پروژه‌های توزیع برق استان اصفهان به بهره برداری رسید

پروژه‌های شرکت توزیع برق استان اصفهان با حضور معاون برق و انرژی وزیر نیرو امروز چهارشنبه -۲۹ خردادماه- به بهره برداری رسید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، همزمان با سفر وزیر نیرو به اصفهان و با حضور معاون برق و انرژی وزیر نیرو از جدیدترین پروژه های فنی شرکت توزیع برق استان اصفهان در محل معاونت بهره برداری این شرکت رونمایی و افتتاح شد.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان اصفهان در این مراسم اولین پروژه را "کاشف" سامانه کنترل اجناس و شناسه فنی تجهیزات معرفی کرد و گفت: نرم افزار کاشف با هدف ثبت و رهگیری تجهیزات شبکه در شرکت توزیع برق استان اصفهان تهیه و پیاده سازی شده است.

حمید علاقمندان افزود: پروژه کدینگ و رهگیری تجهیزات که زیرساخت مدیریت دارایی‌های فیزیکی در شرکت محسوب می شود، شامل دو بخش اصلی کدینگ تجهیزات و بستر نرم افزاری رهگیری ( سامانه کاشف ) است.

 وی اضافه کرد: در حال حاضر درج کد دارایی ( Asset ID)  روی تجهیزات استراتژیک شبکه از جمله مقره ها، تابلوها، پایه‌ها و ...  الزامی شده است. این کد که برای هر تجهیز منحصر به فرد است در برگیرنده تولید کننده، نوع تجهیز، تاریخ تولید و شماره سریال بوده و به صورت ماندگار تا پایان عمر مفید تجهیز روی آن درج می شود. بدین منظور سامانه کاشف با هدف اصلی ثبت کد تجهیزات و ردیابی تجهیز تعریف شده به نحوی که کلیه سوابق از ورود تجهیز به انبار تا زمان نصب تجهیز با ذکر موقعیت جغرافیایی نصب، قابل رهگیری است.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان اصفهان ادامه داد: در این سامانه بستر لازم برای ایجاد بانک الکترونیکی از موجودی انبار پیمانکاران و تجهیزات تایید شده ایشان پیش بینی شده‌است و پیمانکاران صرفا مجاز به استفاده از تجهیزات تایید شده و موجود در انبار الکترونیکی خود است.

وی شروع این پروژه را فروردین ماه ۱۳۹۶ و آغاز بهره برداری از آن را اسفندماه ۱۳۹۷ با اعتباری بالغ بر یک میلیارد ریال اعلام نمود و افزود: در حال حاضر ارتباطات آنلاین کاشف با دیگر سامانه ها از جمله ناب،GIS ، نت(تعمیرات)، کنترل پروژه، ساپ و نرم افزار جامع مالی اداری برقرار شده است.

علاقمندان منافع حاصل از این طرح را ارتقاء سطح کیفی تجهیزات مصرفی در شبکه ها، ارتقاء سطح کیفی اجرای پروژه ها، ارتقاء سطح کیفی بهره برداری از شبکه ها و رصد عملکرد کیفی  تولید کنندگان تجهیزات دانست.

وی در خصوص ماژول بررسی عیوب تجهیزات حین بهره برداری در سامانه کاشف توضیحاتی ارائه داد و گفت: شرکت توزیع برق استان اصفهان  از اواخر سال ۹۷ نسبت به استقرار بستر نرم افزاری ثبت و پیگیری عیوب تجهیزات قبل و حین بهره برداری به جهت سهولت شناسایی و پیگیری عیوب تجهیزات و ایجاد بانک اطلاعات مناسب اقدام نموده است.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان اصفهان درخصوص دومین پروژه با نام "مکمل" گفت: مدیریت بار که به عنوان مدیریت طرف تقاضا نیز شناخته می شود، فرایند تعادل تامین برق در شبکه با تنظیم یا کنترل بار به جای قطع ایستگاه قدرت یا فیدر تعریف می باشد که این امر را می‌توان با مداخله مستقیم و هماهنگی با مصرف کنندگان در زمان واقعی، با استفاده از تجهیزات هوشمند و یا با استفاده از تعرفه های خاص برای تغییر رفتار مصرف کننده به دست آورد.

