جریان دائمی زاینده رود و آب گیری گاوخونی مانع تولید ریزگرد است

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: اولین و مهمترین راه رفع این مشکل در هوای اصفهان این است که می بایست جریان زاینده رود به روال قبلی خود بازگردد و کشاورزی در مناطق شرق اصفهان توسعه پیدا کند.

حیدر علی عابدی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهارکرد: علت اصلی وجود ریز گردها در هوای اصفهان این است که در منطقه شرق اصفهان کویر پیشروی کرده و می بایست در جهت بیابان زدایی فعالیت هایی اعم از کاشت درختانی که مانع از بیابان زایی شود انجام شود، فعالیت هایی که تا به حال انجام شده کافی نبوده، در صورتی که چندین هکتار درختان جنگلی بدون نیاز به آب کاشته شده مانند گیاه تاغ که در شرق اصفهان کاشته شده است اما کافی نبوده است.

وی افزود: معادن شن و گچ  که در شرق اصفهان وجود دارد قطعا در ایجاد ریزگردها تاثیر گذار هستند و یکی از اصلی ترین دلایل وجود ریز گردها در هوای اصفهان نیز به دلیل خشکی زاینده رود است که اتفاق افتاد و در شرق اصفهان باعث تبدیل شدن زمین های کشاورزی به زمین های بایر و کویری شد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اولین و مهمترین راه رفع این مشکل در هوای اصفهان این است که می بایست جریان زاینده رود به روال قبلی خود بازگردد و همچنین کشاورزی در مناطق شرق اصفهان توسعه پیدا کند و همچنین منابع طبیعی نیز می بایست به کاشتن گیاهان بدون نیاز به آب روی آورد و می بایست به صورت جدی صنایع و معادن شرق اصفهان جمع آوری شود و همچنین  اساسی ترین راه جلوگیری از توسعه ریز گردها آب گیری تالاب گاو خونی است.

حیدر علی عابدی خاطر نشان کرد وزیر نیرو در سفر به اصفهان خبر از تشکیل ستاد زاینده رود در اوایل تیر ماه با حضور کارشناسان اصفهانی داد.

کد خبر 379866

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.