نبود فضای اشتراکی ضربه سنگینی به گردشگری اصفهان زده است

معاون فرهنگی شهردار گفت: در زمینه گردشگری باید به یک فرآیند مشترک بین خواهرخوانده ها برسیم، نبود این فضای اشتراکی در گردشگری ضربه سنگینی به این صنعت در اصفهان زده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد عیدی در نشست مشترک با نمایندگان خواهرخوانده های اصفهان که صبح امروز _پنجشنبه ۳۰ خرداد ماه_ در باغ زرشک برگزار شد، اظهار کرد: اقتصاد فرهنگ مقوله ای بسیار حساس است، خواهرخوانده های ما نیز به این اقتصاد وابستگی زیادی دارند. ایجاد فضای گفت‌وگویی بیشتر بین شهرهای خواهرخوانده به فعالیت‌های هنری منجر خواهد شد و برای رسیدن به آن باید همه دست به دست هم بدهیم.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان ادامه داد: در تمام زمانی که بین این شهرها قرارداد خواهرخواندگی امضا شده، همه به طور مجزا به برنامه ریزی گردشگری پرداخته اند. در زمینه گردشگری باید به یک فرآیند مشترک بین خواهرخوانده ها برسیم، نبود این فضای اشتراکی در گردشگری ضربه سنگینی به این صنعت در اصفهان زده است.

وی با بیان اینکه "زیرساخت های گردشگری شاید در اصفهان جوابگوی نیاز نیست، اما اگر فضا مهیا شود از ظرفیت سرمایه گذاری خواهرخوانده ها استفاده خواهد شد" تاکید کرد: سه پیشنهاد برای راهبرد گردشگری بین خواهرخوانده ارائه خواهم داد که اولین پیشنهاد ایجاد برنامه مشترک گردشگری با خواهرخوانده هاست.

عیدی افزود: دومین پیشنهاد استفاده از ظرفیت خواهر خواندگی در راستای متصل کردن نهادهای دیگر در شهر علاوه بر شهرداری است. تفاهم نامه ها منحصر به شهرداری ها شده، درحالی که می توانیم نهادهای مختلف در شهر را با یکدیگر خواهرخوانده کنیم و بستری مدنی بین شهروندان بسازیم.  

معاون فرهنگی شهردار سومین پیشنهاد "برنامه ای برای آگاهی شهروندان شهرهای خواهرخوانده از مشترکات یکدیگر" عنوان و خاطرنشان کرد: مشترکات تمام شهرهای خواهرخوانده اصفهان از شیان تا مادرید آنقدر زیاد است که تفاوت های جزیی اهمیت ندارند؛ اما شهروندان از این مشترکات خبر ندارند. این آگاهی باید از کودکی تا بزرگسالی از طریق بروشورها و کتاب ها صورت بگیرد.  

وی سپس با اشاره به نقش رسانه ها، تاکید کرد: محتوای رسانه های مختلف از تلویزیون تا فضای مجازی به پیشبرد اهداف کمک می‌کند. لازم است از برنامه ها و رویدادهای مهمی که در هر شهر برگزار می شود خبر دار شویم. امسال برای اولین بار از کارگردانان شهرهای خواهرخوانده اصفهان برای حضور در جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان دعوت کردیم.  

خواهرخوانده ها به پیشبرد طرح "اصفهان ۲۰۲۰" کمک کنند

همچنین مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اصفهان در این نشست اظهار کرد: از نمایندگان خواهرخوانده ها خواستارم که برای پیشبرد طرح "اصفهان ۲۰۲۰" به اصفهان کمک کنند. اتصال اصفهان با شرکت های مختلف گردشگری در شهرهای خواهرخوانده بسیار راهگشا خواهد بود ضمن اینکه این رابطه کمک زیادی به دو طرف در راستای پیشبرد اهداف خواهد داشت.

ایمان حجتی افزود: تمام پروژه ها و برنامه های طرح "صفهان ۲۰۲۰ شهر هنر، گردشگری و میراث فرهنگی" به تمام شهرهای خواهرخوانده ارسال خواهد شد.

در آینده قدرت اصلی در دست شهرهاست

در ادامه رییس اداره امور بین المللی شهرداری در سخنانی در جلسه مشترک با نمایندگان خواهرخوانده های اصفهان، گفت: در حال حاضر اصفهان ۱۳ خواهرخوانده دارد که ظرفیت بسیار خوبی را در اختیار این شهر قرار داده است. همچنین در راستای افزایش این ظرفیت در پی انعقاد قرارداد خواهرخواندگی با هشت شهر جدید هستیم.

