نشانه های وجود جرم در گوش / رشد ۶۰ درصدی پیوند عضو طی ۱۵ سال گذشته

افزایش مرگ با مصرف زیاد گوشت قرمز، نکاتی برای رهایی از درد سیاتیک، الکترونیکی شدن اسناد همه بیمارستان ها تا پایان سال، نشانه های وجود جرم در گوش و رشد ۶۰ درصدی پیوند عضو طی ۱۵ سال گذشته را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا؛ معاون درمان وزیر بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر مهمترین مشکل در بیمارستان‌ها "مدیریت تخت" است، گفت: راهی جز الکترونیکی شدن خدمات نداریم.

قاسم جان‌بابایی معاون درمان وزیر بهداشت امروز در دوره ملی توانمندسازی رؤسای بیمارستان‌های دانشگاه‌ها ودانشکده‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی کشور، اظهار کرد: درآمد اختصاصی دانشگاه‌ها از بیمارستان‌هاست، اما بعضی دانشگاه‌های کوچک تشکیلات زیادی دارند و ما در حال اصلاح این موضوع هستیم. به شکلی که دانشگاه‌هایی داریم که بدهی ۱۷ و ۱۸ ماهه به کادر درمانی دارند، اما مطالبه بیمه آن‌ها ۸ ماه است واین موضوع به دلیل قطور بودن حوزه ستادی آنهاست.

وی با تاکید بر نقش مهم مدیران بیمارستانی در سیستم درمانی، افزود:‌نباید مدیر بیمارستان به راحتی عوض شود چراکه با ثبات‌ترین آدم در دانشگاه‌ها باید رئیس بیمارستان و مدیر مالی آن باشد.

معاون درمان وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: هزار و ۲ بیمارستان در کشور داریم و اکنون ۴۷ درصد بیمارستان‌های ما زیر ۱۰۰ تخت دارند و این در حالی است که در بیمارستان‌های زیر ۱۰۰ تخت ما در بخش دولتی ماندگاری بیمار بیش از سه روز و در بخش خصوصی زیر دو روز است.

جان‌بابایی با تاکید بر اینکه راهی جز حرکت به سمت بیمارستان‌های مستقل نداریم، گفت: باید بیمارستان‌های بزرگ دو تا سه بیمارستان کوچک را پوشش دهد.

وی از تدوین سند سطربندی تخت‌های بیمارستانی خبر داد و گفت: باید در کنار این موضوع به سطربندی نیروی انسانی نیز توجه کنیم چراکه اکنون مشکل ما نیروی انسانی متخصص است.

معاون درمان وزیر بهداشت با بیان اینکه متاسفانه بسیاری از بیمارستان‌ها که از سهمیه ۳۰ درصدی مناطق محروم استفاده نمی‌کنند، افزود: به زودی سطربندی خدمات را اعلام می‌کنیم.

جان‌بابایی با تاکید بر اینکه کسانی که سهمیه عدالت آموزشی برای شهرستان‌ها دارند، نباید به هیچ وجه جابجا شوند متذکر شد: پزشکان متخصصی که تعهد عدالت آموزشی به مدت ۱۲ سال دارند باید در آن منطقه حضور داشته باشند و شما نباید به هیچ وجه در این خصوص کوتاه بیایید.

وی با اشاره به الکترونیکی شدن خدمات پزشکی گفت:‌راهی جز الکترونیکی شدن خدمات نداریم و یکی از اولویت‌های ما ارسال اسناد الکترونیکی به بیمه‌ها به شکلی که تا پایان سال جاری باید همه بیمارستان‌ها اسنادشان الکترونیکی شود.

معاون درمان وزیر بهداشت با اشاره به سنجه‌های مختلف در ارزیابی بیمارستان‌ها، مرگ و میر مادر باردار ونوزادان را از سنجه‌های اصلی در ارزیابی بیمارستان‌ها برشمرد.

