ارزن می‌گیریم و کوه منافع ملی را ازدست می‌دهیم!

اظهارات روحانی در جلسه هیئت دولت، دیداررئیس قوه قضاییه با اعضای کمیسیون اصل ۹۰ مجلس و هشدار ترامپ به بانک مرکزی منطقه یورو از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز پنجشنبه -۳۰خردادماه- است.

به گزارش ایمنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز گذشته در جلسه هیئت دولت، تحولات هفته گذشته در منطقه و جمهوری اسلامی ایران را بسیار مهم برشمرد و با اشاره به سفر نخست‌وزیر ژاپن به تهران و دو اجلاس منطقه‌ای گفت: در هفته گذشته، مذاکرات بسیار مفید و ارزشمندی با نخست‌وزیر ژاپن در حوزه روابط دوجانبه، مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی داشتیم و همچنین دو اجلاس مهم شانگهای و سیکا در کشورهای قرقیزستان و تاجیکستان برگزار شد. رئیس جمهوری گفت: در این اجلاس‌ها و هفت ملاقات دوجانبه حاشیه‌ای آن، منطق ایران به خوبی تشریح و تبیین شد.

روحانی با بیان اینکه طرف مقابل برجام نه تنها تعهداتش را انجام نداده بلکه آن را کاهش داده و روح اصلی برجام را که گشایش بخش اقتصادی و تجارت و روابط اقتصادی مناسب ایران با جهان است، زیر علامت سؤال قرار داده گفت:بنابر این هیچ‌کس نمی‌تواند به ایران اعتراض کند یا ما را مورد سرزنش قرار دهد. ما طبق قانون و در چارچوب مقررات عمل می‌کنیم و البته اگر اهداف ما تأمین نشود بعد از ۶۰ روز که از ۱۸ اردیبهشت محاسبه می‌شود، اقدامات جدیدی را که قبلاً اعلام کرده‌ایم انجام می‌دهیم. در عین حال چنانچه آنها در این دوره به تعهدات خود عمل کنند، همه اقداماتی که در ۶۰ روز اول یا احتمالاً ۶۰ روز دوم انجام گرفته، به نقطه اول  برمی گردد و مشکلی ایجاد نمی‌شود، این منطق صریح ایران است.

روزنامه ایران صفحه نخست امروز خود را به بخشی از اظهارت روحانی در هیئت دولت اختصاص و در تیتر عکس خود نوشت: «مذاکرات با نخست وزیر ژاپن بسیار مفید بود» روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه باید مدیریت و نظارت‎ها را بر توزیع کالاها و رسیدن اجناس و اقلام به دست مردم افزایش دهیم، افزود: البته دو سال است که از مجلس شورای اسلامی خواستار مجوز برای تشکیل وزارت بازرگانی هستیم، چرا که وزارت بازرگانی صادرات کشور را رونق داده، واردات را به درستی کنترل و بازار را به خوبی نظارت خواهد کرد. رئیس جمهوری ادامه داد: امروز یک وزارتخانه تولید کشاورزی و یک وزارتخانه هم تولید صنعتی و معدنی می‌کند و در کار خود هم فعال هستند؛ اما نمی‌توانند بازرگانی را بچرخانند چراکه تخصص و قدرت این کار را ندارند و نمی‌شود میان آنها هماهنگی ایجاد کرد. روحانی افزود: اگر وزارت بازرگانی تأسیس بشود، هفته بعد زندگی مردم و وضع بازار بهتر می‌شود و این مسئولیت مجلس شورای اسلامی است که البته همیشه در روزهای سخت در کنار دولت بوده و همکاری کرده است و امروز هم حتماً در کنار دولت است و امیدوارم این قدم مهم از سوی آنان به خاطر زندگی مردم و کنترل به موقع صادرات و واردات و قیمت اجناس، برداشته شود.

