توطئه ای که گران تمام شد!

کشورهای جهان، در بیست و چهار ساعت گذشته شاهد تحولات مختلفی بوده‌اند، از مهمترین آن‌ها می‌توان به تمدید وضعیت اضطرار ملی برای غرب بالکان توسط ترامپ، مرحله جدید بحران روهینجیا و انهدام یک گروهک تروریستی در مراکش اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اخبار جهان در بیست و چهار ساعت گذشته، همچنین مرور تحولات خاص سیاسی در عرصه بین الملل را می‌توانید در بسته خبری "جهان سیاست" مطالعه کنید:

انهدام یک گروهک تروریستی در مراکش

image.png

مقامات مراکش از انهدام یک گروهک تروریستی وابسته به داعش که برای انجام یک "عملیات ویژه" در این کشور برنامه‌ریزی کرده بود، خبر دادند

بر اساس گزارشی از روسیا الیوم، دفتر مرکزی تحقیقات قضایی مراکش در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای آن موفق شدند یک گروهک تروریستی متشکل از پنج عضو را که با اعضای داعش در ارتباط بودند و برای انجام یک عملیات تروریستی ویژه در این کشور برنامه‌ریزی کرده بودند، منهدم کنند.

طبق این بیانیه، اعضای این گروهک تروریستی که حدود ۲۳ تا ۳۳ سال سن داشتند، در شهر "تطوان" واقع در شمال مراکش بازداشت شدند.

در این بیانیه همچنین آمده است: نیروهای امنیتی مراکش متوجه شدند که اعضای این گروهک برای انجام عملیات تروریستی و جنایتی در مراکش برنامه‌ریزی می‌کنند، آنها با سرکرده داعش بیعت کرده و با نیروهای داعش در سوریه و عراق با هدف استفاده از تجارب و اطلاعاتشان در ارتباط بودند.

مقامات مراکش تاکنون چندین بار از انهدام گروهک‌های تروریستی خبر داده‌اند.

عدوان در راه بیروت

image.png

وزیر دفاع فرانسه در اواخر ماه جاری میلادی یا اوایل ماه آتی به بیروت سفر خواهد کرد.

بر اساس گزارشی از روزنامه "الحیاة"، رامی عدوان، سفیر لبنان در فرانسه در حاشیه نمایشگاه هوایی "لوبورژ" گفت: یک هیات نظامی لبنانی در این نمایشگاه شرکت کرد و این هیات با فلورانس پارلی، وزیر دفاع فرانسه که با امانول ماکرون، رئیس جمهوری این کشور در این نمایشگاه شرکت کرده بود، دیدار کرد.

رامی عدوان عنوان داشت: وزیر دفاع فرانسه به این هیات تاکید کرد که با برای انجام سفری قریب الوقوع به لبنان در اواخر ماه جاری میلادی آماده می‌شود.

وی در ادامه افزود: پارلی به منظور پیگیری رایزنی‌های انجام شده با الیاس بو صعب، وزیر دفاع لبنان در برلین در دو ماه پیش، به بیروت سفر خواهد کرد.

عدوان همچنین تصریح کرد: وزارت دفاع فرانسه برای حمایت تسلیحاتی از ارتش لبنان و به روز کردن ارتش مصمم است و سفر پارلی همچنین به طرح استراتژیکی مرتبط است که ارتش برای ایجاد یک تیپ و نیز ارزیابی کار هنگ‌های مرزی تدوین کرده است.

در این نمایشگاه هوایی، هیئت نظامی لبنانی متشکل از ژنرال نمر ابی ناصیف، وابسته نظامی سفارت لبنان در فرانسه، جوزف سارکیس، معاون رئیس ستاد در برنامه‌ریزی‌ها، زیاد نصر، معاون رئیس ستاد مشترک در امور آماده‌سازی و زیاد هیکل، فرمانده نیروهای هوایی حضور داشتند.

ترامپ: مخالفانم نا امید و بی روحیه هستند

ترامپ

رئیس جمهور آمریکا در توئیتی تعداد شرکت‌کنندگان در تجمعات حمایت از استیضاح خود را به تمسخر گرفته و این تجمعات را "کم‌ جان" خواند.

بر اساس گزارشی از پایگاه هیل، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در توئیتی نوشت:‌ "در تعطیلات آخر هفته تنها تعداد کمی از مردم برای تجمعات به اصطلاح حمایت از استیضاح حضور پیدا کردند".

