خواب ناکافی چه تاثیری بر سلامت پوست دارد؟

عوامل مختلفی نظیر قرار گرفتن در معرض نور خورشید و یا مصرف بعضی غذاها و چگونگی کیفیت و کمیت خواب می‌تواند بر سلامت پوست افراد تاثیرگذار باشد.

به گزارش ایمنا، زمانی که خواب هستیم، کل بدن از جمله پوست در حال استراحت است. اگر به میزان کافی استراحت نکنیم، آسیب دیدگی و التهاب پوست به خوبی بهبود نمی یابد. کمبود خواب ممکن است در روند بهبود زخم‌ها اختلال ایجاد کند، التهاب پوست را افزایش دهد و حتی منجر به بروز آکنه شود. در این گزارش شما را با تاثیر خواب بر سلامت پوست آشنا می‌کنیم.

خواب ناکافی باعث خشک‌شدن پوست می‌شود

پوست وسیعترین اندام بدن است و مانعی در برابر محیط بیرونی محسوب می شود. خارجی‌ترین لایه پوست به عنوان یک محافظ در برابر از دست دادن بیش از حد آب عمل می کند، اما زمانی که به میزان کافی نخوابید، ممکن است این اندام قادر به انجام درست وظیفه خود نباشد. از این رو، خواب ناکافی می تواند به از دست رفتن آب بیشتر منجر شود و احتمال خشکی پوست را افزایش دهد.

کمبود خواب، ضخامت پوست را کاهش می‌دهد

کمبود خواب می تواند سطوح هورمون رشد شما را کاهش دهد. بدن انسان طی چند ساعت نخست خواب، هورمون رشد ترشح می کند، از این رو، خواب ناکافی ممکن است به تولید ناکافی هورمون رشد منجر شود. کاهش تولید این هورمون می‌تواند ضخامت پوست را کاهش دهد. در نتیجه، کلاژن و بافت انعطاف پذیر ممکن است شکسته شده و این شرایط موجب شل شدن پوست و بروز چین و چروک شود.

 قرمزی چشم ها و سیاهی زیر چشم 

برخی از نشانه های آشکار کمبود خواب شامل قرمزی چشم ها و سیاهی زیر چشم می شود. زمانی که به میزان کافی نخوابید، چشم های شما قرمز و متورتر می شوند، حلقه های تیره زیر چشم ها شکل  می‌گیرد و پوست، رنگ پریده‌تر به نظر می رسد. زمانی که در آینه به صورت خود نگاه می کنید ممکن است متوجه این نشانه های خستگی شوید، اما پژوهش ها نشان داده است که این حالت خستگی نشانه ای شایع از کمبود خواب است. سیاهی زیر چشم ممکن است تا حدی با ژنتیک در ارتباط باشد اما کمبود خواب می تواند آن را تشدید کند زیرا موجب جمع شدن خون در رگ های زیر چشم می شود.

منبع: عصر ایران

کد خبر 379840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.