جمع‌آوری اطلاعات ۸۰ درصد مشترکان برق برای ارسال پیامک صورتحساب

معاون هماهنگی شرکت توزیع برق استان اصفهان با اشاره برنامه های مورد نظر برای حذف قبوض کاغذی، گفت: اطلاعات بیش از ۸۰ درصد مشترکان عادی شرکت برق جمع آوری شده و ارسال همزمان پیامک صورتحساب برای آنها در حال شکل گیری است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رسول روستایی، معاون هماهنگی شرکت توزیع برق استان اصفهان امروز چهارشنبه -۲۹ خردادماه- در مراسم رونمایی از جدیدترین پروژه های فنی شرکت توزیع برق استان اصفهان با حضور معاون وزیر نیرو، اظهار کرد: شرکت توزیع برق استان اصفان وظیفه تامین برق یک میلیون و ۴۵۹ هزار مشترک را بر عهده دارد. طول شبکه ۳۹ هزار کیلومتر و ۳۳ هزار دستگاه ترانس با ظرفیت پنج هزار مگاولت آمپر و ۶۰۳ فیدر است، در مجموع یکی از بزرگترین شرکت‌های توزیع برق در کشور محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برنامه شرکت توزیع برق ( برنامه ۱۳۹۸) امسال به پایان می‌رسد، مهرماه امسال برنامه جدید این شرکت برای سال ۱۴۰۵ تدوین می‌شود.

محمد امین نیکبخت، مشاور مدیریت داده و هوشمندسازی شرکت توزیع برق استان اصفهان نیز گفت: داده‌های صنعت برق که دارای ویژگی‌هایی مانند تنوع زیاد، حجم زیاد و سرعت زیاد و همچنین ارزش است جز داده‌های کلان به شمار می رود.

وی افزود: از دی ماه سال ۱۳۹۶ پروژه زیرساخت داده و کلان داده شرکت توزیع را شروع کرده و در چهار حوزه در حال پیاده سازی هستیم که شامل انرژی، مشترکان، منابع انسانی و تجهیزات است.

مشاور مدیریت داده و هوشمندسازی شرکت توزیع برق استان اصفهان ادامه داد: داده‌هایی که در بخش انرژی است و بیشتر آن‌ها مربوط به کنتورهای هوشمند است به طور سالانه حدود ۶۰۰  گیگابایت داده تولید می‌کند و همچنین در بخش مشترکان نیز داده‌های قبوض به ۱۰۰ میلیون رکورد رسیده و نیاز به یک زیرساخت برای مدیریت این داده‌ها موجود است.

حسین شکرالهی مدیر دیسپاچینگ شرکت توزیع برق استان اصفهان درباره سامانه "مکمل" که زیرمجموعه نرم افزار dms  محسوب می‌شود، گفت: با توجه به سیاست‌های وزارت نیرو شرکت توانیر، مدیریت مصرف، اهمیت آن و اهداف شرکت توزیع برق استان اصفهان مبنی بر راه اندازی سامانه مانیتورینگ و کنترل بار در شرکت توزیع برق استان مسئله به کمیته عالی دولت الکترونیک و هوشمندسازی به دلیل مبتنی بر استانداردها بودن هر نرم افزار ارجاع داده شد. هم اکنون بار آنلاین شرکت توزیع استان اصفهان هر ۱۵ دقیقه یکبار با این سیستم قابل مشاهده و کنترل است.

همچنین مهدی پیرپیران، مدیر دفتر فنی شرکت توزیع برق استان اصفهان گفت: فرآیند کدینگ و رهگیری تجهیزات از اوایل سال ۱۳۹۶ در شرکت توزیع برق استان اصفهان کلید خورد که مربوط به مدیریت دارایی های فیزیکی است که یک اصل در همه صنایع و همچنین صنعت برق به شمار می رود.

وی  در خصوص این موضوع که چرا شرکت‌های برق به این مسئله ورود پیدا نکرده و به طور مثال شرکت‌های پتروشیمی موفق تر عمل کردند، افزود: می توان به دلایلی مانند تنوع و تعداد زیاد تجهیزات اشاره کرد که باعث می شود مدیریت این دارایی ها سخت تر از مدیریت دارایی یک شرکت تولیدی باشد، از طرفی نکته کلیدی دیگری که وجود دارد این است که تعداد پرسنل مرتبط با این تجهیزات نیز زیاد هستند و قدرت تحلیل متفاوتی نیز دارند.

مدیر دفتر فنی شرکت توزیع برق استان اصفهان تصریح کرد: سامانه کاشف (کنترل اجناس و شناسه فنی تجهیزات) با هدف رهگیری تجهیزات شبکه تهیه و به بهره برداری رسیده است از آنجا که رهگیری تجهیزات شبکه در سطح شرکت های توزیع از اهمیت زیادی برخوردار است و پیش نیاز مدیریت دارایی‌های فیزیکی محسوب می شود، تهیه این نرم افزار از ابتدای سال ۱۳۹۶ آغاز و ابتدای سال ۱۳۹۸ با پروژه‌های روشنایی معابر استفاده عملیاتی از این سامانه کلید خورد. 

پیرپیران ادامه داد: با استقرار کامل این فرایند در همه پروژه های اجرایی امکان بررسی عیوب تجهیزات در شبکه‌ها فراهم شده و ماحصل آن ارتقاء کیفیت تجهیزات، ارتقای کیفیت اجرای پروژه‌ها و شرایط بهره برداری از شبکه ها خواهد بود. 

وی همچنین در خصوص سامانه سکان نیز به خبرنگار ایمنا گفت: سامانه سکان (سامانه کنترل نظارت و ارزیابی شبکه‌های توزیع) که از پروژه های داخل پیاده سازی در سطح شرکت توزیع برق استان اصفهان می باشد با هدف تسهیل و تسریع ارزیابی شرایط استاتیک شبکه طرلحی شده است.

مدیر دفتر فنی شرکت توزیع برق استان اصفهان افزود: از این رو تهیه و استقرار سامانه سکان از ابتدای سال ۱۳۹۸ در دستور کار شرکت قرار گرفته است. از قابلیت های سامانه می توان به تحلیل خودکار رویدادها، استخراج شرایط نامطلوب هر فیدر به صورت مکانیزه و ارسال پیام، امکان تعریف اقدام اصلاحی یه ازای هر فیدر و کنترل اثربخشی اقدامات اصلاحی اشاره نمود.

کد خبر 379778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.