او نوشت: "تعداد شرکت‌کنندگان کم‌ جان بود، بدون هیچ گونه روحیه، بدون هیچ‌ گونه امید، و از آن مهمتر، بدون این که همدستی (با روسیه) رخ داده باشد! بدون این که ممانعت از اجرای عدالت رخ داده باشد!"

پایگاه خبری آمریکایی "مرکوری نیوز" مستقر در کالیفرنیا گزارش کرد، در تعطیلات آخر هفته این کشور در روز شنبه گذشته، بالغ بر ۱۴۰ تجمع در شهرهای سراسر آمریکا در حمایت از استیضاح ترامپ برنامه‌ریزی شده بود.

روزنامه لس آنجلس دیلی نیوز تجمعات برگزار شده در کالیفرنیای جنوبی را "نسبتا آرام و کوچک" خواند.

ترامپ روز یکشنبه نیز در توئیتی در واکنش به تجمعات حمایت از استیضاح نوشت، "تقریبا هیچ کس برای شرکت در این تجمعات حاضر نشد".

۶۲ تن از دموکراتها به همراه یک نماینده جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا تا کنون از آغاز فرآیند استیضاح دونالد ترامپ حمایت کرده‌اند هر چند که تا کنون نانسی پلوسی،‌رئیس دموکرات این مجلس در برابر این خواسته مقاومت و با آن مخالفت کرده است.

توطئه ای که گران تمام شد

Image result for ‫مادورو‬‎

نیکلاس مادورو امروز (چهارشنبه) در مراسم گرامی‌داشت نیروهای اطلاعاتی و نظامی ونزوئلا اظهار کرد، اقدام نافرجام برای به قتل رساندن او در اوت ۲۰۱۸، ۲۰ میلیون دلار برای ترتیب‌دهندگان آن هزینه داشته است.

نیکلاس مادورو، رییس جمهور ونزوئلا در این مراسم اظهار کرد: پروژه تلاش برای قتل من که در چهارم اوت ۲۰۱۸ صورت گرفت، چندین میلیون دلار هزینه داشته و از ۲۰ میلیون دلار صحبت شده است.

او همچنین از شجاعت نیروهای امنیتی در حفاظت از جان او تشکر کرد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، بر اساس اظهارات دولت ونزوئلا، این اقدام برای قتل مادورو در اوت ۲۰۱۸ و هنگامی صورت گرفت که در مراسم رژه نظامی در کاراکاس حضور داشت.
مادورو مدعی شده است که دستور این اقدام از سوی آمریکا به کلمبیا داده شده است.

مرحله جدید بحران روهینجیا

میانمار

در آستانه نشست "مجمع کشورهای جنوب‌شرق آسیا" (آسه‌آن) گروه‌های حقوق بشری امروز (چهارشنبه) از رهبران این گروه آسیایی خواستد تا در رویکرد خودشان نسبت به بحران آورگان روهینجا تجدیدنظر کنند.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری رویترز، میانمار مسلمانان روهینجا را مهاجرانی غیر قانونی از هند قلمداد می‌کند و ده‌ها هزار تن از آنها از زمان بروز خشونت‌ها در سال ۲۰۱۲ در کمپ‌هایی در غرب راخین محدود شدند. براساس اعلام آژانس‌های سازمان ملل، بیش از ۷۰۰ هزار تن از روهینجاها سال ۲۰۱۷ به سمت بنگلادش حرکت کردند که دلایل آن از جمله سرکوب ارتش میانمار علیه حملات منتسب به "شبه‌نظامیان" روهینجا بود.

انتظار می‌رود مساله مسلمانان روهینجا خصوصاً بازگرداندن آنها از بنگلادش در نشست چهار روزه رهبران ۱۰ کشور عضو آسه‌آن در تایلند مورد توجه قرار بگیرد. این نشست از فردا پنج‌شنبه آغاز می‌شود.

فعالان حقوق بشری می‌گویند، آسه‌آن نباید برای بازگرداندن آوارگان مسلمان روهینجا عجله کند و پیش از آن باید علل ریشه‌ای آوارگی آنها حل و فصل شود. اوا سانداری، حقوقدانی از اندونزی و عضو هیات پارلمانی آسه‌آن برای حقوق بشر در بیانیه‌ای گفت: آسه‌آن نباید به روی قساوت‌های میانمار علیه مسلمانان روهینجا چشم ببندد و باید بها دادن به روند بازگشت را متوقف کند.

