مخالف حذف آزمون وکالت هستیم/وکلا به موضوعات امنیتی و جاسوسی ورود نکنند

معاون حقوقی قوه قضاییه گفت: با حذف آزمون وکالت و هر دستگاهی اجازه گزینش نیروهای خود را دارد، اعتقاد قوه قضاییه بر این است وکیل باید به نفع موکلش تلاش کند اما نباید در موضوعات امنیتی یا جاسوسی که برای نظام مطرح است خود را مدافع چنین کسانی تصور کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آیت‌الله محمد مصدق عصر امروز (پنجشنبه) در نشست مقامات قضایی استان و اعضای هیئت مدیره کانون وکلای اصفهان در خصوص مسائل و موضوعات مطرح در نهاد وکالت اظهار کرد: رویکر ریاست جدید قوه قضاییه نسبت به تمام صنوف مختلف اعم از جامعه دانشگاهی، حوزوی وکلا و مشاوران دیدگاه مثبتی است و در آینده نزدیک تعاملات و ارتباطات بیشتری با این صنوف از جمله کانون‌های وکلای کشور خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه اعتقاد داریم اگر قانونی برای قشری تدوین می‌شود باید نظرات فرهیختگان آن صنف اتخاذ شود، تصریح کرد: اعتقاد ما بر این است که جامعه وکالت از قوه قضاییه جدا نیست و به همین دلیل از وکلا در کمیسیون‌های تشکیل شده استفاده می‌کنیم چرا که اعتقاد داریم همین وکلا در دانشگاه‌ها و دستگاه قضا حضور دارند و باید دستگاه قضا مشکلات را از زبان آنها بشنود.

قوه قضاییه موافق هجمه‌های رسانه‌ای در تخریب‌ نهاد وکالت نیست

معاون حقوقی قوه قضاییه در خصوص هجمه‌های رسانه‌ها به نهاد وکالت تصریح کرد: قوه قضاییه هیچ گاه راضی به این نبوده که رسانه ملی مطلب تخریب‌کننده‌ای از وکلا بگوید که جایگاه این قشر را خدشه‌دار کند به هیچ‌وجه نباید تصور کرد اگر رسانه‌ای مطلبی درباره نهاد وکالت را مطرح می‌کند قوه قضاییه با آن موافق است.

وی با اشاره به اینکه وکلا نباید طوری وانمود کنند که مدافع جاسوسان هستند، افزود: اعتقاد قوه قضاییه بر این است وکیل باید به نفع موکلش تلاش کند اما نباید وقتی موضوعات امنیتی یا جاسوسی برای نظام مطرح است وکلا خود را مدافع چنین کسانی تصور کنند و اینکه وکیلی برای مطرح شدن همصدا با جاسوس باشد معنایی ندارد هرچند چنین افرادی انگشت‌شمار هستند.

هر دستگاهی اجازه گزینش اعضای خود را دارد

آیت‌الله مصدق با اعلام مخالفت با موضوع حذف آزمون وکالت اظهار کرد: با حذف آزمون وکالت مخالفیم و اصلا عقل سالم هم با این امر مخالف خواهد بود چرا که عقل به هر دستگاهی اجازه گزینش نیروهای خود را می‌دهد و این گزینش همان رد شدن از آزمون است و قوه قضاییه به موقع در برابر این موضوع مخالفت خود را اعلام و از این امر دفاع می‌کند چرا که قطعا نهاد وکالت نیازمند آزمون، گزینش و تایید صلاحیت است.

وی با انتقاد از وجود برخی تعابیر در نهاد وکالت گفت: گاهی تعابیری چون وکیل دولتی یا وکیل غیردولتی را از کانون وکلا یا مرکز مشاوران می‌شنویم که استفاده از این تعابیر درست نیست و بهتر است بگوییم با فعالیت دو نهاد موازی موافق نیستیم نه اینکه چنین تعابیری استفاده کنیم و بهتر است تصمیم‌گیری در این زمینه را به قوه قضاییه بسپاریم و به طعنه زدن، شعار دادن و تنش‌ها در این زمینه پایان دهیم.

معاون حقوقی قوه قضاییه با بیان اینکه واقعا معنایی ندارد که در یک موضوع واحد دو نهاد موازی کار کنند، تصریح کرد: ساماندهی موسسات حقوقی در دستور کار است و به زودی این امر بررسی می‌شود همچنین استفاده از وکلا در مشاغل و صنوف هم در آینده نزدیک بیشتر می‌شود.

کد خبر 379899

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.