علاقمندان افزود: مدیریت بار اجازه می دهد که برنامه‌های مشارکت در کاهش تقاضا برای برق در زمان اوج مصرف کاهش یابد(اصلاح پیک) که این کار می‌تواند به نوبه خود هزینه‌ها را با از بین بردن نیاز به نیروگاه‌های برق قله ای کاهش دهد. مدیریت بار همچنین می‌تواند به کاهش انتشار گازهای مضر(گازهای گلخانه ای و آلاینده) نیز کمک کند، زیرا این نیروگاه‌های اوج یا ژنراتورهای پشتیبان، دارای آلودگی زیست محیطی بیشتر و همچنین بازده کاری کمتری نسبت به نیروگاه‌های برق پایه هستند.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان اصفهان درخضوص پروژه بعدی شرکت با نام "سپنتا" گفت: نرم افزار سپنتا با هدف برنامه ریزی و اجرای انواع بازدید و پایش ( بار و ولتاژ، ترموگرافی، ارت، اولتراسونیک) تجهیزات و تأسیسات، همچنین برنامه ریزی صدور دستور کار اصلاحی و نظارت بر اجرای کلیه فعالیت‌ها با رویکرد مکان محور، در سطح شرکت توزیع برق استان اصفهان تهیه و پیاده سازی شده است.

وی افزود: این طرح که زیرساخت اصلی در مدیریت نگهداری و تعمیرات در شرکت محسوب می شود، شامل ویژگی‌های منحصر بفردی در کشور بوده که آن را از دیگر نرم افزارهای مشابه نگهداری و تعمیرات در سطح کشور متمایز می‌کند.

علاقمندان به اتوماسیون جامع توزیع (ADMS) اشاره و با معرفی قابلیت ها و ویژگی های آن، گفت: سیستم مدیریت توزیع پیشرفته یا اتوماسیون جامع توزیع یک بستر نرم‌افزاری به منظور مدیریت هوشمند، ایمن و کارآمد در جهت بهینه‌سازی هر چه بیشتر شبکه های توزیع برق بوده که زمینه ایجاد شبکه‌های هوشمند برق را فراهم خواهد ساخت .

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان اصفهان افزود: افزایش رضایتمندی مشترکان، کاهش خاموشی‌ها و زمان بازیابی شبکه از دستاوردهای پیاده‌سازی و بکارگیری سیستم اتوماسیون جامع توزیع در صنعت برق است. این سامانه شامل ماژول‌های SCADA ، سامانه مدیریت شبکه توزیع ( DMS) و سامانه مدیریت خاموشی (OMS) است که جهت دستیابی به عملکرد مناسب، نیازمند پیاده‌سازی ارتباطات گسترده و استاندارد با دیگر سامانه های شرکت توزیع برق است.

وی ادامه داد : این سامانه برای اولین بار و مطابق با آخرین استانداردهای روز دنیا در سطح کشور در شرکت توزیع برق استان اصفهان پیاده سازی شده است و صرفه جویی ارزی زیادی را برای کشور به همراه داشته است. استاندارد استفاده شده برای این سیستم مطابق با پارت سوم از استاندارد IEC۶۱۹۶۸ تهیه شده است.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان اصفهان پروژه بعدی را بخش دیگری از ADMS با عنوان نرم افزار درخت شبکه با نام پیشران اعلام کرد و افزود: این نرم افزار که مطابق با آخرین استانداردها تهیه شده است توانایی ایجاد ارتباط الکتریکی بین اجزای مختلف شبکه از پست فوق توزیع تا مشترک را دارا است که در حقیقت در کنار GIS می تواند در تشخیص محل خاموشی و جدا کردن قسمت خاموش، کنترل شبکه، تحلیل شبکه و ارائه آمار مورد نیاز و بسیاری دیگر از کاربردها موثر باشد.

کد خبر 379772

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.