جان‌بابایی با تاکید بر اینکه اکنون مشکل ما در بیمارستان‌ها مدیریت تخت است، گفت:‌باید رئیس بیمارستان هر روز یا هفته‌ای یکبار تمام بخش‌های بیمارستان‌ها و تخت‌های آن را کنترل کند.

وی با اشاره به گلایه‌های مردم از سیستم درمانی در بیمارستان‌ها افزود: در بسیاری از استان‌ها یکی از علل مرگ و میر نوزادان، جدا کردن آن از مادر و انتقال به بیمارستان شهرهای دیگر است و میزان مرگ و میر مادر باردار از سنجه‌های اصلی ارزیابی ما است.
معاون درمان وزیر بهداشت با اشاره به اهمیت توجه به درمان بیماران خارجی مراجعه کننده به بیمارستان‌ها گفت: با تمام بانک‌ها تفاهم نامه داریم و بانک‌هایی که درون بیمارستان‌ها شعبه دارند باید نقش صرافی داشته و مراحل تبدیل پول را انجام دهند.

جان‌بابایی با اشاره به ضرورت توجه لحظه‌ای مدیران بیمارستان‌ها به حوادث احتمالی در بیمارستان‌های تحت پوشش خود، خاطرنشان کرد: اگر حادثه‌ای در بیمارستانی اتفاق می‌افتد باید سریعا گزارش شود و اگر رئیس یا پرستار بیمارستان این موضوع را گزارش نکند درجه بیمارستان پایین می‌آید.


وی با تاکید بر نقش مهم خدمات درمانگاهی در بیمارستان‌ها، یادآور شد: عامل تولید منابع بیمارستان‌ها، درمانگاه‌های آن هستند و این در حالی است که در بعضی مواقع به این درمانگاه‌ها توجه لازم نمی‌شود.

مصرف زیاد گوشت می تواند خطر مرگ را افزایش دهد

محققان هشدار می دهند افزایش مصرف گوشت قرمز مخصوا قرمز فرآوری شده با ریسک بالای مرگ مرتبط است.

مظالعات نشان می دهد جایگزین کردن گوشت قرمز با سایر منابع پروتئینی نظیر تخم مرغ، ماهی، غللات کامل و سبزیجات به مرور زمان به عمر طولانی تر کمک می کند.

در این مطالعه تیم تحقیق از دانشگاه هاروارد به بررسی رابطه بین تغییر در مصرف گوشت قرمز در طول یک دوره هشت ساله و نرخ مرگ و میر در طول هشت سال بعد پرداختند و شروع مطالعه از سال ۱۹۸۶ تا پایان سال ۲۰۱۰ بود.

هر چهار سال یکبار شرکت کنندگان پرسشنامه ای را درباره میانگین میزان مصرف برخی از غذاهای عنوان شده در پرسشنامه تکمیل می کردند.

محققان دریافتند افزایش میزان مصرفی گوشت قرمز تا ۵/۳ وعده در هفته یا بیشتر در طول دوره هشت سال اول با افزایش ۱۰ درصدی ریسک مرگ د هشت سال بعد مرتبط است.

در مجموع کاهش مصرف گوشت قرمز و افزایش مصرف غلات کامل، سبزیجات یا سایر خوارکی های پروتئینی نظیر گوشت مرغ بدون پوسپت، تخم مرغ و ماهی با خطر کمتر مرگ در بین زنان و مردان مرتبط بود.

نکاتی برای رهایی از درد سیاتیک

طب سنتی و اسلامی، پیشینه‌ای درخشان در تاریخ پزشکی ایران دارد و ظرفیت‌های بسیاری را برای به‌کارگیری در کنار طب نوین از خود نشان داده است. محققان کشور در مطالعه‌ای پژوهشی، استفاده از یکی از تکنیک‌های این طب را برای درمان درد سیاتیک مورد تأیید قرار داده‌اند.

