۳۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۰
تشخیص سرطان ریه توسط سگ‌ها

حس بویایی قوی سگ‌ها باعث شده است تا محققان برای تشخیص "سرطان ریه سلول غیرکوچک" از آن‌ها کمک بگیرند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سرطان ریه سلول غیرکوچک (non-small cell lung cancer) یکی از شایعترین انواع سرطان است که میزان بالایی از مرگ و میرهای ناشی از سرطان ریه را به خود اختصاص می‌دهد. شیوه‌های تشخیص سرطان ریه شامل سیتی اسکن و تصویربرداری پزشکی هسته‌ای (PET اسکن ) است که بسیار پرهزینه و گاهی اوقات غیرقابل اطمینان است.

این موارد پژوهشگران را بر آن داشت تا مطالعاتی در مورد استفاده از حس بویایی قوی سگ‌ها برای تشخیص سرطان ریه انجام دهند. گروهی از محققان دانشکده پزشکی "Osteopathic" در آمریکا طی مطالعه‌ای سه سگ آموزش دیده را بکار گرفتند تا سلول‌های سرطان ریه موجود در نمونه خون افراد را با حس بویایی خود تشخیص دهند. دقت حس بویایی سگ ها، ۱۰ هزار بار قویتر از حس انسان است؛ سگ‌های انتخابی در این آزمایش از نوع سگ‌های شکاری بیگل "Beagles" بودند که حس بویایی بسیار قوی دارند.

نمونه‌های خون افراد در یک اتاق روی سکویی قرار گرفت که سگ‌ها می‌توانستند به راحتی آن‌ را بو بکشند. محققان سگ‌ها را به گونه‌ای آموزش دادند که با تشخیص درست سرطان ریه بنشینند و اگر نمونه خون، سالم و فرد مبتلا به بیماری نبود به حرکت خود ادامه دهند. طی این تحقیق سگ‌ها توانستند نمونه خون حاوی سلول‌های سرطانی را با ۹۶.۷ درصد دقت تشخیص دهند.

هم اکنون محققان در حال بررسی توانایی سگ‌ها در تشخیص انواع دیگر سرطان مانند سرطان سینه و سرطان روده‌ بزرگ هستند. با اینکه نتایج این مطالعه هنوز مشخص نیست، اما محققان از تیزهوشی سگ‌ها برای تشخیص انواع سرطان‌ استفاده خواهند کرد.

این‌گونه به نظر می‌رسد که سگ‌ها نسبت به پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌ها، توانایی طبیعی مناسبی برای تشخیص بهترسرطان دارند. شاید زمانی که بفهمیم سگ‌ها چگونه متوجه وجود سلول‌های سرطانی می‌شوند، به روش‌های بهتری برای شناسایی سلول های سرطانی دست پیدا کنیم.

نتایج این مطالعه در مجله American Osteopathic Association منتشر شده است.

کد خبر 379776

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.