بازرسان سازمان ملل گفته‌اند، عملیات ارتش میانمار در سال ۲۰۱۷ که موجب فرار بیش از ۷۳۰ هزار مسلمان روهینجایی به بنگلادش شده است، با نیت نسل‌کشی انجام شد و شامل کشتارهای جمعی، تجاوزهای گروهی و آتش‌افروزی گسترده می‌شد.

گروه‌های حقوق بشری تاکید دارند شرایط در ایالت راخین برای بازگشت امن آوارگان مساعد نیست. برد آدامز، مدیر حوزه آسیا در دیده‌بان حقوق بشر گفت: به نظر می‌رسد آسه‌آن قصد دارد روی آینده روهینجا بدون محکوم کردن یا حتی دانش به پاکسازی قومی ارتش میانمار علیه آنها، بحث کند. مضحک است که رهبران آسه‌ان درباره بازگشت مردمان ترسیده‌ای صحبت کنند که به دست نیروهای امنیتی مورد تجاوز، قتل و ربودن قرار گرفتند.

تمدید وضعیت اضطرار ملی برای غرب بالکان توسط ترامپ

ترامپ

رئیس جمهوری آمریکا در نامه‌ای به کنگره نوشت، وضعیت اضطرار ملی را که اجازه می‌دهد تحریم‌ها علیه فعالیت‌های افراطی در غرب بالکان اعمال شود، تمدید کرده است.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری اسپوتنیک، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا گفت: وضعیت اضطرار ملی با توجه به وضعیت کشورهای غرب بالکان که در ۲۶ ژوئن ۲۰۰۱ اعمال شد، تا ۲۶ ژوئن ۲۰۱۹ تمدید می‌شود. اقدامات خشونت بار افراطی برای منافع آمریکا مضر است.

دستور اجرایی مربوط به کشورهای حوزه غرب بالکان به دولت آمریکا این اجازه را می‌دهد تا اموال هر فرد حقیقی یا حقوقی را که تلاش‌های با ثبات سازی بین المللی در غرب بالکان را تهدید می‌کند، مسدود کرده یا تحریم علیه آنها وضع کند.

ترامپ همچنین گفت، خشونت افراطی همچنان تهدید در کشور مقدونیه شمالی و دیگر مناطق غرب بالکان به شمار می‌رود. اقداماتی در راستای ایجاد موانع در تحقق توافقات "دیتون" در بوسنی و قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در کوزوو نیز همچنان تهدید محسوب می‌شوند.

موافقت نامه دیتون به جنگ بوسنی پایان داد.

اکوادور اجازه حضور نظامیان آمریکایی در این کشور را لغو کرد

دولت اکوادور اجازه حضور نظامی آمریکا در یک جزیره این کشور را لغو کرد

اعتراض فعالان مدنی و سیاستمداران اکوادور موجب شد تا دولت این کشور اجازه ای که پیشتر به ارتش آمریکا برای استفاده از حریم هوایی و زمینی جزیره گالاپاگوس داده شده بود را لغو کند.

بر اساس گزارشی از شبکه سی ان ان، پیش از این گزارش شده بود که دولت اکوادور به ارتش آمریکا اجازه می‌دهد تا از حریم هوایی و زمینی جزیره گالاپاگوس در این کشور استفاده کند.

در همین حال منتقدان این طرح دولت اکوادور اعلام کردند که این اقدام ثبات در این جزیره را تهدید می‌کند. پیش از این دولت اکوادور اعلام کرده بود که ارتش آمریکا از این جزیره برای سوخت رسانی مجدد هواپیماها در فعالیت‌هایش از جمله عملیات علیه گروههای توزیع مواد مخدر استفاده خواهد کرد.

به دنبال این انتقادها وزیر دفاع اکوادور اعلام کرد که این جزیره میزبان پایگاه ارتش آمریکا نخواهد بود.

بر اساس بازبینی قانون اساسی اکوادور در سال ۲۰۰۸ توسط دولت رافائل کوره آ رئیس جمهوری پیشین این کشور، ایجاد پایگاه‌های نظامی کشورهای خارجی در خاک اکوادور غیرقانونی است.

رافائل کوره آ نیز دیروز در توییتر از این طرح دولت فعلی اکوادور انتقاد کرد.

کد خبر 379757

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.