امروزه به علت سبک و روش زندگی، نوع تغذیه و رفتارهای نامناسب اجتماعی و شغلی انسان‌ها، شایع‌ترین علت ناتوانی افراد زیر ۴۵ سال دردهای پشت کمر هستند. درمان دردهای کمر و سیاتیک در علم پزشکی نوین شامل فیزیوتراپی، تمرینات خاص ورزشی، داروهای مسکن مثل ضد التهاب‌های استروئیدی و غیراستروئیدی و گاهی شل کننده‌های عضلانی، ضد تشنج‌ها، ضد افسردگی‌ها بوده و در صورت عدم پاسخ، از جراحی استفاده می‌شود.

اما به اعتقاد پژوهشگران، عوارض متعدد داروهای مصرفی برای کاهش چنین دردهایی که ازجمله آن‌ها می‌توان به خونریزی‌های گوارشی، حملات قلبی و مغزی، مسمومیت‌های کبدی و کلیوی و عوارض پوستی، ریوی و خونی اشاره کرد، استفاده از چنین داروهایی را با ملاحظاتی روبرو می‌کند. به همین دلیل با توجه به شیوع بسیار بالای بیماری‌های مورد اشاره در کنار هزینه‌ها و عوارض آن‌ها، لازم است بررسی بر روی روش‌های درمانی دیگری که هزینه و عوارض کم‌تری داشته باشند، انجام گیرد و در این راستا، استفاده از طب مکمل و همچنین طب سنتی، جایگاه ویژه‌ای دارد.

در این زمینه، گروهی از محققان کشور از دانشگاه شاهد، مطالعه‌ای پژوهشی را طراحی و هدایت کرده‌اند که در آن تأثیر یکی از مهم‌ترین روش‌های درمان سنتی یعنی «فصد» بر درمان درد سیاتیک مورد ارزیابی قرار گرفته است.

فصد، نوعی روش خون‌گیری در طب سنتی است که شامل باز کردن منفذی کوچک در دیواره رگ به‌وسیله نیشتراست و طبق پنداشته‌های طب سنتی باعث خروج اخلاط فاسد بدن با خروج خون می‌شود.

در مطالعه مورد اشاره فوق، از مرور اطلاعات کتابخانه‌ای با مراجعه به کتب مرجع طب ایرانی و بررسی پژوهش‌های جدید از پایگاه‌های معتبر استفاده شده و در کنار آن، مطالعه میدانی از طریق جمع‌آوری اطلاعات تعدادی از پزشکان ایرانی با سابقه فعالیت درمانی به‌طور متوسط ۲۰ سال انجام شده است.

نتایج حاصل از این پژوهش گویای آن است که با نوع دیدگاه طب ایرانی به بیماری دردهای مفصلی و سیاتیک، راه‌کارهای درمانی بسیار مؤثری قابل دسترسی هستند و یکی از مهم‌ترین آن‌ها انجام فصد است. چنان‌که فصدمی‌تواند در تمام مراحل این بیماری به‌تنهایی یا در کنار تدابیر دیگر درمانی به‌طور مؤثری مورد استفاده قرار گیرد و حتی گاهی جهت پیشگیری از دردهای مفصلی نیز می‌توان از آن استفاده کرد.

طبق بررسی‌های مجریان تحقیق فوق، پژوهش‌های جدید نیز تأثیر فصد بر درمان بسیاری از بیماری‌ها به‌ویژه درمان دردهای مفصلی را تأیید می‌کنند.

آن‌گونه که سید سعید اسماعیلی، استادیار و متخصص طب سنتی دانشگاه شاهد و همکارانش می‌گویند: «از دید طب سنتی، عوامل تأثیرگذار درد مفاصل به ترتیب شیوع عبارت‌اند از: ترکیب بلغم و صفرا، سپس بلغم به‌تنهایی، سپس دم به‌تنهایی، سپس صفرا به‌تنهایی، سپس سودا به‌تنهایی و بقیه به‌ندرت دیده می‌شوند و بر اساس این‌که سو مزاج غالب مسبب بیماری چه باشد، پروتکل و روش درمانی مشخص می‌شود».

