پلمب روزانه ۱۰ مرکز عرضه قلیان در اصفهان

مدیر بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: مطابق قانون باید با مراکز عرضه قلیان از همان ابتدای صدور مجوز پروانه، برخورد قانونی صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حسین صفاری امروز (چهارشنبه) در هفته ملی مبارزه با دخانیات با اشاره به اینکه مطابق قانون نظام صنفی هر واحد صنفی چایخانه برای فعالیت باید دارای مجوز باشد و از سال ۸۷ تا کنون از سوی اداره بهداشت اصفهان یک مجوز چایخانه صادر نشده است، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مراکز عرضه قلیان توسط اکیپ‌های بازرسی اداره بهداشت مورد نظارت و بازرسی قرار گرفته‌اند و مطابق قانون باید طی ۱۵ روز جواب استعلام داده می‌شد و تعیین شد که هیچ‌کدام از این واحدها صلاحیت ندارند اما با استفاده از ترفندهایی، روند ادامه فعالیت چایخانه‌ها بدون عرضه قلیان شکل گرفت.

وی با اشاره به اینکه بازرسان اصناف و اتاق اصناف باید به طور مرتب از صنف مربوطه دفاع کنند و در کمیسیون نظارت این موضوع وجود داشته و نماینده دانشگاه علوم پزشکی مخالف عرضه قلیان در چایخانه‌ها بوده است، ادامه داد: حذف تدریجی عرضه قلیان در چایخانه‌ها و صادر نشدن پروانه جدید و حذف چایخانه‌های فاقد پروانه مورد تاکید بوده است اما متاسفانه در واقعیت این اتفاق نیفتاده است.

صفاری با بیان اینکه اتحادیه صنف چایخانه‌ها از سال ۹۲ حذف شده بود، افزود: استانداری و دفتر امور اجتماعی هم بر روی این قضیه نظر داشتند اما هنوز اتفاق خاصی نیفتاده است و در بازدید از ۱۲۸ مرکز مشخص شد که هیچ کدام صلاحیت صدور مجوز را برای فعالیت را نداشتند.

مدیر بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان تصریح کرد: با اجرای طرح جمع‌آوری قلیان از چایخانه‌ها توسط مرکز بهداشت اصفهان و با همکاری قوه قضاییه و نیروی انتظامی در اصفهان، تعدادی از چایخانه‌ها به دلیل اصرار بر عرضه قلیان پلمپ شدند اما این موضوع اعتراض فعالان این گروه با ادعای بیکاری افراد زیاد و ایجاد مراکز زیرزمینی و غیر مجاز قلیان در حاشیه شهرها را به دنبال داشت.

وی با تاکید به اینکه تعداد ۶۱ نفر اجازه صلاحیت را داشتند و یک نفر هم به دلیل قانونی حذف شد، گفت: ۶۰ نفر با کسب حق فعالیت، در این بخش فعالیت می‌کردند و رساندن این تعداد به ۲۰۰ نفر برای تشکیل اتحادیه هدف بود و همه تلاش معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بر این بود تا این اتحادیه تشکیل نشود.

صفاری اضافه کرد: این اتفاق با حضور همان ۶۰ نفر افتاد و بازدیدها برای فعالیت بدون عرضه قلیان بود اما در واقعیت این کار عملی نشد و با تشکیل اتحادیه برای ۲۰۰ نفر این اتحادیه با صدور پروانه و به صورت قانونی و با عرضه قلیان در حال فعالیت است و فقط در تعدادی از شهرستان‌ها با همکاری فرمانداری، امام جمعه و دستگاه‌ها عرضه قلیان را نداشتیم.

مدیر بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان با اشاره به اینکه در اصفهان در مکان‌های عمومی و چایخانه‌ها این اتفاق در عمل نیفتاده است و این کار به صورت غیر قانونی و با عرضه قلیان در این چایخانه‌ها و مکان‌ها عمومی صورت می‌گیرد، اظهار کرد: مطابق قانون باید با این مکان‌ها از ابتدای صدور مجوز پروانه برخورد قانونی صورت گیرد که این کار شدت پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه روزانه حداقل ۱۰ مورد پلمپ مراکز عرضه قلیان را داریم، گفت: با توجه به دفاع‌ برخی از مسئولان از این مکان‌ها، در حقیقت انرژی همکاران ما در معاونت بهداشتی برای پلمپ این مکان‌ها از دست می‌رود.

صفاری تصریح کرد: اکنون ۹۰۰ نفر در شهر اصفهان در این زمینه فعال هستند و باید با حضور مرجع قضائی با متخلفان این حوزه برخورد قانونی شود.

مدیر بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان خاطرنشان کرد: باید مسئولان را به چالش کشید تا صدور مجوز برای چایخانه‌ها به سهولت صورت نگیرد؛  متاسفانه تعداد پنج نفر از نمایندگان استان متن استفساریه تبصره یک ماده ۱۳ قانون جامع کنترل مبارزه با دخانیات چایخانه‌ها و قهوه خانه‌ها از گروه اماکن عمومی خارج شدند را امضا کردند و فعالان این واحد برای بازگشایی چایخانه اقدام کردند و می‌طلبد که قوه قضائیه هم حامی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی در زمینه برخورد با فعالیت این مکان‌ها و عدم صدور مجوز برای آن‌ها باشد.

وی تاکید کرد: متاسفانه اکنون خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران و جانبازان برای اخذ صدور مجوز و احداث چایخانه برای فرزندان اقدام می‌کنند و طی جلسه‌ای که با مسئولان بنیاد شهید گذاشته شده بود، این موارد کمتر شده و متاسفانه در این زمینه نقش مافیای پشت دخانیات بسیار موثر بوده است.

کد خبر 379768

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.