سن استعمال دخانیات به ۱۳ سال رسید/ استفاده ۹۰درصد چایخانه‌ها از تنباکوهای غیرمجاز

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: متأسفانه سن استعمال دخانیات به ۱۳ سال رسیده و مصرف روزانه قلیان ۳۵ تا ۴۰ درصدافزایش پیدا کرده است همچنین ۹۰ درصد چایخانه‌ها از تنباکوهای غیرمجاز استفاده می‌کنند که شامل ضایعات تنباکو، فضولات حیوانی و الکل هم استفاده می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کمال حیدری ظهر امروز در نشست خبری هفته ملی بدون دخانیات در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به وجود مافیا پشت دخانیات اتفاق خاصی در این زمینه نمی‌افتد، در زمینه ارز و وضعیت تحریم‌ها و واردات مواد دخانی سیگار و تنباکو حتی با وجود مصوبات مجلس کسی در این بخش پاسخگو نیست.

وی با ابراز تاسف از افزایش آمار مصرف‌کنندگان افزود: با وجود پایین آمدن سن مصرف و شیوع استفاده از قلیان در قهوه خانه‌ها و چایخانه‌ها متاسفانه برخورد خاصی اتفاق نمی‌افتد و این موضوعات در جامعه مغفول مانده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: اعتقاد ما بر این است آنها که بیشترین ضرر را به جامعه می‌زنند باید بیشترین مالیات را بپردازند اما متأسفانه در حال حاضر در زمینه گرفتن مالیات سیگار بدترین وضعیت را در ایران داریم حتی در بخش مصرف با گسترش دخانیات در اماکن روبه‌رو هستیم.

افزایش ۲۴ درصدی مصرف دخانیات در مردان

وی با بیان اینکه به دلیل وجود مافیا در موضوع دخانیات در اخذ مالیات اتفاق جدی رخ نداده است، خاطرنشان کرد: مصرف ماهانه سیگار در جامعه ما ۶۰ هزارمیلیارد نخ است که ۳۰ هزارمیلیارد هزینه درمانی به سلامت جامعه تحمیل می‌کند و متأسفانه با افزایش  ۲۴ درصدی دخانیات در مردان و پنج درصدی بین زنان روبه‌رو هستیم.

حیدری با بیان اینکه سیگار دروازه ورود به مصرف دخانیات است، افزود: مسائل اجتماعی ناتوانی‌ها، مشکلات تنفسی، قلبی و سرطان‌ها از مصرف دخانیات ایجاد می‌شود که در جهان حدود هفت میلیون نفر سالانه دچار مرگ ومیر می‌شوند و حق هرشهروند است که به اجبار در مصرف مواد دخانی نباشد و دود دخانیات به او تحمیل نشود.

وی با ابراز تاسف از کاهش سن استعمال دخانیات به ۱۳ سال تصریح کرد: مصرف روزانه قلیان هم ۳۵ تا ۴۰ درصد افزایش یافته، با توجه به اینکه در سال ۹۱ تعداد ۱۲۵ مکان عرضه قلیان داشتیم این آمار در سال ۹۶ به تعداد ۴۰۰ مورد رسیده است و در حال حاضر هزارمکان عرضه قلیان در شهر اصفهان است که عمده دلیل افزایش آنها عدم برخورد قاطع با ادامه فعالیت آنها است.

۲۰۰ مکان پروانه غیرقانونی دارند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تأکید کرد: چایخانه، قهوه‌خانه، دیزی‌سرا برای عرضه موادغذایی است و مطابق قانون نظام صنفی باید از معاونت بهداشتی مجوز بگیرند اما متأسفانه ۲۰۰ مکان پروانه غیرقانونی دارند و حدود ۷۰۰ مکان بدون پروانه در حال فعالیت با عنوان بدون عرضه قلیان هستند در حالی که در عمل اینطور نیست و شاهد روند بدون قلیان نیستیم.

وی با بیان اینکه استفاده ازادوات قلیان در این مکان‌ها ممنوع است، خاطرنشان کرد: همه مکان‌های ذکرشده عدم صلاحیت دارند و بدون پروانه فعالیت می‌کنند و مطابق ماده ۲۸ قانون نظام صنفی هر صنفی که دارای واحد فعالیت در حوزه صنفی است باید پروانه کسب و مجوز را از قانون نظام صنفی دریافت کند که در واقعیت این اتفاق نیفتاده است.

حیدری با اشاره به شعار ملی هفته دخانیات مبنی بر اماکن عمومی بدون دخانیات حق شهروندی است، اظهار کرد: برای ارتقاء این شعار و تأمین سلامت مردم باید اطلاع‌رسانی لازم صورت گیرد و افراد در اماکن عمومی احتیاط لازم را داشته باشند چرا که برخورد با مصرف دخانیات یک رویکرد جمعی بوده و نیازمند همکاری مسئولان و همه دستگاه ها در جامعه است.

وی با تاکید بر لزوم اجرای اقدامات پیشگیرانه گفت: باید در حوزه پیشگیری بیماری‌هایی چون فشارخون، بیماری‌های قلبی، عروقی و سرطان‌ها اقدامات لازم صورت بگیرد و با توجه به اینکه بیشترین مصرف‌کنندگان جوانان هستند باید حق شهروندان را مطالبه کرد.

۲۹۶ مکان عرضه قلیان توسط مراجع قضایی به مرکز بهداشت معرفی شدند ‌

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تأکید بر آموزش ۳۶۰ هزارنفر در سال گذشته افزود: با مصرف ۲۴ درصدی مواد دخانی توسط مردان جامعه روبه‌رو هستیم که آگاهی دادن برای نه گفتن در مورد مصرف دخانیات بسیار موثر است، همچنین باید در جهت کاهش مصرف دخانیات جوانان و افزایش فعالیت بدنی آنها است در مدارس برنامه‌ریزی شود.

وی با تاکید بر اینکه، شکایات مردمی در زمینه عدم فعالیت مکان‌های عرصه قلیان بسیار موثر است، اظهار کرد: سال گذشته تعداد ۲۹۶ مورد توسط مراجع قضایی به مرکز بهداشت معرفی شدند اما با توجه به اینکه حاشیه سود در حوزه دخانیات بسیار بالاست این افراد در حال تغییر مکان برای ادامه فعالیت و عرضه قلیان در مکان‌های عمومی و چایخانه‌ها هستند.

حیدری خاطرنشان کرد: ۹۰ درصد چایخانه‌ها از تنباکوهای غیرمجاز استفاده می‌کنند که شامل ضایعات تنباکو، فضولات حیوانی و الکل هم استفاده می‌شود همچنین میزان واردات دخانیات و مصرف آن در کشور بسیار زیاد است که رسانه‌ها در ارائه آموزش‌ و آگاهی‌بخشی می‌توانند موثر واقع شوند.

کد خبر 379758

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.