آشفتگی بصری و لزوم تدوین ضوابط در نماهای شهری

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان گفت: تدوین ضوابط جامع و کامل در مورد نمای شهری باید با تغییر اساسی در ضوابط و مقررات و با انجام مطالعات بر ساخت و سازهای فعلی با رویکرد آسیب‌شناسی معضلات کیفی نماهای شهری در همه ابعاد، انجام شود.

سید احمد حسینی‌نیا در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه آشفتگی بصری روزافزون شهرها می‌تواند باعث ایجاد سیمای گوناگون شهری در هر نقطه از شهر شده و تأثیرات مخربی بر روح و روان شهروندان داشته باشد، اظهار کرد: براساس یک اصل مهم در ساخت‌ و سازهای شهری، سازندگان موظفند در احداث بناهای شهری به حقوق شهروندان احترام بگذارند و نمای ساختمان را که به نوعی در معرض دید تمام شهروندان است، سلیقه‌ای نسازند و نظر خود را به اجتماع و مردم تحمیل نکنند، اما آنچه امروز از ساخت‌وسازهای شهری در سال‌های گذشته به یادگار مانده خلاف این را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه ساخت‌وسازهای شهری قبل از این‌که پشتوانه علمی و کارشناسی داشته باشد بیشتر جنبه زیبایی‌شناختی دارد، افزود: معماری و شهرسازی دو جزء جدا نشدنی در موضوع منظر شهری است زیرا این دو تاثیر متقابلی بر هم دارد و در واقع طرح منظر شهری مرز مشترک معماری و شهرسازی است، بنابراین معماری ما در ساخت‌وسازهای شهری نباید از ذهن دور بماند، در واقع از لحاظ ترکیب مصالح و رنگ‌ها نباید ما را از معماری اصیل گذشته خودمان دور کند.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با تاکید بر اینکه تکنولوژی در شهرسازی ومعماری شهرها بسیار مؤثر و عینی‌ترین مسئله در زمینه ساخت وساز است، اظهار کرد: تغییر عمده‌ای که در نوع مصالح و نحوه‌ اجرای ساختمان ایجاد شده است، بیشترین تأثیر را بر زیبایی شناختی شهرها دارد؛ در یک مقیاس کوچکتر در ترکیب بندی یک جداره دیده می‌شود.

وی ادامه داد: این موارد با توجه به میزان بالای ساخت و ساز، گسترش تکنولوژی و استفاده از مصالح، جنبه‌ مد و تقلید پیدا کرده است، البته مد در دو رویکرد مثبت و منفی قابل بررسی است که جنبه مثبت آن استفاده از مصالح نوین برای افزایش میزان انعطاف طرح‌ها و بازترشدن دست طراح هنگام طراحی و جنبه منفی مد و تکنولوژی ساخت، با تخریب گذشته وتاکید بر تک بناها ظاهر می‌شود که این خود منجر به تخریب گذشته‌ شهرها و جایگزینی ساختمان‌های قدیمی با ساختمان‌هایی است که به دلیل مدگرایی، ازلحاظ ظاهری از عمر بالایی برخوردار نیستند.

حسینی‌نیا تاکید کرد: در این میان نظرات و علایق متفاوت کارفرماها و طراحان مختلف و نبود چارچوبی مشخص برای جهت دهی به سلایق افراد، باعث ظهور انواع و اقسام سطوح ظاهری برای بناها شده است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان گفت: موقعیت قرارگیری اراضی در سطح شهر، از دیگر عوامل تأثیرگذار است که خود منجر به بالا یا پایین آمدن ارزش زمین می‌شود.

وی با اشاره به ضوابط و مقررات مصوب در رابطه با نمای ساختمان، تصریح کرد: ضوابط و مقررات شهرسازی به دو صورت مطرح می‌شود، نوع اول قوانینی است که توسط جامعه‌ علمی ما تعریف می‌شود و این نوع قوانین کمتر جنبه‌ اجرایی دارد و در آنها تنها به تعاریف کلی پرداخته شده است و به نحوه‌ اجرا در واقعیت هیچگونه اشاره‌ای نشده است.

حسینی‌نیا اظهارکرد: تعاریفی همچون وحدت، تداوم، تقارن، محصوریت و... مواردی است که برای نقد یک بنا و یا یک فضای شهری قابل تعریف است، اما هنگام ساخت یک فضا چگونگی نحوه‌ استفاده از این عناصر قابل تعریف نیست؛ علاوه بر آن، به علت تمایل به گذشته‌گرایی در میان جامعه علمی، بسیاری از موارد فوق در شهرهای امروزه عینیت ندارد و هیچگونه معاصرسازی این گونه ضوابط دیده نمی‌شود.

وی ادامه داد: نوع دوم توسط بخش‌های قانونگذار و مدیریت شهری تعریف شده و در زمینه اجرای طرح‌های معماری و شهرسازی به طور مستقیم مورد ارجاع قرار می‌گیرد که این دو بخش با هم در تناقض نیستند، اما همدیگر را نیز تایید نمی‌کنند.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با بیان اینکه در گذشته، ضوابط بر جنبه‌های کیفی نما تأکید بسیار بیشتری داشت، در صورتی‌که ضوابط امروزی در حد محاسبات کمی تراکم ساختمانی، اندازه درجه پخی، متراژ اضافی و... تعریف شده‌ است، گفت: قوانین امروز با کلی‌گوئی، داشتن تبصره‌هایی جهت نقض خود و ایجاد ابهام و تفسیر شخصی، راه را برای سودجویان و بساز و بفروش‌ها باز گذاشته تا جنبه‌های کیفی نمای ساختمانی را فدای کسب سود بیشتر کنند.

وی افزود: به نظر می‌رسد برای حل این معضل تدوین ضوابط جامع و کامل در مورد نمای شهری باید با تغییر اساسی در ضوابط و مقررات با انجام مطالعات برساخت و سازهای فعلی با رویکرد آسیب شناسی معضلات کیفی نماهای شهری در همه ابعاد، انجام شود؛ همچنین می‌توان با محدود کردن میزان تاثیرگذاری عوامل بیرونی مانند، قیمت اراضی، بورس بازی زمین، دخالت‌های یک جانبه مسئولان اجرایی، خلاقیت در محیط شهری را هدفمند کرد.

کد خبر 379726

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.