۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۵
ضرورت احیای مادی‌ها

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان گفت: مادی‌ها علاوه بر اهمیت تاریخی و فرهنگی، در طراوت و زیبایی شهر، نقش مهمی ایفا می‌کنند همچنین می توان با ایجاد فضای سبز در حاشیه آنها، هدایت آبهای سطحی و تغذیه سفره آب‌های زیرزمینی جهت ارتقاء سطح کیفی محلات گام مؤثری برداشت.

به گزارش ایمنا، حسین امیری در جلسه هماهنگی ستاد معاونت خدمات شهری با بیان اینکه مادی‌های شهر اصفهان در گذشته نقش بسیار مهمی در کشاورزی، آبیاری باغ‌ها و ایجاد فضای سبز داشته‌ است، اظهار کرد: شبکه مادی‌ها و انهار در رشد و توسعه شهر اصفهان، آبیاری زمین‌های کشاورزی و باغ‌های اطراف شهر، سطح آب‌های زیرزمینی شهر که برای مصارف مسکونی استفاده می‌شد و... تأثیر بسیار مهمی داشته است.

وی با بیان اینکه در طومار شیخ بهایی تعداد نهرها یا مادی‌هایی که از زاینده رود جدا می‌شود، ۷۸ مورد عنوان شـده است، تصریح کرد: مادی‌های اصفهان به عنوان شبکه تقسیم آب نشان دهنده نقش مهم این شبکه در ایجاد«بـاغ‌شهر» صفوی و اهمیت نظم آب در این شهر بوده است.

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان با بیان اینکه تحولات جدید دهه‌های گذشته، مادی‌ها و انهار اصفهان را دستخوش تغییرات زیادی کرده است، تصریح کرد: با تغییر زیربنای اقتصادی شهر از کشاورزی به یک شهر خدماتی_صنعتی، مادی‌ها یکی از اصلی‌ترین کارکردهای خود را از دسـت داده‌انـد، در واقع با گسترش شهر نشینی، افزایش مهاجرت و ساخت‌وسازهای بی‌رویه همچنین خشکسالی‌ها بخـشی از مادی‌ها از بین رفته‌اند.

امیری تلاش همه‌جانبه برای حفظ مادی‌ها را ضروری دانست و گفت: عواملی از جمله تخریب سردهنه مادی‌ها، تأثیر فاضلاب ها، ساخت و سازهای بی رویه، تبدیل مسیر نهر به جاده، دیواره سازی غیر اصولی در از بین رفتن انهار و مادی‌ها تأثیر زیادی داشته است.

وی با بیان اینکه مادی نیاصرم، شاه، فدن، تیران، قمیش و فرشادی از معروف‌ترین مادی‌های اصفهان است، خاطرنشان کرد: منطقه ۹ شهرداری اصفهان با بیش از ۷۶ کیلومتر و ناژوان با بیش از ۴۷ کیلومتر بیشترین مادی‌ها را در مناطق شهرداری اصفهان دارا است و کمترین طول مادی در مناطق ۶، ۱۲ و ۱۵ وجود دارد.

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان با بیان اینکه در بارندگی‌های اخیر، نقش و اهمیت مادی‌ها در شهر اصفهان بیش از پیش بر همگان مشخص شد، اظهار کرد: انهار و مادی‌ها در شهر اصفهان نقش قابل توجهی در هدایت بارندگی‌ها و جلوگیری از آبگرفتگی‌ها در شهر اصفهان داشت.

امیری با بیان اینکه باید عملکرد اولیه مادی‌ها و انهار را در سطح شهر اصفهان رونق داد، تصریح کرد: در ابتدا باید عملکرد آبرسانی مادی‌ها و در درجـه دوم ارتباط این شبکه با بخش‌های مختلف شهر و نقشی که در رابطه با بافت و سازمان شهر داشته‌ را احیا کرد.

وی با بیان اینکه اصفهان دارای ۱۰ مادی اصلی است، خاطرنشان کرد: در مادی نیاصرم به منظور مصارف کشاورزی آب به صورت دائمی جریان دارد و از زمانی که آب در رودخانه زاینده رود جاری شده آب به صورت نوبتی در مادی‌های دیگر جریان دارد. در مادی فرشادی از سر دهانه تا چهارباغ، مادی فدن از سردهانه تا خیابان طالقانی، مادی تیران از سردهانه تا محدوده شهرداری منطقه یک، مادی قمیش از سردهانه تا محدوده شهرداری منطقه ۹ آب به نوبت جریان دارد.

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان با بیان اینکه ساماندهی مادی‌ها و انهار بسیار ضروری است، خاطرنشان کرد: در بازدیدی که از تمام مادی‌های سطح شهر انجام شد نقاطی که دارای مشکل بود، مشخص شد البته مسئولان در صدد رفع مشکلات آن‌ هستند همچنین اقدات لازم در خصوص پاکسازی، علف زنی، لایروبی و نظافت تمام مادی‌های شهر اصفهان انجام شده است.

وی نقش مادی‌ها در افزایش نشاط و شادابی مردم شهر اصفهان را غیر قابل انکار دانست و یادآور شد: در گذشته مردم به منظور کسب آرامش و فراهم کردن محلی مناسب برای تفـرج و قدم زدن از حاشیه مادی‌ها استفاده می‌کردند، اما خشکسالی‌ها سبب شده بود سال‌های زیادی مردم از این فضای آرامش‌بخش محروم بمانند، اما خوشبختانه بارش‌های اخیر این نعمت را به مردم اصفهان بازگرداند.

امیری گفت: مادی ها علاوه بر اهمیت تاریخی و فرهنگی، در طراوت و زیبایی شهر، نقش مهمی ایفا می‌کنند و می توان با ایجاد فضای سبز در حاشیه آن، هدایت آبهای سطحی و تغذیه سفره آب‌های زیرزمینی جهت ارتقاء سطح کیفی محلات گام مؤثری برداشت.

کد خبر 379750

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.