پرسه تمساح های خجالتی در مرکز شهر پیشین/ ۴۰۰ هکتار از پناهگاه حیات وحش میانکاله سوخت

در بسته خبری محیط زیست این هفته ایمنا از پرسه تمساح ها در مرکز شهر پیشین سیستان و بلوچستان تا مشاهده سار صورتی و ممنوعیت تردد وسایل نقلیه فرسوده در کلانشهرها می خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ظهر روز شنبه ۲۵ خردادماه یک توله خرس قهوه ای در منطقه دراسله سوادکوه هنگامی که همراه مادر خود در حرکت بود از یک تپه به پایین سقوط کرد و کمی از مادرش فاصله گرفت. این توله خرس به دلیل سقوط کمی گیج بوده که در این حین مورد هجوم عده ای قرار گرفته و به طرز بی رحمانه ای با ضربات متعدد سنگ و چوب به شدت زخمی شد به طوری که با وجود تلاش محیط بانان برای رساندن به موقع توله خرس به دامپزشکی سمسکنده  متاسفانه در راه جان خود را از دست داد، متخلفان دو مرد ۳۰ و ۵۰ ساله بودند، انتشار تصاویر آزار و اذیت این توله خرس در فضای مجازیف واکنش های شدید دوستداران حیات وحش و محیط زیست را به دنبال داشت، در پی تشدید حساسیت ها روز دوشنبه ۲۷ خرداد مدیر کل محیط زیست استان مازندران از احضار شدن متخلفان به دادگاه خبرداد و گفت: محیط زیست استان مازندران همه پیگیری‌ها را انجام می‌دهد تا متخلفان به سزای عمل زشت خود که منجر به آسیب زدن به حیات وحش کشور و حریجه‌دار شدن روحیه شهروندان ایرانی شده است، برسند.

وی  با اشاره به اینکه مبلغ ضرر و زیان به خرس قهوه‌ای ۵۰ میلیون تومان است، گفت: برای چنین تخلفی در قانون هم جریمه نقدی و هم زندان پیش بینی شده است اما باید منتظر حکم قاضی باشیم.

تقدیر از بانوی سوادکوهی متعهد و دوستدار محیط زیست

در مراسمی از خانم شبنم فتاحی، بانوی سوادکوهی که در فیلم منتشر شده ضرب و شتم توله خرس مصدوم، با فریادهای متعهدانه خود از ضاربان خرس قهوه‌ای می‌خواهد که از پرتاب سنگ به این حیوان بی پناه دست بردارند، نیز تقدیر شد. در این مراسم که  ابراهیمی کارنامی مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران، حسین منفرد مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری مازندران، یزدانی فرماندار سوادکوه و جمعی از خبرنگاران و اصحاب رسانه حضور داشتند، از خانم شبنم فتاحی بانوی متعهد و دوستدار محیط زیست و حیات وحش تقدیر شد.

ابعاد آتش سوزی های عمدی برای به دام انداختن سنجاب ها بررسی می شود

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور ضمن تایید عمدی بودن برخی آتش‌سوزی‌ها در مناطق تحت مدیریت محیط زیست، زغال‌گیری و توسعه اراضی کشاورزی را مهمترین دلیل آتش‌سوزی‌های عمدی دانست و گفت: آتش‌زدن عمدی درختان بلوط با هدف به دام انداختن سنجاب‌ در دست بررسی است.

سرهنگ جمشیدمحبت‌خانی در پاسخ به این موضوع که آیا عده‌ای برای به دام انداختن سنجاب‌های زاگرس درختان را آتش می‌زنند، گفت: این موضوع جدیدی است که ما هم شنیده‌ایم. در حال بررسی ابعاد مختلف آن هستیم. به یگان محیط زیست استان تهران هم اعلام کرده‌ایم که نسبت به خرید و فروش سنجاب هوشیارانه عمل کنند. قطعاً با متخلفان این حوزه برخورد مقتضی صورت می‌گیرد.

