قیمت محصولات لبنی ۲۱.۵ تا ۲۴ درصد افزایش می‌یابد

رییس اتحادیه صنایع لبنی پاستوریزه استان اصفهان با اشاره به مصوبه ستاد تنظیم بازار کشور برای افزایش قیمت محصولات لبنی، گفت: براساس این مصوبه قیمت محصولات لبنی از ۲۱.۵ تا ۲۴ درصد افزایش می یابد که این مقدار با توجه به هزینه‌های تولید حدود پنج درصد کمتر از مقدار واقعی قیمت تمام شده این محصولات است.

هومان امیری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه سازمان حمایت از مصرف کنندگان، به دلیل شرایط خاص کشور قیمت واقعی تمام شده محصولات لبنی را در افزایش قیمت‌ها لحاظ نکرده است، اظهار کرد: به‌رغم افزایش قیمت‌ها، کارخانه‌ها با حداقل سود و در بیشتر محصولات بدون سود محصولات را به فروش می‌رسانند که البته این شرایط بهتر از زیان دهی است.

وی افزود: کارخانه‌جات شیر پاستوریزه و اتحادیه صنایع لبنی پاستوریزه، در قیمت‌های اعلام شده هیچ نقشی ندارند و این قیمت‌ها از طریق سازمان حمایت از مصرف کنندگان کشور با توجه به تصمیم ستاد تنظیم بازار کشور ابلاغ می‌شود.

رییس اتحادیه صنایع لبنی پاستوریزه استان اصفهان گفت: افزایش هزینه‌های تولید که در سال ۱۳۹۷ اتفاق افتاده بود بالاخره در قیمت‌ها لحاظ شد، هرچند کارخانه‌جات تولیدات لبنی با افزایش قیمت فرآورده‌ها موافق نیستند زیرا در این‌صورت با کاهش فروش مواجه خواهند شد و فقط در صورتی که افزایش قیمت به آنها تحمیل شود آن را اعمال می‌کنند.

امیری با اشاره به افزایش هزینه‌های تولید، افزود: تاثیر افزایش قیمت شیر خام ۱۳.۱ درصد و  اقلام بسته‌بندی، حمل و نقل، انرژی و سوخت و همچنین افزایش دستمزد حدود  ۱۴.۲ درصد در هزینه های تولید اثر گذاشته و در مجموع حدود ۲۸ درصد به هزینه‌های تولید  محصولات لبنی اضافه شده بود.

تصمیم‌گیری برای افزایش قیمت محصولات لبنی در اختیار استان‌ها نیست

وی اضافه کرد: دامداران هزینه تولید را افزایش داده ‌و با شروع سال جدید قیمت شیر از دو هزار تومان به  دو هزار و ۵۰۰ تومان رسیده بود، بنابراین فشار بی امانی به کارخانه‌جات وارد می‌شد و دامداران نیز به هیچ عنوان کمتر از این قیمت شیر خام را به کارخانه‌ها عرضه نمی‌کردند، به طوری که بسیاری از کارخانه‌ها تا مرز ورشکستگی پیش رفتند.

رییس اتحادیه صنایع لبنی پاستوریزه استان اصفهان گفت: با توجه به این اتفاق درخواست تشکیل جلسه تنظیم بازار استان را دادیم، که در آن مسئولان افزایش قیمت را قبول داشتند، اما تاکید داشتند تصمیم گیری برای افزایش قیمت محصولات لبنی در اختیار استان نیست و نهایتا با جلسات متعددی که در ستاد تنظیم بازار کشوری تشکیل شد و قیمت محصولات لبنی متناسب با هزینه‌های تولید، افزایش داده شد.

امیری همچنین درباره نظارت بر کیفیت و کمیت محصولات لبنی، گفت: اگر گزارشی به ما برسد سریعا آن را دنبال می‌کنیم، نماینده استاندار و سازمان غذا و دارو در کارخانه‌ حضور دارند و همه روزه به کیفیت محصولات لبنی نظارت دارند.

وی افزود: همچینن کیفیت محصولات لبنی به صورت میدانی نیز بررسی و نظارت می‌شود و هر گزارشی که به ما، یا به شماره ۱۲۴ سازمان صنعت، معدن و تجارت، اداره استاندارد و یا معاونت غذا و دارو داده شود، بررسی خواهد شد.

رییس اتحادیه صنایع لبنی پاستوریزه استان اصفهان تاکید کرد: اگر گزارشات مبنی بر ایرادات کمی و قیمتی محصولات باشد، باید به سازمان صنعت، معدن و تجارت گزارش شود.

کد خبر 379817

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.