۲ تیر ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۰
چگونه ذهن را آرام کنیم؟

تنفس عمیق یکی از راهکارهای مفید برای بهبود عملکرد ذهن، کاهش فشار خون و ایجاد آرامش است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، یکی از پیامدهای زندگی پرمشغله، افزایش استرس‌های روزانه است، به گونه‌ای که امروزه داشتن ذهن آرام تقریبا به یک رویا تبدیل شده‌ و مقابله با تنش‌های روزانه، کاری دشوار  به نظر می‌رسد. در این گزارش شما را با روش‌های ساده برای آرام‌کردن ذهن و کاهش استرس آشنا می‌کنیم. 

تنفس عمیق 

 نفس کشیدن یک فرآیند مداوم و همیشگی است که بدون آن امکان حیات وجود ندارد اما تنفس عمیق که باعث ایجاد آرامش می‌شود، نیاز به مراقبت و آگاهی بیشتری دارد. این نوع تنفس باید به صورت آرام و منظم و مطابق با ریتم خاصی انجام شود. توصیه می‌شود افراد برای آرامش ذهن به جای نفس‌های کوتاه و سریع،  آرام و عمیق‌ نفس بکشند. تنفس کنترل‌ شده، باعث عملکرد بهتر ذهن و بدن، کاهش فشار خون و ایجاد آرامش می‌شود. برای شروع افراد باید دست خود را بر روی شکم قرار دهند، ابتدا نفسی عمیق بکشند، چهار ثانیه آن را نگه‌دارند و پس از هشت ثانیه نفس را خارج کنند. 

 نگاه کردن به شنای ماهی‌ها

افرادی که آکواریوم‌ خانگی دارند با نگاه کردن به ماهی‌ها، آرامش بیشتری را تجربه می‌کنند؛ علم پزشکی نیز این موضوع را تایید کرده است. بررسی‌های محققان در مورد نگاه کردن به شنای ماهی‌ها نشان می‌دهد که این کار موجب بهبود وضعیت ذهنی افراد سالخورده می‌شود و رفتارهای مخرب را در مبتلایان به آلزایمر درمان می‌کند. نگاه کردن به ماهی ها علاوه بر تاثیر آرامش بخش، کاهش ضربان قلب و فشار خون را به همراه دارد.

گوش دادن به موسیقی

فقط انجام پنج دقیقه تمرینات هوازی مانند یک پیاده‌روی سریع، می‌تواند ذهن را آرام کند. ورزش کردن باعث افزایش ترشح آندورفین‌ می‌شود که این کار نقش موثری در ایجاد حس خوب، بهبود اوضاع روحی، تمرکز و خواب افراد دارد. از دیگر راهکارهای آرام کردن ذهن، گودادن به موسیقی است. این فعالیت مغز را آرام می‌کند، در نتیجه نورون‌های ناحیه آمیگدال مغز  کم‌تر تحریک شده و سیگنال‌های کمتر به قسمت‌های دیگر مغز ارسال می‌شود. علاوه بر این گوش دادن به موسیقی، راهکاری مناسب برای منحرف‌کردن حواس در هنگام درد است، در این صورت افکار کمتری به ذهن راه می‌یابد.

کد خبر 379838

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.