رئیس جمهوری همچنین با تأکید بر اینکه باید روابط بانکی را با دنیا توسعه دهیم، گفت: این روابط بدون تصویب دو لایحه‌ای که در مجمع تشخیص مصلحت نظام باقی مانده، به راه نمی‌افتد و دچار مشکل می‌شویم. به خاطر بحث‌های جزئی و منافع بسیار ناچیز، منافع بسیار کلان را از دست می‌دهیم؛ این معامله خسارت بار است که ارزنی را بگیرید و کوهی را از دست بدهید؛ امروز داریم ارزن می‌گیریم و کوه منافع ملی را ازدست می‌دهیم. روحانی تصریح کرد: فردا اگر روابط بانکی ما با دنیا دچار مشکل شد، مردم نگویند دولت ناکارآمد است؛ دولت کارآمد است؛ چرا که به موقع لوایح را تهیه و به مجلس فرستاده و خوشبختانه مجلس نیز همکاری کرده و مجلس و دولت در این زمینه سرافراز هستند؛ اما در عین حال مردم توقعاتی دارند که همه نهادها و بخش‌ها باید در این زمینه تلاش کنند. 

روزنامه ابتکار صفحه نخست امروز خود را به بررسی فرآیندهای پوپولیستی خلاف تحزب در فضای سیاسی کشور  اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت: «بازاریابی سیاسی با فراخوان انتخاباتی» روزنامه ابتکار در ادامه توضیح داد: تحزب در هر جامعه‌ای لازمه تبدیل مشارکت توده‌ای به مشارکت فعال و سازمان یافته در هر جامعه است و چنین امری در جهت تضمین تداوم و تعادل نظام ضروری است. در شرایطی که فضای سیاسی جامعه کشور در فرآیند فراز و نشیب‌های نوسازی و توسعه قرار دارد، تقاضای مشارکت سیاسی نیز رو به افزایش است و بدیهی ست که شاخصه اصلی توسعه سیاسی به مشارکت سیاسی است.

با نگاهی اجمالی به نظام سیاسی کشور در می‌یابیم که احزاب به معنای حقیقی کلمه شکل نگرفته‌اند بلکه گروه‌های سیاسی به نام حزب در ایام انتخابات موقتاً فعالیت کرده و بعد از آن هیچ رابطه دقیق و تعریف شده‌ای میان نمایندگان حزبی و خود حزب وجود ندارد. بنابراین اگر آسیب‌ها و موانع تحزب برطرف شده و حزب به معنی صحیح کلمه شکل بگیرد تاثیر بسزایی در کاهش خطاهای انتخاباتی داشته و مسیر توسعه سیاسی را هموارتر خواهد کرد. پس با توجه به این شرایط امروز بیش از هر زمان دیگری جامعه طالب تحزب است. در کنار آن قوانین کشوری هم می‌گویند در تلاش هستند که جریان‌های سیاسی را به این سمت سوق دهد. اما در این بین ما شاهد رفتارها و فرآیندهایی در طول انتخابات گذشته بوده‌ایم که مسیر کشور برای رسیدن به تحزب را منحرف کرده و حتی می‌توان گفت ضد حزب‌گرایی نیز هست. نمونه آن فراخوان‌هایی بوده است که طی چند سال اخیر از سوی جریان‌های سیاسی کشور رخ داده است. فراخوانی که از توده می‌خواهد خود را در معرض انتخاب شدن قرار دهد بدون اینکه سازوکاری حزبی و کادرسازی مقدماتی صورت گرفته باشد. درواقع چنین امری در نبود احزاب واقعی و کارآمد فضای سیاسی کشور را در اختیار خود گرفته‌اند و مسیر فرآیند سیاسی کشور هر روز از حزبی شدن دورتر می‌شود. 

روزنامه همدلی در چندین روز گذشته صفحه نخست خود را به واکنش ها به  اظهارات آیت الله سید احمد خاتمی اختصاص داد که باعث تکدر خاطر ایشان گردید، امروز روزنامه همدلی در صفحه نخست خود نوشت: «پوزش بابت یک اشتباه» روزنامه همدلی در ادامته توضیح داد: روزنامه همدلی در شماره ۱۱۷۵ روز یکشنبه ۲۶ خرداد در صفحه اول خود عکس و تیتر همزمانی را از دو تن از روحانیون محترم و معزز دینی منتشر کرد که باعث تکدر حضرت آیت‌الله سیداحمد خاتمی و دوستان و علاقه‌مندان ایشان شد، در آن تیتر و عکس، نقل قولی از حجت‌الاسلام محمدتقی فاضل میبدی در گفت‌وگو با همدلی با این مضمون منتشر شد: «کسی که چشمش معطوف به قدرت است، نمی‌بیند» و عکسی هم با بدسلیقگی انتخاب شده بود که به مخاطب اینگونه القاء می‌شد که مخاطب این تیتر آیت‌الله سیداحمد خاتمی هستند، در حالی که نقل قول جناب فاضل میبدی یک استنتاج کلی و یک نظریه کلی بود و نمی‌توان به صرف تقارن با یک عکسی که از روی بدسلیقگی و اشتباه انتخاب شده، آن را به یک شخص خاص آن هم شخصیت محترم و برجسته‌ای چون آیت‌الله سیداحمدخاتمی ربط داد.

