واردات سالانه ۴ میلیارد دلار  دانه‌های روغنی بی کیفیت در کشور

گلپایگان- مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح تولید دانه‌های روغنی کشور گفت: وزارت جهاد کشاورزی در راستای اقتصاد مقاومتی طرح ده ساله‌ای را برای تأمین ۷۰ درصد نیاز دانه‌های روغنی کشور تدوین کرده تا در داخل کشور تولید شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان گلپایگان، علیرضا مهاجر امروز (پنجشنبه) در حاشیه بازدید از مزارع شهرستان در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه دانه‌های روغنی تأمین کننده روغن غذایی انسان و گنجاله دام و طیور و پایداری غلات به ویژه گندم است، اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی در راستای اقتصاد مقاومتی طرح ده ساله‌ای را برای تأمین ۷۰ درصد نیاز دانه‌های روغنی کشور تدوین کرده تا در داخل کشور تولید شود.

وی افزود: سالانه ۴ میلیارد دلار روغن، گنجاله و دانه‌های روغنی وارد کشور می‌شود، اما از کیفیت لازم برای مصرف برخوردار نیست بنابراین تولید داخل علاوه بر تأمین نیاز روغن و گنجاله  در کشور سلامت جامعه را نیز در بردارد.

مشاور وزیر جهادکشاورزی و مجری طرح تولید دانه‌های روغنی کشور با بیان اینکه با آغاز کشت کلزا از نیمه دوم سال ۹۴  میزان ۴۶ هزار تن در کل کشور برداشت شد، افزود: سال گذشته برداشت آن به ۳۴۰ هزار تن رسید که هفت برابر افزایش داشت.

وی افزود: امسال پیش بینی برداشت کلزا ۵۰۰ هزار تن بود که البته با توجه به خسارت ناشی از سیل در استان گلستان، خوزستان، ایلام،  لرستان و مازندران حدود ۱۰۰ هزار تن برداشت این محصول را کاهش می‌دهد.

مهاجر با اشاره به اینکه با کشت محصولات سویا، آفتابگردان، گلرنگ، تخم پنبه و گنجد روغن داخل کشور تأمین می‌شود، گفت: امسال سطح زیر کشت کلزا ۲۱۰  هزار هکتار است و برای سال آینده پیش بینی ۸۰۰ هزار هکتار زیر کشت داریم و  لازم است کشاورزان، مسؤولان و کارشناسان جهادکشاورزی در استان‌ها در جهت تحقق این اهداف کمک کنند.

وی با بیان اینکه محصول کلزا مانند گندم توسط  شرکت دولتی بازرگانی خریداری می‌شود، گفت: اکنون بیش از ۸۵ درصد طلب کشاورزان پرداخت شده و مابقی آن نیز پرداخت می‌شود.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح تولید دانه‌های روغنی کشور گفت: کلزا امسال به قیمت سه هزار و ۴۳۹ تومان از کشاورزان خریداری می‌شود و سال زراعی آینده افزایش قابل توجهی خواهد داشت تا برای کشاورزان کشت آن با صرفه باشد.

کد خبر 379889

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.