شهر در وضعیت تعطیل قرار دارد/ مدیریت بحران استان جدی‌تر به مسئله ورود کند

رییس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: شاخص ۴۹۰ نه تنها برای گروه‌های حساس که برای همه شهروندان بسیار خطرناک و غیرقابل جبران است و مدیریت بحران استان باید بسیار سریع‌تر و ملموس‌تر به این موضوع ورود کند.

کوروش محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص وضعیت ناسالم و خطرناک هوای اصفهان اظهار کرد: ظاهراً دیروز و دیشب این طوفانی بودن هوا از اردستان شروع و به اصفهان منتقل شده است.

وی با اشاره به وضعیت بسیار خطرناک هوای امروز اصفهان افزود: مدیریت بحران استان باید بسیار سریع‌تر و ملموس‌تر در این موضوع ورود کند چون به واقع امروز شهر در وضعیت تعطیل قرار دارد.

رییس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه این هوا با شاخص ۴۹۰ نه تنها برای گروه‌های حساس که برای همه شهروندان بسیار خطرناک و تبعات آن غیرقابل جبران است، تصریح کرد: برخی اقدامات و تدابیر در ارتباط با زاینده‌رود نیاز است تا به کنترل ریزگردها کمک کند و باید مدیریت کلان استان و دستگاه‌های مرتبط و حتی مدیریت بحران کشور به این امر ورود کنند.

محمدی با تاکید بر فرااستانی بودن این موضوع افزود: این وضعیت حتی می‌تواند به سایر استان‌ها هم آسیب وارد کند کما اینکه نه تنها در اصفهان که کل استان را دربر گرفته است و تبعات این گونه آلودگی‌ها می تواند کشوری باشد و دامنه آن هر روز گسترده‌تر شود.

وی با تاکید به لزوم ورود جدی مدیریت بحران کشور به این موضوع گفت: همه آمارها رصد می‌شود و مانیتورینگی که در ستاد بحران کشور است لحظه به لحظه وضعیت اقلیمی کشور در آن قابل مشاهده است. استان اصفهان این مطالبه را از مدیریت بحران دارد که در زمانی که ما به شاخص آلودگی ۴۷۰ رسیده‌ایم این موضوع با شدت بررسی شود.

 رییس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر لزوم شناسایی مناطق کویری که مستعد ایجاد ریزگردها و ذرات معلق هستند، اظهار کرد: این مناطق باید از قبل شناسایی شوند و در فصولی که همچنان درگیر بادها و طوفان‌های سختی نشدیم برای کنترل وضع مناطق کویری تدبیر شود و اگر هزینه‌ای لازم است باید درخواست و اعتبارات لازم برای این امر پیش‌بینی شود.

وی با انتقاد از وضعیت اخیر خاطرنشان کرد: نباید بنشینیم تا آلودگی و شاخص کیفیت هوا از مرز خطرناک بگذرد و اگر در زمان سال تحصیلی هستیم بگوییم مدارس و اداره‌ها را تعطیل کنیم این به واقع تدبیر نیست.

محمدی با ابراز خرسندی از تعطیل بودن مدارس گفت: از شهروندان محترم تقاضا داریم مراقب باشند که جز برای موارد ضروری بیرون نیایند و ترددها را تا حد امکان به خصوص ترددهای موتوری و وسایل نقلیه را محدود کنند که بتوانیم از این بحران عبور کنیم و با مشکلات جدی برای سلامت شهروندان مواجه نشویم.

وی در خصوص مطالبه مردم و شورای شهر گفت: مطالبه جدی که به اطلاع نمایندگان مجلس رساندیم این است که جاری بودن آب زاینده‌رود باقی بماند حتی اگر خروجی آن را کمتر کنند اما همان مقدار آب کم در زاینده رود برای مردم باقی بماند.

زاینده‌رود برای باقی ماندن نیاز به مدیریت بیشتر دارد

رییس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: براساس اطلاعاتی که اعلام شد حدود ۷۹۰ مترمکعب آب پشت سدزاینده رود ذخیره داریم که با این حجم آب ذخیره شده زاینده‌رود می تواند جاری باشد بنابراین اگر تدبیری لازم است برای سال آینده آبی بهتر است در مدیریت مصرف اعمال کنند نه در محدودسازی آب زاینده‌رود مظلوم که هم محیط زیستش و هم حقابه اصلی آن از بین رفته است.

وی با بیان این که بستن آب زاینده‌رود یک صدمه و آسیب جدی به شهر اصفهان است، اظهار کرد: تالاب گاوخونی در عین مظلومیت همچنان خشک است و نفس‌های آخرش را می‌کشد و این خطر برای محیط زیست و اکوسیستم منطقه جدی است و درخواست ما از متولیان امر این است که زاینده‌رود را مدیریت کنند تا باقی بماند چرا که با پاک کردن صورت مسئله کاری حل نمی‌شود بلکه آسیب‌ها وعوارض جدی‌تری برای جامعه ایجاد می‌شود.

کد خبر 379833

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.