روزنامه کیهان صفحه نخست امروز خود را به اظهارات رئیس قوه قضاییه در دیدار رئیس و اعضای کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی اختصاص داد و در تیتری خود نوشت: «برخورد با فساد در خود قوه قضائیه از اولویت های کاری این دوره است» این روزنامه در ادامه از قول رئیسی آورده است: برخورد با فساد در خود قوه قضائیه از اولویت‌های کاری این دوره است، شاید همه موارد برخورد هم اعلامی نباشد اما قطعاً اقدامی است. ما طی ماه‌های اخیر، تعدادی از قضات را از خدمت منفصل کردیم و شخصاً نیز در چند دادگاه عالی مربوط به صلاحیت قضات حضور یافتم تا از نزدیک در جریان کار باشم. البته حضرت آیت الله آملی لاریجانی هم روی موضوع فساد در دستگاه قضائی حساس بودند، اما در این دوره تلاش داریم که برخورد با قضات مساله دار تشدید شود.

رئیس قوه قضائیه همچنین با اشاره به رسیدگی به پرونده‌ها در دادسرای ویژه روحانیت، برخورد با روحانیونی که مرتکب برخی جرایم و تخلفات می‌شوند را سختگیرانه تر از سایر افراد دانست و در عین حال تصریح کرد: بسیاری از موارد مربوط به دعاوی خصوصی یا اختلافات بین مساجد یا نهادهای داخل مساجد، در شورای حل اختلاف حل و فصل می‌شود زیرا چه در مورد روحانیون و چه در خصوص سایرین معتقدیم که لزوماً راهکار حل همه دعاوی، دادسرا و دادگاه نیست.

روزنامه دنیای اقتصاد صفحه نخست امروز خود را به هشدار ترامپ به بانک مرکزی منطقه یورو اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت: «اتهام جنگ ارزی به اروپا» روزنامه دنیای اقتصاد در ادامه توضیح داد: دونالد ترامپ یک بانک مرکزی دیگر را هدف هشدارهای ارزی خود قرار داد. رئیس‌جمهوری آمریکا که بارها «جرومی پاول» رئیس فدرال رزرو را بی‌کفایت خطاب کرده و خواستار چرخش سیاست انقباضی این نهاد شده بود، حالا پیکان اتهام را به‌سوی «ماریو دراگی» رئیس بانک مرکزی اتحادیه اروپا نشانه گرفته است. انتقاد تند ترامپ از دراگی روز سه‌شنبه از تریبون توییتر منتشر شد: «ماریو دراگی از انبساط پولی در آینده نزدیک برای بهبود وضعیت ناحیه یورو پرده‌برداری کرد. بلافاصله پس از سخنرانی او، یورو در برابر دلار تضعیف شد و این وضعیت که همواره ادامه داشته به معنای تقویت اروپا برای رقابت در بازارهای جهانی و تجارت بین‌الملل در برابر آمریکا است.» او در توییت کنایه‌آمیز دیگری که احتمالا خطاب به فدرال رزرو نوشته شده نیز عنوان کرد: «بانک مرکزی ناحیه یورو کاهش نرخ بهره را جزو اصلی ابزار انبساط پولی این نهاد می‌داند» که به عدم کاهش نرخ بهره در آمریکا برخلاف چین و اروپا اشاره دارد. به این ترتیب، ترامپ جبهه جنگ ارزی را از چین به اروپا کشاند و مخالفت خود با تقویت بیشتر دلار را بار دیگر بروز داد. مخالفتی که از رشد دنباله‌دار کسری تراز تجاری آمریکا نشأت می‌گیرد.

کد خبر 379805

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.