ساز گردشگری کوک است

خورشید روی موج های زاینده رود کمین گرفته است نه دلش می خواهد غروب کند نه می تواند بماند؛ فضای دل‌انگیزی از ابتدای پل شهرستان ایجاد شده و هر کسی را ترغیب می‌کند لحظاتی باتأمل در میان چادر افراشته‌های گردشگری اقوام ایرانی قدم بزند و پس از آن وارد فضای نمایشگاهی شود که ساز گردشگری را کوک می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، صدای ساز و دهل نظر همه را به خود جلب کرده است لباس محلی به تن دارند و چادر های عشایر را برپا کرده اند، گویا مخاطبانشان را در یک سفر چند دقیقه ای به دل کوه می برند با آن ها که هم کلام شوید لهجه شیرینشان به دل کوه های بلند چهارمحال و بختیار می بردتان و این تازه اول راه برای چند ساعت گردشگری در نمایشگاه است.

بوی نان عده ای را ترغیب می کند که کم کم گردششان را آغاز کنند، هر کدام از قومیت های این کشور حضور دارند تا بخشی از منابع گردشگری خود را معرفی کنند هر شهر به نوعی مخاطبان خود را جذب می کند یکی آداب و رسومش را معرفی می کند و دیگری آمده است تا با پختن نان محلی داشته‌های گردشگری منطقه خوش آب و هوای زندگیش را معرفی کند.

تب و تاب در جای جای پل شهرستان موج می‌زند و صف‌های طولانی مقابل ورودی خبر از اهمیت رویداد بین‌المللی گردشگری و صنایع دستی می‌دهد در میان تمامی شور و اشتیاقی که بیرون درهای نمایشگاه به چشم می خورد خودروهای "کمپر" که در آن پارک است را هم می‌توان دید. خودروهایی که طراحی شدند تا درحال سفر باشند و رفاه را به ارمغان بیاورند، یکی از این خودورها متعلق به "خانواده گردشگر" است. خانواده‌ای چهار نفره‌ای که مرداد سال گذشته سفر ۴۰۰ روزه خود به دور ایران را از اصفهان آغاز کردند.

داستان سفرهای این خانواده به قدری جذاب است که جمعیت زیادی اطراف آن‌ها گرد آمده‌اند و به صحبت‌ها و خاطرات آن‌ها گوش می‌دهند. خانواده گردشگری که متشکل از پدر، مادر، پسر و دختر خانواده لطیفی است و برای حضور در یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری در میانه‌های سفر به اصفهان برگشته‌اند.

آرام آرام وقتی خورشید پشت رودخانه گم می شود به داخل نمایشگاه می روند تا گردشگری و صنایع دستی را به گونه ای دیگر دنبال کنند؛ اولین غرفه‌ای که در ابتدای نمایشگاه نظر همه را جلب می‌کند، غرفه خواهرخوانده‌های اصفهان است. غرفه‌ای که با پرچم‌های ۱۶ کشور گوناگون که شهرهای خواهرخوانده اصفهان در آن‌جا واقع شده تزئین شده است. همچنین از هر شهر نماینده‌ای وجود دارد تا معرف و سفیر شهر خود باشد. این غرفه از شلوغ‌ترین غرفه‌های نمایشگاه است و علاقه‌مندان زیادی را جذب کرده است.

کمی آن طرفتر از این پرچم‌های رنگارنگ کشورها، غرفه‌ای از دیار نخل، شن و آفتاب وجود دارد. غرفه روستای گرمه اصفهان در میان غرفه‌های شرکت عمران و هتل‌های پر زرق و برق خودنمایی می‌کند. روستا گرمه اصفهان، رونق گردشگری خود را مدیون "آتشونی" اولین اقامتگاه بومگردی ایران است که به همت مازیار آل‌داوود بنا شده است.

درمیانه‌های نمایشگاه غرفه "اصفهان ۲۰۲۰" قرار گرفته است، غرفه‌ای با رنگ و بوی میراث فرهنگی اصفهان که نمادهای گوناگون از نصف‌جهان را می‌توان در آن دید. در همین غرفه بود که در روز اول نمایشگاه رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور از طرح "اصفهان ۲۰۲۰، شهر هنر، گردشگری و میراث فرهنگی" رونمایی کرد و این طرح را به ثبت ملی رساند، همچنین قول جهانی شدن آن را داد.

در غرفه "اصفهان ۲۰۲۰" علاوه بر برنامه‌های جانبی به اساسی‌ترین سوالات شهروندان درباره این طرح پاسخ داده خواهد شد، ضمن اینکه در این غرفه از ارائه ایده‌های شهروندان در راستای توسعه گردشگری استقبال می‌شود. درست در پشت غرفه "اصفهان ۲۰۲۰" خودروهایی خودنمایی می‌کنند و دو ون کمپری که برای سفر تجهیز شده‌اند زیبایی چشم‌نوازی به نمایشگاه داده‌اند.

یکی از غرفه‌هایی که علی‌رغم فضای کوچک، پذیرای علاقه‌مندان زیادی بوده است، غرفه کویر خاراست. شرق اصفهان به‌واقع مانند بهشت شنی می‌باشد و کویر خارا در بالاترین مرتبه آن قرار دارد. خارا با دریاچه‌هایی نمکی خود بهترین مقصد برای نمک درمانی می‌باشد. این افراد از جرقویه آمدند و سعی در رونق صنعت گردشگری جدید این منطقه دارند، مسئول این غرفه با ابراز رضایت از نمایشگاه، فضا را بسیار مفید و کارآمد توصیف می‌کند.

در میان غرفه های گردشگری، بوی گل و صدای چکش مخاطبان را به سمت غرفه های صنایع دستی هدایت می کند استادکاران در این غرفه ها نشسته اند و حرفه خود را در مقابل علاقه مندان به صنایع دستی طراحی و آماده می کنند در یک غرفه نقش گل در ظرف آبی در می آید و دیگری چکش را بر مس می کوبد و نقش می زند و در جایی دیگر گِل رس در دستان استاد جان می گیرد و تبدیل به ظرفی بی نظیر می شود که همه را متحیر می کند.

در سالن رنگارنگ صنایع دستی شور زیادی موج می‌زد، همه آثار صنایع دستی با طرح‌ها، رنگ‌ها و نقش‌های متنوع درکنارهم قرار گرفته‌اند و تصاویر زیبایی خلق کرده‌اند. از تمام چهار گوشه ایران از هنر دست سیستان و بلوچستانی‌ها بر روی پارچه تا هنر شمالی‌ها که روی چوب خودنمایی می‌کند و یا آثار سفالی کردستان و حتی زیلوی میبد همه و همه در اینجا هستند.

این نمایشگاه آغازی برای یک گردشگری است که باید در آن قدم بزنید تا با جای جای ایران بزرگ آشنا شوید، چهار فصل را حس و صنایع دستیشان را لمس کنید اینجا می توانید گردش یک روزه ای نه تنها در ایران بلکه در جهان داشته باشید.

کد خبر 379803

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.