با موافقت نمایندگان؛ تردد وسایل نقلیه فرسوده در کلانشهرها ممنوع شد

نمایندگان مجلس تردد حمل بار و مسافر توسط وسائط نقلیه موتوری پس از رسیدن به سن فرسودگی در کلانشهرها را ممنوع کردند.

نمایندگان در نشست علنی روز سه شنبه در جریان بررسی گزارش کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در خصوص طرح یک فوریتی ساماندهی بازار خودرو با ماده (۹) مکرر این طرح با ۱۶۱ رأی موافق، ۱۵ رأی مخالف و یک رأی ممتنع از مجموع ۲۱۶ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

بر اساس ماده (۹) مکررطرح مذکور تردد، حمل بار و مسافر توسط وسائط نقلیه موتوری پس از رسیدن به سن فرسودگی در کلانشهرها ممنوع است.

آبگیری ۷/۲میلیون مترمکعبی تالاب جازموریان در پی بارندگی های اخیر

به گفته وحید پورمردان، مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان وبلوچستان در پی بارندگی های اخیر در این استان حدود ۷/۲میلیون مترمکعب آب در تالاب جازموریان ذخیره سازی شد.

وی افزود: با وجود ورود این میزان آب اما هنوز ۳۰درصد از تالاب جازموریان آبگیری شده است که می توان گفت به نوعی جازموریان علیرغم اینکه ۱۰۰درصد آن داخل ایران قرار دارد اما باز هم مهجور مانده و باید به طور جدی تر و ویژه نگاه ها به این سمت معطوف شود.

به گفته پورمردان؛ ۴۹درصد جازموریان در داخل سیستان وبلوچستان و ۵۱درصد آن در استان کرمان قرار دارد اما در حال حاضر یکی از کانون های بحرانی ریزگرد محسوب می شود که اگر قدری بیشتر به آن توجه شود می تواند در کاهش این پدیده نقش موثرتری داشته باشد.

۴۰۰ هکتار از پناهگاه حیات وحش میانکاله سوخت

رئیس اداره حفاظت محیط زیست بهشهر، وسعت آتش سوزی در پناهگاه حیات وحش میانکاله را ۴۰۰ هکتار بیان کرد و از اطفای کامل آن خبر داد.

رضا زمان احمدی در این باره اظهار کرد: ظهر چهارشنبه آتش سوزی در پناهگاه حیات وحش میانکاله، منطقه‌ای بین میان قلعه و کانال خزینی آغاز شد که با همکاری مأموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان بهشهر، پرسنل شهرداری، بندر امیر آباد، منابع طبیعی شهرستان، نیروگاه شهید سلیمی نکا، کارکنان اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران، نیروهای امدادی و آتش نشانی ساری و اعزام تجهیزات و امکانات مختلف مانند لودر، بیل مکانیکی و … و با توجه به اینکه وزش باد و گستردگی آتش عملیات اطفا حریق را با مشکل مواجه کرده بود، پس از ۱۲ ساعت (یک بامداد امروز) آتش سوزی مهار شد.

زمان احمدی وسعت منطقه آتش سوزی را ۴۰۰ هکتار و پوشش گیاهی آن را ۳۰ درصد انار وحشی و ۷۰ درصد سازیل و تمشک اعلام کرد.

دادستان گلستان خروج آب از تالاب آلاگل برای کشاورزی را ممنوع کرد

دادستان مرکز استان گلستان گفت:  برای حفظ گونه های جانوری و جلوگیری از به خطر افتادن حیات پرندگان، خروج آب از تالاب بین المللی آلاگل ممنوع است.

وی تاکید کرد:  با کسانی که خلاف این دستور عمل کنند برخورد جدی صورت می گیرد.

بنابرگزارشی که  فعالان زیست محیطی از خروج آب تالاب آلاگل برای مصارف کشاورزی، به دادستانی داده بودند دادستان مرکز استان و معاونان او به همراه مسئولان محیط زیست استان از سه تالاب بین المللی آلاگل، آلماگل و آجی گل بازدید کرد. در این بازدید مسئولان محیط زیست پس از بیان دغدغه های خود، عنوان کردند:  با خروج آب از تالاب حیات جانداران به خطر خواهد افتاد و از دادستانی در رابطه با پیگییری این موضوع کمک خواستند.