محمود جلالی ادامه داد: شهرها به عنوان بازوهای مقامات رسمی محسوب می شوند و حتی قادر به انجام کارهایی هستند که دولت ها توانایی انجام آن را ندارند. گفته شده قدرت اصلی آینده در دست شهرها خواهد بود نه دولت ها.

دیپلماسی شهری ارجح بر دیپلماسی سیاسی

همچنین رئیس کمیسیون امور حقوقی، اقتصادی و گردشگری شورای شهر در این نشست با ابراز امیدواری ادامه دار بودن این جلسات، تصریح کرد: اصفهان در دهه های پیش به عنوان شهر برتر گردشگری خاورمیانه بوده است. اصفهان در لیست ۱۰ شهر برتر آسیا از نظر جاذبه های فرهنگی قرار دارد. همچنین هنرمندانی در رشته های مختلف صنایع دستی آثاری در اصفهان خلق می کنند که خود انگیزه ای برای سفر ایجاد می کند.

نصیر ملت با بیان اینکه "امروز باید روابط بین الملل اصفهان را افزایش دهیم و از دیپلماسی شهری ارجح بر دیپلماسی سیاسی استفاده کنیم" تاکید کرد: اولویت ما استفاده از ارتباطاتی است که با خواهرخوانده‌ها داریم، البته این رابطه نیاز به بازنگری دارد. این بازنگری باید در راستای هم اندیشی و استفاده از افکار، تجربیات و امکانات یکدیگر باشد.

وی اضافه کرد: از خواهرخوانده ها انتظار همراهی در طرح "اصفهان ۲۰۲۰ شهر هنر ، گردشگری و میراث فرهنگی" را خواهیم داشت. دنیا از حرکت نمی ایستد و باید همپا با دنیا حرکت کنیم.

تمایل خواهرخوانده ها به افزایش همکاری

در ادامه این نشست نمایندگان خواهرخوانده ها به بیان نقطه نظرات خود پرداختند. نماینده شهر کوالالامپور مالزی اظهار کرد: روابط خوبی هم اکنون بین کوالالامپور و اصفهان وجود دارد و چند برنامه مشترک درحال اجرا داریم. امیدوار هستیم این ارتباطات ادامه دار باشد. صحبت خوبی با اعضای سفارت ایران در مالزی در مورد گردشگری داشتیم . می توان برنامه های تبلیغاتی شهر اصفهان را در کوالالامپور برگزار کرد و از اصفهان برای شرکت در نمایشگاه های مختلف دعوت خواهیم کرد.

نماینده شهر شیان چین نیز بیان کرد: شهر اصفهان شهر زیبا و با قدمت بالاست و در روزهای گذشته با بخش‌های مختلفی مانند اتاق بازرگانی، شهرداری و هتل ها صحبت هایی درباره گردشگری داشته ایم و امیدوار هستیم گردشگران زیادی برای تماشای اصفهان بیایند و روابط این دو شهر توسعه یابد. ضمن اینکه شهرداری شیان برای دانشجویان ایرانی بورسیه های ویژه ای در نظر گرفته است.

نماینده پایتخت کویت نیز با گلایه از امکانات کم زیرساختی اصفهان خاطرنشان کرد: گروه های متعدد گردشگری از کویت به مشهد و شیراز می آیند. برای اصفهان نیز یک یا دو گروه در ماه گردشگر از کویت فرستاده می شود که دلیل این تعداد کم، زیرساخت های ضعیف اصفهان در رفع نیازهای گردشگر مانند هتل و فرودگاه و حمل و نقل است.

در پایان نماینده مادرید اسپانیا گفت: ایده و نظری که نسبت به ایران در اروپا وجود دارد، صحیح نیست و به دنبال توسعه روابط شهری بین ایران و اروپا هستیم. گردشگری تنها درآمدسازی برای یک کشور نیست، بلکه این صنعت می تواند تصویری درست از یک مقصد را منتقل کند. ایران با استفاده از هنر و تاریخ خود با مردم جهان صحبت کند و گردشگران زیادی را جذب خواهد کرد. گردشگری، فرهنگ و اقتصاد سه بازو برای افزایش و توسعه روابط بین الملل است.

کد خبر 379824

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.