالی است که نهاد وکالت یکی از دستگاه‌های مهم در تحقق عدالت است.

وی با تاکید بر لزوم توجه دستگاه قضایی به قوانین حوزه وکالت گفت: نهاد وکالت یک نهاد قراردادی نیست بلکه قانونی است و تمام مباحث از آزمون دادن، گرفتن پروانه تا تخلفات و اخلاق حرفه‌ای یک وکیل در مقابل دستگاه قضا، مردم و موکل همگی در قانون درج شده است.

رییسی با انتقاد از وجود یک نهاد موازی خاطرنشان کرد: نباید کانون وکلا شاهد نادیده گرفتن از طرف قوه قضاییه باشد و به موازات آن نهاد دیگری فعالیت مشابه انجام دهد بلکه باید جایگاه قانونی قوانین را شناخت و اگر لازم به اصلاح است قوانین اصلاح شوند.

وی با اعلام آمادگی کانون وکلای اصفهان به عنوان کانونی پیشرو برای همکاری با قوه قضاییه افزود: به دلیل اهمیت حیثیت وکلا در قانون دادگاه و دادسرا برای رسیدگی به تخلفات وکلا پیش‌بینی شده و امکان ندارد گزارشی از یک تخلف به کانون رسیده باشد که در رسیدگی به آن کوتاهی کرده باشیم.

رییس کانون وکلای اصفهان همکاران قضایی باید شان وکیل را رعایت کنند، اظهار کرد: متاسفانه هنوز هم گزارشاتی مبنی بر بی‌احترامی و برخوردهای بد به وکلا در دادسراها را داریم که امیدواریم این روند کاهش یابد.

وی با ابراز تاسف از هجمه‌های شکل گرفته علیه نهاد وکالت گفت: آنچه واقعیت دارد این است که هر نهادی باید به عملکرد خود تکیه کند اما قطعا این هجمه‌ها در بدبین کردن جامعه تاثیر دارد و باعث سلب اعتماد جامعه و توهین به وکلا در محاکم می‌شود.

کد خبر 379906

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.