آن‌ها ادامه می‌دهند: «به‌طورکلی درمان دردهای مفصلی از دیدگاه طب ایرانی شامل: رفع علت ایجادکننده بیماری، دفعخلط غالب مسبب بیماری، تعدیل یا اصلاح مزاج و تقویت عضو هستند و فصد می‌تواند در این روند درمانی، تنها راه درمان یا بخشی از درمان باشد».

بر این اساس، درواقع فصد یکی از بهترین درمان‌های درد عرق‌النسا یا همان سیاتیک است، به‌طوری‌که ابوعلی سینا آن را نافع‌ترین درمان نامیده که فوراً درد را ساکت می‌کند.

به گفته اسماعیلی و همکارانش، بوعلی سینا توصیه اکید می‌کند که: «برای رفع مشکل سیاتیک، اول فصد باسلیقسمت درد و سپس با فاصله دو سه روز فصد پا انجام شود تا از تجمع مجدد ماده جلوگیری شود.  فصد پا بر اساس ناحیه انتشار درد انتخابی می‌شود».

همچنین در این تحقیق آمده است که: «اگر سبب درد سیاتیک، سو مزاج ساده باشد و علائم گرمی و حرارت وجود داشته باشد، ابتدا جهت کاهش حرارت و درمان سریع‌تر می‌توان فصد کرد، ولی لازم است میزان دفع خون کم باشد و سپس اصلاح مزاج صورت گیرد» .

رشد ۶۰ درصدی پیوند عضو طی ۱۵ سال گذشته

رییس مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت گفت: طی ۱۵ سال گذشته رشد ۶۰ درصدی اهدای عضو را داشته ایم.

مهدی شادنوس در نخستین کنگره اهدای عضو اظهار کرد: در خصوص ضرورت موضوع پیوند تاکید زیادی شده است و بسیاری از نخبگان مثله کردن نفس محترمه را لازمه پیوند دانسته اند.

وی افزود: امام خمینی (ره) فتوای مهمی در این زمینه صادر کرد و پس از آن ۱۱ سال طول کشید تا مراجع قانونی متوجه شوند که این موضوع یک ضرورت است، اقدامات زیادی صورت گرفت به طوری که رشد ۶۰ برابری پیوند عضو طی ۱۵ سال گذشته را داشته ایم.

شادنوش با اشاره به فرهنگ سازی در زمینه اهدای عضو گفت: کشور چین با رشد ۱۷۰ برابری در زمینه اهدای عضو طی سال های اخیر مواجه بوده است.

وی تاکید کرد: برخی موانع رتبه های ما را در طی سال های اخیر دچار تنزل کرده است که باید در این خصوص جبران مافات شود.

شاد نوش تصریح کرد: برای هر دیالیز حدود ۵۰۰ هزار تومان لازم است و امیدواریم با همکاری همه مردم شاهد افق های روشن تری باشیم.

نشانه های وجود جرم در گوش

اگر چه تمیز کردن گوش به روش ایمن چالش برانگیز است اما در هر صورت استفاده از گوش پاکن‌ها برای پاک کردن جرم مجرای گوش خطرناک بوده و اصلاً توصیه نمی‌شود.

بسیاری از افراد از تراکم متعدد جرم در گوش‌هایشان که باعث کم‌شنوایی، سردرد یا حتی عفونت گوش می‌شود، شکایت می‌کنند.

اگر چه تمیز کردن گوش به روش ایمن چالش برانگیز است اما در هر صورت استفاده از گوش پاکن‌ها برای پاک کردن جرم مجرای گوش خطرناک بوده و اصلاً توصیه نمی‌شود.

در انسان‌ها به طور طبیعی جرم (Wax) در گوش ساخته شده و همیشه مقدار کمی ‌از آن در مجرای گوش وجود دارد تا مانع ورود باکتری‌ها و گرد وغبار و حشرات به گوش شود.

