۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰
دیابت و رژیم‌های غذایی آن

افراد مبتلا به دیابت باید به دنبال رژیم‌های غذایی سالمی برای حفظ تندرستی خود باشند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، یک رژیم غذایی صحیح به کنترل قند خون و حفظ وزن متعادل کمک می‌کند. چندین برنامه غذایی معروف و محبوب برای مدیریت قند خون و وزن وجود دارد. اما بهتر است افراد یک نوع رژیم با غذاهای دلخواه برای خود انتخاب کنند. در ادامه شما را با بعضی رژیم‌های غذایی مناسب برای بیماران دیابتی آشنا می‌کنیم.

اصول اولیه رژیم غذایی

برای انتخاب یک رژیم غذایی صحیح ابتدا باید مقدار غذا و کالری‌های دریافتی را در نظر گرفت. حذف غذاهای سرخ کردنی، شیرینی‌ها، نوشابه‌ها و هر خوراکی چرب یا شور دیگر از رژیم غذایی و مصرف سبزیجات، غلات کامل، پروتئین بدون چربی، لبنیات کم چرب، میوه و چربی‌های سالم به جای آن‌ها، یکی از اصول اولیه رژیم‌های غذایی سالم است. پزشک نیز می‌تواند در انتخاب یک رژیم غذایی مناسب به افراد کمک کند.

رژیم‌های غذایی با کربوهیدرات پایین

مبتلایان به دیابت مجبور به حذف کامل کربوهیدرات از رژیم غذایی خود نیستند. این افراد برای محدود کردن میزان کربوهیدرات موجود در رژیم غذایی، تنها کافی است با پزشک خود مشورت کنند. مزایای رژیم غذایی حاوی کربوهیدرات پایین برای مبتلایان به دیابت نوع دوم همچنان در حال بررسی است، اما نتایج یک مطالعه نشان داده است که این سبک خوردن، اولین گام برای مدیریت دیابت است، زیرا باعث کاهش واقعی گلوکز خون می‌شود.

رژیم غذایی مدیترانه ای

یک رژیم غذایی مدیترانه‌ای سالم  دارای مقادیر زیادی میوه و سبزی و همچنین ماهی، گوشت مرغ، آجیل‌، روغن زیتون، حبوبات و غلات کامل است. در این رژیم غالباً گوشت قرمز، کره و نمک مصرف نمی‌شود. نتایج بررسی‌های محققان نشان داده‌ است که رژیم غذایی مدیترانه‌ای به کنترل سطح قند خون کمک می‌کند.

رژیم غذایی دَش (Dash Diet)

این برنامه غذایی به کاهش فشار خون کمک می‌کند، زیرا بر مصرف میوه‌ها، سبزیجات، لبنیات کم چرب، غلات کامل، گوشت بدون چربی، ماهی، آجیل‌ها و لوبیا تاکید دارد. رژیم غذایی دش مصرف متعادل مقداری شیرینی را نیز مجاز می‌شمرد. یافته‌های پژوهشگران در سال ۲۰۰۱ نشان دادپیروی از این رژیم غذایی همراه با ورزش و کاهش وزن، حساسیت به انسولین را بهبود می‌بخشد.  

رژیم زون (Zone Diet)

هدف این رژیم حفظ سطوح قند خون است؛ وعده‌های غذایی آن شامل ۴۰ درصد کربوهیدرات، ۳۰ درصد پروتئین و ۳۰ درصد چربی است. کربوهیدرات‌ها بر اساس شاخص گلوکز در گروه‌های خوب یا بد رتبه‌بندی می‌شود. در این برنامه، غذاهایی مثل مرغ وجود دارد، اما سیب‌زمینی و زرده تخم مرغ توصیه نمی‌شود. نتایج یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ نشان داد این رژیم غذایی تاثیر مثبتی در کنترل گلوکز خون و اندازه دور کمر دارد؛ بنابرین گزینه مناسبی برای مبتلایان به دیابت است، اما افرد قبل از شروع آن باید با پزشک خود مشورت کنند.

کد خبر 379834

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.