نگاه مشتری‌گونه به کودکان نداشته باشید

معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان گفت: در خانه‌های بازی نباید به کودک به عنوان یک مشتری نگاه کرد و با نگاه اشتغالزایی و توجه صرف به درآمدزایی از نیازهای روانی و عاطفی کودکان غلفت شود.

مجتبی ناجی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص لزوم توجه به مباحث تربیتی اعطای مجوز به خانه‌ها و مکان‌های بازی کودکان، اظهار کرد: مجوز خانه‌های بادی عمدتاً به وسیله ارگان‌هایی غیر از بهزیستی صادر می‌شود و بیشتر روی فعالیت‌های حرکتی و جسمی کودکان مانند بازی با وسایل تفریحی و استفاده از وسایل اسباب بازی، پارک بادی و غیره است.

وی با اشاره به اینکه اولویت اولیه این نوع مکان‌های بازی برنامه‌های شناختی، ذهنی و توجه به مسائل فرهنگی بچه‌ها نیست، تصریح کرد: موسسان این مراکز بازی معتقدند این مکان‌ها با مهدکودک متفاوت است و تنها کودکانی که به آنها مراجعه می‌کنند زیر شش سال هستند اما در واقع تنوع سنی کودکانی که به آنها مراجعه می‌کنند  گسترده‌تر از این است که بگوییم تنها مخصوص کودکان زیر شش سال است.

 معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان با تاکید بر اینکه ارگان‌های صادرکننده مجوز استناداتی دارند، تصریح کرد: هر دستگاهی که پروانه فعالیت برای مجموعه‌ای صادر می‌کند به استناد قوانین بالادستی خود این کار را می‌کند گاهی اوقات دیده شده که برخی صنوف غیرمرتبط به بخش‌هایی ورود می‌کنند که در صلاحیت آنها نیست و تنها به موضوع اشتغالزایی و درآمدی آن توجه می‌کنند.

وی با بیان اینکه وقتی مداخلات غیرتخصصی صورت می‌گیرد عوارض و پیامدهای آن گریبانگیر بهزیستی می‌شود، گفت: مردم در حد لازم دقت نمی‌کنند و بچه‌ها را اگرچه برای بازی می‌برند اما باید دقت کنند که از دید تربیت عمومی رشد یکپارچه کودک مدنظر است و رشد حرکتی، ذهنی‌شناختی و غیره به هم مرتبط هستند و در این مکان‌ها باید به تمام امور دقت کنند.

ناجی با تاکید بر اینکه باید صدور مجوز در خصوص امور کودکان به وسیله ارگان‌های مرتبط انجام شود، افزود: باید این کار توسط دستگاه‌هایی صورت بگیرد که نیرو، کارشناس و امکانات لازم را دارند و در این زمینه و اطلاعات تخصصی لازم را در اختیار دارند.

وی با اشاره به غفلت برخی دستگاه‌ها در خصوص امور کودکان تصریح کرد: بعضی دستگاه‌ها تنها از یک جنبه به این منظر نگاه می‌کنند و غافل از این هستند که ممکن است در آن محیط بچه‌ها تعاملات اجتماعی برقرار کنند و یا روابطی ایجاد کنند که به سلامت روانی کودکان در دراز مدت آسیب وارد کند.

تنها مرجع رسمی صدور مجوز در حوزه فعالیت کودک بهزیستی است

معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان با تاکید بر اینکه تنها دستگاه رسمی و قانونی برای صدور مجوز در حوزه کودک سازمان بهزیستی کشور است، خاطرنشان کرد: دستگاه دیگری صلاحیت این مداخله را ندارد حتی موسساتی مانند دارالقرآن‌ها هم در بخش فعالیت کودکان و ایجاد مهدکودک باید مجوز جداگانه‌ای از بهزیستی بگیرند.

وی با اشاره به لزوم توجه به کار تخصصی گفت: امروز وقتی یک فیلم معمولی می‌سازند چندین کارشناس شامل کارشناسان مذهبی، حقوقی، انتظامی و غیره در مورد آن نظر می‌دهند پس ما نمی‌توانیم بگوییم چون سخت افزارش را در دستگاهی داریم صفر تا صد کار را به عهده بگیریم بدون اینکه به جنبه‌های آموزشی توجه کنیم چه بسا ممکن است مداخلات غیرموثر در حوزه کودک موجب آسیب‌های دیگر شود.

خانه‌های بازی نباید از موضوعات تربیتی غفلت کنند

ناجی با بیان اینکه مسئول فنی مهدهای کودک باید تحصیلات مرتبط دانشگاهی داشته باشند، اظهار کرد: این به دلیل سروکار داشتن آنها با کودک است چرا که کار کردن در این حوزه شناخت کودک است و نباید به کودک به عنوان یک مشتری نگاه کرد همانطور که خیلی از ارگان‌ها تنها نگاه درآمدی و بهره کشی به این حوزه دارند.

وی با بیان اینکه خانه‌های بازی بیشتر با نگاه اشتغالزایی تاسیس می‌شوند، افزود: نباید با توجه صرف به درآمدزایی از نیازهای روانی و عاطفی کودکان غلفت کنند مثلا در مجموعه پارک بادی ممکن است گروه سنی تفکیک نشوند که این یک عارضه است و باید تقسیم‌بندی سنی انجام شود اما در پارک بادی کسی که سرمایه گذاری کرده دنبال برگشت سرمایه است و هدف اول او داشتن توجیه اقتصادی این کار است.

این روانشناس با انتقاد از اختلاط کودکان در سنین متفاوت در خانه‌های بازی یا پارک‌های بادی گفت:  وقتی کودک ۱۲ ساله و شش ساله یک جا بازی کنند برای کودک تبعات دارد چرا که تکرار بازی با کودک ۱۲ یا ۱۳ ساله که به بلوغ نزدیک شده با بچه‌های خردسال در یک جا ممکن است آسیب‌های روانی به دنبال داشته باشد.

ناجی با تاکید بر اینکه تحقیقات نشانگر لزوم توجه به اقدامات پیشگیرانه در سطوح پیش دبستانی است، اظهار کرد: حال تصور کنید ما این حوزه حساس را در اختیار کسانی می‌گذاریم که به دنبال اشتغالزایی و تولید شغل هستند و فقط به توجیه اقتصادی آن اولویت می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه ممکن است این تداخلات کودکان عوارضی در پی داشته باشد، خاطرنشان کرد: برخی مشکلات در کوتاه مدت ممکن است عوارض خود را نشان ندهد و ممکن است در این خانه‌های بازی اختلالات جنسی کودکان هم وجود داشته باشد که این امر از چشم کسانی که این مکان‌ها را اداره می‌کنند دور بماند چرا که تنها نگاه اشتغالزایی و درآمدزایی داشته‌اند.

معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان با تاکید بر اینکه نباید تعصب سازمانی داشته باشیم، گفت: به هر حال باید یک ارگان که متولی کودک است مانند بهزیستی یا آموزش و پرورش متولی امور کودکان باشد و مجوزات لازم در حوزه فعالیت‌های کودکان را صادر و به سلامت این حوزه توجه کند.

کد خبر 379850

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.