گاهی اوقات ممکن است به دلایل مختلف جرم ساخته شده به طور طبیعی تخلیه نشده و تجمع یابد و رفته رفته متراکم شود، به این حالت جرم گوش تراکم یافته (Impact wax) گویند.

بسیاری از افراد هیچ وقت جرم تراکم یافته‌ای که باعث مشکلات شنوایی می‌شود را تجربه نمی‌کنند؛ اما شناخت نشانه‌های جرم متراکم بسیار مهم است و به شما کمک می‌کند تا وجود مشکل را متوجه شده و با مراجعه به پزشک جرم گوش خود را تخلیه کنید.

در اینجا ۶ نشانه از جرم گوش متراکم را بیان می‌کنیم:

درد گوش

درد گوش یا سردردی که از گوش منشأ می‌گیرد می‌تواند نشانه جرم متراکم در گوش باشد.

این وضعیت وقتی اتفاق می‌افتد که تخلیه‌ جرم به طور طبیعی صورت نمی‌گیرد، اما از سویی دیگر تولید آن همچنان ادامه دارد.

در طول زمان ادامه‌ این روند باعث فشار به دیواره‌های مجرا می‌شود.

معمولاً تراکم جرم گوش دردناک نیست ولی در مواردی که گوش درد ایجاد می‌شود، مشکل جدی است.

وزوز

بسیاری از افرادی که جرم متراکم در گوش خود دارند، صدای زنگی در گوش‌های خود می‌شنوند، پدیده‌ای که وزوز نام دارد.

وزوز یا تینیتوس یک صدای نویز ممتد یا منقطع است که معمولاً زیر (سوت مانند) بوده و تنها خود فرد مبتلا می‌تواند آن را بشنود.

افرادی که به وزوز ناشی از جرم مبتلا هستند علاوه بر صدای نویز، احساس پری نیز در گوش‌های خود دارند.

بو

افرادی که جرم متراکم در گوش دارند، شاید خودشان این موضوع را متوجه نشوند، اما می‌تواند نشانه خوبی برای جرم گوش تراکم یافته باشد.

این نشانه‌ ناخوشایند معمولاً نمایانگر یک تجمع جرم شدید است.

منگی

گوش داخلی شما نقش مهمی‌در حفظ تعادلتان دارد.

اگر به مرور زمان جرم در گوش تجمع یابد می‌تواند بر تعادل شما تأثیر گذاشته و حتی باعث منگی (سیاهی رفتن چشم‌ها) شود.

منگی و حالت تهوع می‌توانند یکی از عوارض جدی جرم متراکم در گوش باشند

سرفه

در بدن انسان، گوش، حلق و بینی با هم در ارتباط بوده و سیستمی‌تشکیل می‌دهند که اختلال در هر کدام ممکن است باعث مشکل در بخش‌های دیگر هم شود.

سرفه‌های متعدد نیز یکی از علایم جرم متراکم گوش است.

مشکلات شنوایی

مشکلات شنوایی یکی از شایع‌ترین و جدی‌ترین عوارض تجمع جرم در گوش است.

هنگام تجمع جرم و فشرده شدن آن ممکن است در مکالمات روزانه، تماشای تلویزیون و... دچار مشکلات شنیداری شوید.

از آن جایی که عوارض بلند مدت این اختلالات جدی است، پس بهتر است از تجمع جرم در گوشتان جلوگیری کنید.

اگر شما چند مورد از علایم جرمِ متراکم در گوشتان را دارید، باید به پزشک مراجعه کنید تا جرم گوش را به روش بی خطر و ایمن خارج کند.

ممکن است پزشک در مراجعه اول با ابزارهای مخصوص گوش شما را تمیز کند و یا اینکه قطره‌هایی برای نرم کردن جرم گوش تجویز کرده تا در جلسات بعدی جرم را خارج کند.

کد خبر 379656

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.