راهکارهای پرهیز از مسمومیت غذایی در فصل تابستان

هر سال افراد بسیاری در سراسر جهان به بیماری‌های ناشی از مسمومیت‌های غذایی مبتلا می‌شوند اما خطر مواجه شدن با این مشکلات در ماه‌های گرم سال افزایش می یابد.

به گزارش ایمنا، اگر غذا به طور مناسب نگهداری نشود، در معرض آلوده شدن توسط عوامل بیماری‌زای عفونی قرار می‌گیرد.  وسایل آشپزخانه کثیف نیز می تواند باعث آلودگی غذا و مسمومیت افراد شود. در این گزارش شما را با راهکارهای موثر برای کاهش خطر ابتلا به مسمومیت‌ غذایی در فصل تابستان آشنا می‌کنیم.

سبزی‌های آماه را دوباره بشویید

برخی محصولات غذایی مانند سبزی‌های برگدار (اسفناج، کلم، کاهو و غیره) به صورت پیش شسته در دسترس هستند، اما آن ها می توانند از خطرناک‌ترین گزینه ها برای مصرف باشند. سبزی های سالادی برش خورده نیز  می تواند باعث ایجاد مشکلات گوارشی شود زیرا برش های ایجاد شده، آن ها را هرچه بیشتر نسبت به نفوذ باکتری ها آسیب پذیر میکند. نیازی نیست تا خود را از مصرف سالاد و سبزی ها محروم کنید، اما محصولات پیش شسته را یک بار دیگر بشویید.

از منطقه خطر آگاه باشید

منطقه خطر برای تکثیر باکتری ها دماهای بین ۴۰ تا ۱۴۰ درجه فارنهایت (۴.۵ تا ۶۰ درجه سلسیوس) است، از این رو، باید به مواجهه محصولات فسادپذیر با این محدوده دمایی توجه داشته باشید. محصولات فسادپذیر که بیش از دو ساعت در دمای اتاق رها می شوند می توانند به یک خطر سلامت تبدیل شوند. اگر فاصله خانه تا محل خرید زیاد است، از کیف های عایق دما یا یک خنک کننده برای نگهداری  این محصولات  استفاده کنید. در دمای گرم محصولات خریداری شده را در صندوق عقب خودرو قرار نداده و آنها را داخل خودرو بگذارید زیرا روشن کردن کولر می تواند به خنک نگه داشتن آنها کمک کند.

یخ زدایی ایمن انجام دهید

روش های معمول یخ زدایی مواد غذایی مانند رها کردن گوشت یا مرغ روی پیشخوان آشپزخانه یا استفاده از آب داغ گزینه های ناایمن محسوب می شوند زیرا زمانی که دمای این مواد غذایی به بیش از ۴۰ درجه فارنهایت (۴.۵ درجه سلسیوس) می رسد، باکتری ها می توانند تکثیر شوند. بهتر است مواد غذایی منجمد را ۲۴ ساعت قبل از استفاده در یخچال قرار دهید تا یخ زدایی آن ها به آرامی صورت گیرد. در صورت استفاده از آب سرد باید هر ۳۰ دقیقه یک بار آب را عوض کنید تا از سرد  ماندن آن اطمینان حاصل شود. همچنین، شما می توانید بدون یخ زدایی پخت را انجام دهید که البته می تواند زمان پخت را حدود ۵۰ درصد افزایش دهد.

ظروف مواد غذایی را بررسی کنید

محصولات کنسروی یا مواد غذایی که در ظرف های شیشه ای قرار دارند در محیط استریل پردازش شده اند و پیش از باز شدن درب آن ها برای مدت طولانی قابل نگهداری هستند. باد کردن درب قوطی کنسرو یا ظرف شیشه ای ممکن است به آلوده شدن غذا اشاره داشته باشد. درهای ترک خورده یا شل نیز می توانند به از بین رفتن وکیوم محصول و آلودگی احتمالی آن اشاره داشته باشند. شیشه ها و قوطی های مواد غذایی را پیش از خرید به خوبی بررسی کنید.

منبع: عصر ایران

کد خبر 379827

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.