خلاقیت‌های معماری در ایستگاه‌های متروی عربستان

شرکت معماری Foster + Partners که طراح سیستم متروی "جده" و پروژه متوقف شده شهر هوشمند ۳۸۲ میلیارد دلاری عربستان نیز هست، در حال حاضر به تکمیل ساخت ایستگاه‌های خطوط سریع‌السیر در چهار شهر مهم عربستان پرداخته است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پروژه ایستگاه‌های خطوط سریع‌السیر "الحرمین"، یکی از چندین پروژه بزرگ‌مقیاس و در دست اجرای فعلی عربستان سعودی است که ایستگاه‌های اصلی دو شهر مقدس مکه و مدینه، شهر ساحلی جده و شهر اقتصادی ملک عبدالله را در مسیری به طول ۲۸۰ مایل به یکدیگر متصل می‌کند و با سرعت بیش از ۲۰۰ مایل در ساعت، زمان طی کردن این مسیر را به دو ساعت و ۲۰ دقیقه کاهش می‌دهد.

نحوه طراحی این ایستگاه‌ها بر رفاه حال و راحتی مسافر تمرکز دارد و پیش‌بینی می‌شود که سالانه بین ۶۰ تا ۱۳۵ میلیون مسافر از این خطوط برای جابجایی در میان شهرهای مذکور بهره ببرند. البته در طراحی این مجموعه ایستگاه‌ها، تنها کاربری در نظر گرفته نشده بلکه موجی از هیجان و شگفتی که جزئی جدایی‌ناپذیر از ایده سفر و مسافرت به حساب می‌آید نیز در معماری آن‌ها به کار رفته است.

به منظور یکپارچه‌سازی ظاهر این ایستگاه‌ها، هر یک از آن‌ها به عنوان دروازه ورودی هر شهر در نظر گرفته شده‌ است و در ساخت ظاهر آن‌ها تنها از رنگ‌های متفاوت استفاده شده است. سقف طاقی‌شکل و انعطاف‌پذیر تمامی ایستگاه‌ها بر داربست‌هایی از ستون‌های فولادی استوار شده است که به عنوان درختان ساختاری توصیف می‌شود. این داربست‌ها امکان توسعه و گسترش ظرفیت کلی ایستگاه‌ها را در آینده فراهم می‌آورد. به منظور تأمین نور هر ایستگاه نیز در میان طاق‌های آن لوسترهای دایره‌ای بزرگ نصب شده است. علاوه بر این، وجود روزنه‌های کوچک در سقف و دیوارها نیز امکان کنترل میزان نور ورودی به داخل ایستگاه‌ها را فراهم می‌کند.

ایستگاه‌ها بر اساس یک واحد رایج ۲۷ متر مربعی شامل سقف، تالار مرکزی و سکو طراحی شده‌اند که به اندازه کافی برای پیکربندی مجدد مسیر و پایانه‌های هر ایستگاه انعطاف‌پذیر است و امکان توسعه آن‌ها را در پاسخ به تغییر نیازهای مسافران در طول زمان مهیا می‌کند. طراحی هر یک از این ایستگاه‌های چهارگانه بر اساس یک رویکرد سازگار و یک استراتژی مسیریابی بصری میان شبکه‌ای انجام گرفته است و با استفاده از یک سیستم مدولار، توانایی خدمت‌رسانی به بیش از ۲۰ هزار مسافر در ساعت را دارد. استفاده از این سیستم امکان طراحی هر ایستگاه را به نحوی فراهم می‌آورد که بتواند با مکان خود متناسب شود.

نحوه قرارگیری ساختمان نیز به صورتی طراحی‌شده است که با ایجاد سایه‌های گسترده مسافران را از گرمای کشور در امان نگه می‌دارد. به علاوه به منظور پایین نگهداشتن دمای محیط، تمامی ایستگاه‌ها مجهز به سیستم‌های مکانیکی خنک‌کننده هستند و هر یک از سکوها به پنکه‌های بزرگ و تجهیزات مه‌افشانی مجهز شده‌اند.

کد خبر 379696

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.