رهاسازی یک لاک پشت و یک مار در زیستگاه های طبیعی اردستان

یک فرد لاک پشت و یک حلقه مار که از سوی دوستداران محیط زیست به اداره حفاظت محیط زیست اردستان تحویل داده شد در زیستگاه های این شهرستان رها سازی شدند. گفتنی است این دو وارد منزل شهروندان اردستانی شده بودند.

محموله پرندگان قاچاق در مرز شلمچه کشف شد

مأموران هنگ مرزی شهرستان خرمشهر در مرز شلمچه از یک تبعه عراقی که ۸۵ جوجه بلبل خرما را برای انتقال غیرقانونی در ساک خود جاسازی کرده بود، شناسایی و دستگیر کردند. این تبعه عراقی پس از بازداشت به پرداخت خسارت به ازای هر پرنده ۲میلیون ریال و در مجموع ۱۶۴ میلیون ریال محکوم شد.

حضور تمساح های خجالتی در مرکز شهر پیشین سیستان و بلوچستان

 بهزاد دهواری رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سرباز گفت: در پی افزایش آب سد پیشین، پر آب شدن سرشاخه های ورودی آب بخصوص سرشاخه ورودی آب شهر پیشین و مشاهده شدن چند سر تمساح در حد فاصل آب نمای لکسر در مرکز شهر در راستای حفاظت از این گونه جانوری و پیشگیری از خطرات احتمالی برای شهروندان جلسه ای با قید فوریت با حضور مسئولان بخش در محل بخشداری بخش پیشین تشکیل شد.

وی افزود: تمساح پوزه کوتاه یک گونه جانوری تا حدودی خجالتی بوده و کمتر به مناطق مسکونی نزدیک می شود از اینرو در جلسه مذکور علل نزدیکی این گونه به مناطق مسکونی و حضور در آبنمای مرکز شهر مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت .

باتوجه بررسی های میدانی انجام شده مشخص شد که در اطراف منطقه مورد بحث مراکز عرضه نگهداری و فروش مرغ زنده وجود دارد که ضایعات این مراکز به حاشیه رودخانه ریخته می شود و همچنین در این منطقه  حیواناتی از قبیل سگ های ولگرد، خدنگ و روباه که مورد تغذیه تمساح قرار می گیرند وجود دارند که این موضوع سبب گردیده  که تمساح ها جهت تغذیه به این قسمت از رودخانه بیایند.

۱۵ سال حبس و دیه برای ضارب دو محیط بان مازندرانی

دادگستری استان مازندران اعلام کرد که ضارب ۲ محیط بان این استان به ۱۵ سال حبس و پرداخت دیه محکوم شده اند. این ضارب شکارچی فروردین ماه سال ۹۶ با شلیک مستقیم رئیس پارک ملی پابند شهرستان نکاء در شرق مازندران و محیط بان همکارش را زخمی کرده بود. فرد ضارب که با شلیک پنج تیر ساچمه ای از تفنگ شکاری، دو محیط بان را هنگام وظیفه مصدوم کرد، دارای سوابق متعدد کیفری نیز بود.

 مشاهده سار صورتی در شهرستان بن چهارمحال و بختیاری

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری از ثبت مشاهده یک گونه‌ پرنده با نام سار صورتی در برای نخستین بار در این استان خبر داد و گفت: سار صورتی با نام علمی (Sturnus Roseus) بسیار مشابه سار معمولی است، گرچه پرواز آنها مختصری با هم تفاوت دارد به طوریکه این پرنده دارای پر و بال صورتی با سر، گردن، بال‌ها و دم‌ سیاه براق و کاکل مشخص، منقار زرد نارنجی(در زمستان قهوه‌ای) و پاهایش صورتی است.

شمار گونه پرنده های استان چهارمحال و بختیاری، بر اساس بررسی‌های پروژه‌های ملی و بین‌المللی و مشاهدات صحرایی اخیر به ۲۶۵ گونه رسیده است.

کد خبر 379882

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.