ریزگردها نمای آثار تاریخی اصفهان را تهدید می‌کند

عضو هیئت علمی دانشکده مرمت دانشگاه اصفهان گفت: ریزگردها یا غبار که امروز و چند روز پیش در اصفهان شاهد آن بودیم وقتی روی آثار تاریخی می‌نشینند موجب می‌شود که گرد روی آن‌ها بماند و بدنه‌ها را تیره کند.

داریوش حیدری در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: ذرات معلق در هوا دو دسته هستند؛ یک دسته آن‌ها از دودکش‌های صنعتی مثل کارخانه‌ها وارد هوا می‌شوند و روی بدنه‌های آثار تاریخی می‌نشینند.

عضو هیئت علمی دانشکده مرمت دانشگاه اصفهان با بیان اینکه این دسته از ذرات در کلانشهر ها بیشتر مشاهده می‌شوند، ادامه داد: این ذرات وقتی با باران توام می‌شود باران اسیدی تولید می‌کند و در بسیاری از شهرهای صنعتی به خصوص شهرهای اروپایی شاهد آسیب‌هایی چون خوردگی و فرسودگی آثار تاریخی توسط این باران‌ها هستیم.

وی با اشاره به دسته دوم ذرات معلق در هوا گفت: ریزگردها یا غبار که امروز و چند روز پیش در اصفهان شاهد آن بودیم وقتی روی بدنه‌های آثار تاریخی می‌نشینند مانند این است که گرد پس از چند روز روی یک ظرف در خانه می نیشیند نشستن این غبار روی آثار تاریخی موجب می‌شود که گرد روی آن‌ها بماند و بدنه‌ها را تیره کند.

حیدری افزود: پس از این غبار وقتی باران بیاید گردها بیشتر به بدنه آجری آثار تاریخی می‌چسبد و جرم گرفتگی و تیرگی نماهای آثار تاریخی را به وجود می‌آورد.

عضو هیئت علمی دانشکده مرمت دانشگاه اصفهان در پاسخ به این سؤال که آیا می‌توان این تیرگی‌ها را پاک کرد، گفت: قطعاً می‌توان با پمپ هوا بدنه‌ها را تمییز کرد ولی آثاری چون عالی قاپو که حجم و مقیاس بزرگی دارد را نمی‌توان به آسانی پاک کرد چرا که این کار زمان بر و هزینه بر است.

کد خبر 379858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.